واتساپ با حمله به رقبا بیانیه جدیدی درباره سیاست حریم خصوصی خود منتشر کرد

به گزارش مجله سایه، از چند ماه قبل که واتساپ سیاست حریم خصوصی جدید خود را به روز رسانی کرد، سیل نقدها و کوچ کاربران از این پیغام رسان در سراسر جهان شروع شد. بر اساس این سیاست های جدید، کاربران یا باید بعضی اطلاعات خود را با فیس بوک (شرکت مادر واتساپ) به اشتراک می گذاشتند و یا قید استفاده از این پیغام رسان را می زدند.

واتساپ با حمله به رقبا بیانیه جدیدی درباره سیاست حریم خصوصی خود منتشر کرد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

واتساپ در حال حاضر بیشترین کاربر را در میان تمامی پیغام رسان ها در سراسر جهان دارد و همواره به این موضوع به چشم یک اتفاق افتخار آمیز می نگریست، اما از زمان اعلام سیاست های جدید حریم خصوصی خود، اوضاع سریعا به گونه ای تغییر کرد که شاید واتساپ و فیس بوک انتظارش را نداشتند.

همین تغییر ناگهانی شرایط و تردیدهایی که در ذهن کاربران ایجاد شد در نهایت منجر به عقب نشینی واتساپ و فیس بوک شدند و اجرای این به روز رسانی از روز 8 فوریه به 15 مه موکول شد تا کاربران حدود سه ماه فرصت داشته باشند به حقیقت ماجرا پی ببرند؛ یا شاید هم فرصتی برای واتساپ ایجاد گردد تا بتواند خود را از هجوم نقدها و کوچ بی سابقه کاربرانش نجات دهد.

در هفته های گذشته این پیغام رسان از ویژگی استاتوس خود که در واقع مشابه استوری اینستاگرام است یاری گرفت تا به کاربران اطلاع دهد که به اطلاعات خصوصی آنان تعرضی نخواهد شد، اما ظاهرا توجه چندانی به این کوشش ها نشد. این بار واتساپ با انتشار بیانیه جدیدی سعی نموده شرحات جامع تری ارائه کند.

طبق آنچه این شرکت اعلام نموده است، سیاست های جدید حریم خصوصی واتساپ به حساب های تجاری (Businesses) مرتبط است. این مسنجر از ابتدا به رمزنگاری دو سویه یا end-to-end به عنوان مهم ترین ابزار حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش اشاره داشت. شیوه کار این رمزنگاری به این صورت است که تنها فرستنده و گیرنده می توانند به محتوای تبادل نظرها دسترسی داشته باشند و به جز آن ها هیچ نهاد یا شخصی قادر به مشاهده پیغام های رد و بدل شده نخواهد بود.

اما اگر کاربران با حساب های تجاری در حال چت باشند، اوضاع متفاوت است. حساب های تجاری از رمزنگاری دو سویه ذکر شده پشتیبانی نمی نمایند و داده های تبادل نظر با آن ها قابل دسترسی است. فیس بوک نیز میخواهد از این داده ها برای مقاصد تجاری مانند تبلیغات مبتنی بر علاقه مندی های کاربران استفاده کند و بد نیست بدانید که برخی از داده های استخراج شده از تبادل نظر با حساب های تجاری در سرورهای فیس بوک ذخیره خواهند شد.

همانطور که اشاره کردیم، واتساپ چندین بار کوشش نموده تا کاربران را به ماندن در این پلتفرم و اعتماد به سیاست های خود تشویق کند و این بار با صدور بیانیه ای از نحوه به روز رسانی سیاست های حریم خصوصی جدیدش و اطلاع رسانی به کاربران خبر داده است.

این بار واتساپ بنری را در اپلیکیشن خود برای کاربران به نمایش خواهد گذاشت که کاربران با لمس آن می توانند شرحاتی را درباره این سیاست جدید مشاهده نمایند. طبق اعلام این کمپانی، به کاربران یادآوری خواهد شد که سیاست های جدید را مطالعه نمایند و آن ها را بپذیرند تا بتوانند به استفاده از اپلیکیشن ادامه دهند.

به علاوه، واتساپ در بیانیه خود شرح می دهد که حساب های تجاری حق اشتراک پرداخت می نمایند تا به وسیله واتساپ به مشریان دسترسی پیدا نمایند و این یکی از راه هایی است که واتساپ با اتکا بر آن می تواند اپلیکیشن خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد.

همچنین، اعلام شده است که ویژگی های اصلی واتساپ مانند قبل امن باقی می مانند. البته بد نیست بدانید حریم خصوصی شما در این پیغام رسان 100 درصد هم محافظت شده نیست. در سال 2016 واتساپ به اشتراک گذاری برخی از اطلاعات کاربران خود مانند شماره تلفن و تصاویر پروفایل و … با فیس بوک را شروع کرد و هدف از این کار را یاری به فیس بوک در ارائه تبلیغات و پیشنهادات دوستی مناسب تر عنوان نمود.

اما لحن واتساپ در بیانیه جدیدش کمی از موضع ضعف به نظر می رسد و بیشتر حالت دفاعیه دارد. در واقع شرح دقیقی از آنچه قرار است برای کاربران تغییر کند ذکر نشده است و به جای آن سعی شده تا به کمپانی ها و پیغام رسان های رقیب که پذیرای کاربران کوچ نموده از واتساپ بوده اند حمله گردد. در خاتمه بیانیه این شرکت را با هم مرور خواهیم کرد:

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7140

به "واتساپ با حمله به رقبا بیانیه جدیدی درباره سیاست حریم خصوصی خود منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واتساپ با حمله به رقبا بیانیه جدیدی درباره سیاست حریم خصوصی خود منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید