چگونه تیغ سیاست خارجی ائتلاف بزرگ آلمان را به دو نیم می نماید

به گزارش مجله سایه، یک رسانه آلمانی در مطلبی به افزایش اختلافات در عرصه سیاست خارجی در دولت ائتلافی آلمان به ویژه بعد از تغییر رهبری حزب سوسیال دموکرات اشاره نمود.

چگونه تیغ سیاست خارجی ائتلاف بزرگ آلمان را به دو نیم می نماید

از وبلاگ شامران دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دویچه وله آلمان در مطلبی نوشت: با روی کار آمدن رهبری جدید حزب سوسیال دموکرات سیاست خارجی آلمان به صورت فزاینده ای به مسئله ای مورد اختلاف در دولت ائتلافی آلمان تبدیل می گردد. در این شرایط نقش آلمان در صحنه جهانی می تواند آشفته تر گردد.

نویسنده در ادامه به طرح بعضی پرسش ها پرداخته و نوشت: آیا آلمان می خواهد موضع رهبری در اتحادیه اروپا را اتخاذ کند؟ آلمان در چه اندازه ای می خواهد در بحران ها و مناقشات بین المللی مداخله کند و در این میان ارتش آلمان چه نقشی ایفا می نماید؟

در حالی که ائتلاف حاکم متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات به دلیل بحث های داخلی اغلب دچار از هم گسیحتگی هستند، حالا همچنین شکاف ها در دولت ائتلافی در عرصه سیاست خارجی و دفاعی هم ظهور می نماید و یافتن پاسخی برای این سوالات دشوارتر می گردد.

چندی پیش اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان ساسکیا اسکن و نوربرت والتر بوریانس، که از مخالفان سرسخت مشارکت این حزب در دولت ائتلافی هستند را به عنوان رهبران حزب سوسیال دموکرات انتخاب کردند.

در کنگره حزب سوسیال دموکرات که اوایل دسامبر برگزار گردید نمایندگان این حزب، رهبران حزب خود را به اتخاذ موضع انتقادی نسبت به سیاست های نظامی دولت تشویق کردند.

والتر بوریانس، یکی از روسای حزب سوسیال دموکرات هم با اشاره به عملیات های خارجی ارتش آلمان درباره نظامی سازی سیاست خارجی آلمان هشدار داده و این انتقاد را بدون نام بردن از شخص وزیر دفاع آلمان به سیاست های دولت وارد کرد.

آنگرت کرامپ کارن- بائر، وزیر دفاع آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی در ماه نوامبر مسئولیت بیشتر آلمان در سطح بین المللی و گسترده کردن عملیات های خارجی ارتش آلمان را درخواست نموده بود.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم مشابه چنین انتقادی را وارد نموده و گفته است که ایجاد صلح از راه چاره نظامی هرگز شکل نمی گیرد.

وی در کنگره حزب سوسیال دموکرات گفت که ما مسئولیت را بر عهده می گیریم، اما این مسئولیت را وقتی بر عهده می گیریم که بتوان صلح پایدار را بر سر میز مذاکره برقرار کرد، چرا که صلح در آنجا و نه در صحنه های نبرد بین المللی تضمین می گردد.

والتر بوریانس، رئیس حزب سوسیال دموکرات همچنین به وزیر دفاع آلمان به دلیل طرح وی مبنی بر اینکه هزینه های دفاعی آلمان تا سال 2024 باید به 2 درصد فراوری ناخالص ملی افزایش یابد انتقاد وارد می نماید.

آمریکا بخصوص تحت رهبری ترامپ آلمان را برای افزایش هزینه های خود تحت فشار شدیدی قرار داده است.

بوریانس همچنین این را وظیفه سوسیال دموکرات ها دانست تا همه چیز و واقعا همه چیز را در این راستا انجام دهند تا جنون ارتقاء تسلیحات در جهان را دنبال ننمایند. وی با تجهیز ارتش آلمان موافق بوده و در عین حال مسئله ارتقاء تسلیحات را رد کرد.

وی همچنین با پروژه ایجاد ناو هواپیمابر مشترک اروپایی با همکاری فرانسه که از طرح های حزب دموکرات مسیحی و وزیر دفاع آلمان است مخالفت نموده و درباره آینده اتحادیه اروپا گفت که ما دچار از هم گسیختگی می شویم و آلمان و فرانسه باید نیروهای خود را دسته بندی نمایند. به گفته وی آنچه رئیس جمهور فرانسه درخواست می نماید همواره قابل تحقق نیست.

نویسنده در ادامه به چگونگی موضع گیری در برابر شرکت چینی هوآوی در راه اندازی پروژه اینترنت نسل پنجم در آلمان به عنوان موضوع مورد مناقشه دیگری در ائتلاف بزرگ اشاره نموده و نوشت: در حالی که در آلمان معرفی استانداردهای جدید برای راه اندازی اینترنت نسل پنجم شروع می گردد اما ائتلاف بزرگ همچنان در باره چگونگی موضع گیری در برابر شرکت چینی هوآوی به اتفاق نظر نرسیده است. آمریکا و بعضی کشورهای دیگر این شرکت چینی را به دلیل جاسوسی های احتمالی و ارتباطات احتمالی با دولت در لیست سیاه قرار داده اند.

در این میان پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان از حزب دموکرات مسیحی مخالف کنار زدن این شرکت چینی از پروژه نسل پنجم اینترنت آلمان است.

این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات بر این عقیده است که مشارکت شرکت هایی مانند هوآوی در پروژه ساخت اینترنت نسل پنجم آلمان از دلایل امنیت ملی باید طرد گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2112

به "چگونه تیغ سیاست خارجی ائتلاف بزرگ آلمان را به دو نیم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تیغ سیاست خارجی ائتلاف بزرگ آلمان را به دو نیم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید