خبرنگاران تحولات کرونایی در اروپا؛ درگیری در فرانسه و درخواست پاپ از احزاب

به گزارش مجله سایه، تهران- خبرنگاران- هرچند منحنی آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 و جان باختگان ناشی از ابتلا به این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا همچنان در حال افزایش است اما محدودیت های وضع شده به دلیل بحران شیوع کرونا در بعضی کشورهای اروپایی مشکلاتی را از جمله درگیری با پلیس ایجاد نموده است.

خبرنگاران تحولات کرونایی در اروپا؛ درگیری در فرانسه و درخواست پاپ از احزاب

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در ماه های اخیر و پس از شیوع بیماری کووید-19 در چین، ویروس کرونا به همه نقاط دنیا سرایت نموده و اکنون اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس بیشترین موارد ابتلا را ثبت نموده اند.

اروپا با بیش از یک میلیون ابتلا و افزون بر 100 هزار فوتی، نزدیک به نیم مبتلایان و دو سوم مجموع جان باختگان ناشی از این بیماری را به خود اختصاص می دهد.

بسیاری از دولت های اروپایی برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس، تدابیر سخت گیرانه ای را در پیش گرفتند که در نتیجه آن بسیاری از کسب وکارها و مشاغل با تعطیلی روبرو شده و بسیاری از مردم بیکار شده اند؛ به گونه ای که شرکت آمریکایی مشاوره مدیریت مک کنزی امروز(دوشنبه) هشدار داد، پیامدهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا، حدود 60 میلیون شغل را در اتحادیه اروپا و انگلیس تهدید می نماید.

مسئولان مالی اتحادیه اروپا نیز برای سومین بار برآورد هزینه مبارزه با بحران کرونا در این قاره را افزایش داده و اکنون احتمال احتیاج به 1.5 تریلیون یورو یاری به کشورهای عضو را مطرح می نمایند.

به همین سبب و با وجود اینکه آمار کلی مبتلایان در دنیا تا به امروز از مرز 2 میلیون و 400 هزار نفر گذشته و شمار جان باختگان به افزون بر 165 هزار نفر رسیده است، شماری از کشورهای اروپایی با آغاز هفته، بازگشت تدریجی به شرایط عادی را کلید زده اند.

به نوشته یورونیوز، اگرچه کرونا در آمریکا همچنان با ولع هرچه بیشتر، قربانی می گیرد، اما رشد آمار جان باختگان در بعضی کشورهای اروپایی اندکی از شتاب افتاده و مسئولان این کشورها در اندیشه بازگرداندن تدریجی جامعه به شرایط عادی هستند.

کاهش و لغو محدودیت ها در آلمان و بعضی کشورهای اروپایی

شرایط قرنطینه و تعطیلی ها در آلمان تغییر نموده و از امروز(دوشنبه یکم اردیبهشت) بعضی مغازه ها اجازه بازگشایی یافتند. این مغازه ها به جز فروشگاه های مواد غذایی شامل کتابفروشی ها، نمایندگی های فروش خودرو و بیشتر فروشگاه های با مساحت کمتر از 800 متر مربع است.

با مهار نسبی شیوع کووید-19 در آلمان، مقام های ملی و محلی این کشور تصمیم گرفته اند محدودیت های کرونا را به تدریج کاهش دهند. با این حال رستوران ها و بارها در این کشور همچنان بسته مانده و مدارس، آکادمی ها و دانشگاه ها نیز دست کم تا 4 می (15 اردیبهشت) بازگشایی نخواهند شد.

در لهستان نیز بعضی پارک ها از امروز بازگشایی شدند و در نروژ نیز مهد کودک ها اجازه فعالیت مجدد یافتند.

در جمهوری چک قرار است بازارهای محلی در محل های روباز بازگشایی شوند، اما رئیس جمهوری این کشور اعلام نمود مرزهای این کشور همچنان بسته خواهد ماند.

در آلبانی برای شماری از بخش های صنعتی از جمله استخراج نفت اجازه فعالیت دوباره داده شده است.

با این همه در آن دسته از کشورهای اروپایی که همچنان در اوج شیوع کرونا هستند، یعنی انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، مقررات سختگیرانه قرنطینه همچنان برقرار است و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وزارت بهداشت اسپانیا اعلام نمود، در شبانه روز گذشته با افزوده شدن یک هزار و 536 نفر دیگر، تعداد مبتلایان به 200 هزار و 210 نفر رسید. همچنین با فوت 399 نفر دیگر در این مدت، مجموع قربانیان این بیماری در اسپانیا از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز به 20 هزار و 852 نفر رسیده است.

کاهش ابتلا در روسیه

شمار موارد ابتلا به کووید-19 در روسیه در روز دوشنبه از 47 هزار مورد فراتر رفت. با این حال آمار روزانه ابتلا در این کشور نزدیک به 2 هزار نفر کمتر شده و براساس گزارش رسمی، از 6 هزار و 60 نفر در روز گذشته، به چهار هزار و 246 در شبانه روز منتهی به دوشنبه رسید.

برگزاری عید پاک در بلاروس با وجود هشدارهای دنیای

با وجود هشدار سازمان دنیای بهداشت و نیز مقام های مذهبی دنیا مبنی بر خطرناک بودن اجتماعات در شرایط شیوع کرونا، هزاران نفر از مردم بلاروس برای برگزاری مراسم عید پاک به کلیساها رفتند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس که خود نیز برای شرکت در این مراسم مذهبی به کلیسا رفته بود، تصمیم دولتش برای قرنطینه نکردن کشور را درست دانست. او پیش از این نیز سیاست قرنطینه کردن برای کرونا را مسخره نموده و ترس از کرونا را یک جنون همگانی خوانده بود.

بلاروس که تا به امروز 4 هزار و 779 مورد ابتلا و 47مورد فوتی ناشی از کووید-19 را ثبت نموده، از معدود کشورهای اروپایی است که نه مقررات قرنطینه برای جلوگیری از همه گیری وضع نموده و نه مرزهای خود را بسته است.

درخواست پاپ از سیاستمداران برای کنار گذاشتن اختلاف های حزبی

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های دنیا از سیاستمداران دنیا خواست، اختلاف های حزبی را کنار بگذارند تا بتوانند با تلاشی واحد با بحران کرونا مقابله نمایند.

او در آیین نیایش روز یکشنبه بدون آنکه از شخص یا کشوری نام ببرد، گفت: (دعا می کنیم) برای احزاب سیاسی کشورهای مختلف، به طوری که در این دوران همه گیری، آنها به دنبال منافع کشورشان باشند، نه منافع حزب خودشان.

درگیری پلیس و جوانان در حومه پاریس

پاریس نیز که مانند دیگر شهرهای فرانسه همچنان در قرنطینه به سر می برد، دیشب(یکشنبه شب) شاهد درگیری بین نیروهای پلیس و تعدادی از جوانان در حومه این شهر بود.

در این شهر که قرار است از یازدهم ماه می(22 اردیبهشت) از قرنطینه کامل خارج گردد، مهم رین شرط خروج از قرنطینه ماسک زدن اجباری همه شهفرایندان اعلام شده است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه لا دپیش فرانسه، یکشنبه شب حومه پاریس برای دومین شب متوالی شاهد درگیری بین نیروهای پلیس و جوانان در این منطقه بود که ساکنانی با کمترین میزان درآمد را در جای خود جای داده است.

مشکل از آنجایی آغاز شد که موتورسواری در وینیو لگرن - Villeneuve-La-Garenne ، با برخورد به درِ باز یک خودروی پلیس بدون پلاک، از ناحیه پا آسیب جدی دید. دیشب و برای دومین شب متوالی، جوانان با پلیس درگیر شدند و پلیس با گاز اشک آور پاسخ داد.

شبکه ب.اف.ام فرانسه و سی. نیوز گزارش کردند که ماموران و سطل های زباله هدف آتش جوانان قرار گرفتند.

ردپای کرونا در آب پاریس

روزنامه لو موند فرانسه نیز امروز به نقل از آن ایدالگو نوشت: شهردار پاریس از کشف نشانه های ریز از کرونا در آب غیرقابل شرب این شهر اطلاع داد.

این آب به طور خاص برای تمیز کردن خیابان ها مورد استفاده قرار می گرفت، اما خطری برای آب آشامیدنی وجود ندارد.

آزمایشگاه مدیریت شهری آب پاریس(Eau De Paris) در 24 ساعت گذشته وجود مقادیری از ویروس در چهار مورد از 27 نقطه نمونه برداری را کشف کرد که باعث شد شهردار، بلافاصله استفاده از این آب را به عنوان بخشی از اصل پیشگیری متوقف کند.

شهردار پاریس اطمینان داده که آب آشامیدنی به یک شبکه کاملا مستقل وابسته است و هیچ اثری از ویروس را نشان نمی دهد و بدون خطر می توان آن را استفاده کرد.

او می گوید، شبکه های آب شرب و غیرقابل شرب در پاریس از هم جدا هستند.

تامین ماسک برای بیش از دو میلیون پاریسی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن ایدالگو شهردار پاریس نیز اعلام نمود، دست کم تا سرانجام ماه جاری میلادی 500 هزار ماسک در اختیار شهفرایندان پایتخت قرار می گیرد.

شهردار سوسیالیست پاریس قول داده تا پیش از سرانجام تاریخ قرنطینه در یازدهم ماه مه (22اردیبهشت)، بیش از 2 میلیون ماسک در اختیار شهفرایندان قرار خواهد گرفت.

شهر پاریس بیش از 2 میلیون و 200 هزار مقیم ثابت دارد که به دلیل اینکه ساکنان حومه های پاریس برای کار و جهانگرد ها برای گردشگری به شهر می آیند، جمعیت شهر متغیر است و می تواند به هشت تا 9 میلیون نفر نیز برسد. پاریس مقصد اول جهانگردی دنیا در سال گذشته میلادی بوده است.

البته به دلیل بسته بودن مرزهای شنگن(اتحادیه اروپا)، همچنان ورود گردشگران غیراروپایی به فرانسه ممکن نخواهد بود. به گفته شهردار پاریس، تامین ماسک های مورد استفاده شهفرایندان حداقل سه میلیون یورو برای پایتخت هزینه دارد. تامین ماسک برای پاریسی که در هر کیلومتر مربع آن به طور رسمی 20 هزار نفر زندگی می نمایند کار آسانی نخواهد بود.

آن ایدالگو، از همه پاریسی ها خواست شخصا نشان دهند که می توانند با احترام به اصول پیشگیری از جمله فاصله گذاری های اجتماعی ویروس را شکست دهند.

وی همچنین اعلام نمود، مکان های متعددی در سطح شهر تاسیس می گردد تا آزمایش را به صورت رایگان انجام دهند. از جمله اتل دودیو بیمارستانی که جنب کلیسای نوتردام واقع شده است. در مناطق مختلف پاریس 20 گانه، بیمارستان های، از جمله رچچیلد در منطقه دهم، برای آزمایش از شهفرایندان اختصاص می یابد. آزمایش ها لزومی خونی نیستند و فقط از مخاط بینی انجام می گردد.

امانوئول گرگوار معاون شهردار پاریس نیز اعلام نمود، به جز ماسک، ژل های ضدعفونی روزانه در مناطق مختلف شهر توزیع می گردد. این ژل ها بصورت رایگان در اختیار پاریسی ها قرار می گیرد.

او برای پیشگیری حداکثری از شهفرایندان خواست تا برای رفت وآمدهای روزانه از خودروهای شخصی و یا دوچرخه های عمومی و یا خصوصی استفاده نمایند.

وی تاکید نمود که در وسائل حمل ونقل عمومی از جمله در مترو و اتوبوس ها، بی تردید اصول فاصله گذاری های اجتماعی رعایت خواهند شد. برای حفظ چنین اصولی، شهرداری پاریس قصددارد ظرفیت اتوبوس های شهری را یک چهارم افزایش دهد.

با وجود فرایند کاهش شمار جان باختگان و بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های فرانسه، آمارها همچنان در این کشور رو به صعودی است.

براساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فرانسه، با جان باختن 395 نفر دیگر، آمار کل مرگ ومیر ناشی از ابتلا به کووید-19 در این کشور به 19 هزار و 718 نفر رسیده است.

طبق جدیدترین داده های وزارت بهداشت فرانسه، شمار کل مبتلایان ویروس کرونا در این کشور نزدیک به 153 هزار نفر است.

بر پایه داده های رسمی مقام های بهداشتی فرانسه، از آغاز شیوع ویروس کرونا تا به امروز، 36 هزار و 578 مبتلا به بیماری کووید-19 بهبود یافته و از بیمارستان های این کشور ترخیص شده اند.

2023

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3615

به "خبرنگاران تحولات کرونایی در اروپا؛ درگیری در فرانسه و درخواست پاپ از احزاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحولات کرونایی در اروپا؛ درگیری در فرانسه و درخواست پاپ از احزاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید