نحوه توزیع 62 هزار میلیارد بین طرح های عمرانی

به گزارش مجله سایه، شرایط خاص منابع در بودجه سال آینده موجب شد منابع پیش بینی شده برای پروژه ها و طرح ها در قالب بودجه های عمرانی تغییری با میزان بودجه سال جاری نداشته باشد و در حد 62 هزار میلیارد تومان باقی بماند؛ این رقم نیز قرار است مانند چند سال اخیر با اولویت بندی و با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام اختصاص پیدا کند.

نحوه توزیع 62 هزار میلیارد بین طرح های عمرانی

به گزارش خبرنگاران، طی سالیان گذشته آنقدر طرح های عمرانی گاها بدون برنامه مشخصی کلید خورده که در گذر زمان و در نبود منابع کافی برای تکمیل آنها، تعدادشان را به حدود 85 هزار مورد رسانده است. برخی از این طرح ها آنقدر قدیمی هستند که می توان در بین بندها و ردیف های بودجه پروژه های مربوط به دهه 1360 را نیز پیدا کرد.

در حالی در گذر زمان با تغییرات تورم و افزایش هزینه ها، منابع لازم برای تکمیل پروژه های موجود نیز رشد نموده که آخرین برآوردهای سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد برای تکمیل طرح های موجود باید حدود 500 هزار میلیارد تومان هزینه کرد؛ این رقم در واقع بیش از کل بودجه عمومی یکسال دولت است که کل کشور را با آن اداره می نماید و در این حالت توان تامین مالی یکجا برای پروژه ها وجود ندارد.

از این رو طی سال های اخیر دولت دست به اولویت بندی پروژه ها برای اختصاص بودجه عمرانی کرد و هر ساله تعدادی را بر اساس میزان پیشرفت در لیست دریافت کنندگان بودجه عمرانی قرار می دهد. البته از سال گذشته تاکید بر مشارکت بخش خصوصی نیز برای مشارکت در تکمیل پروژه بوده است.

در امسال حدود 62 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی مصوب شد و این رقم برای سال آینده تغییری ننموده و در لایحه ای که دولت به مجلس برده رقم بودجه های عمرانی در حد 62 هزار میلیاردتومان است و باید مابقی احتیاج این بخش با مشارکت سایر بخش ها از جمله بخش خصوصی تامین گردد.

آنالیز نحوه توزیع منابع عمرانی در سال آینده نشان می دهد که از کل 62 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، طرح های فصل حمل و نقل با اعتبار 7121 میلیارد تومان بیشترین سهم را دارد و بعد از آن منابع آب با 4146 میلیارد تومان، ارتباطات و فناوری اطلاعات با 3041 میلیارد تومان، کشاورزی با 2068 میلیارد تومان و آموزش و پرورش عمومی با 1981 میلیارد تومان در رده های بعدی قرار دارند.

از اعتبارات عمرانی سال 1398 حدود 1154 میلیارد تومان برای 167 طرح پایان یافتنی پیش بینی شده است. این در حالی است که در بین آنها اعتبار طرح های پایان یافتنی حمل و نقل با رشد 46 درصدی از 240 میلیارد به 350 میلیارد تومان افزایش دارد. برآوردها این گونه است که با اعتبار موجود در این بخش احداث و بهره برداری از حداقل 1000 کیلومتر انواع راه و بهره برداری از حداقل 332 کیلومتر راه آهن محقق گردد.

با اولویت بندی اجرا شده برای اختصاص منابع به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام پیش بینی بر این است که در حوزه آب نیز با اختصاص اعتبار حدود 532 میلیارد تومانی 23 طرح نیمه تمام در سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

همچنین اعتبار و سازوکارهایی برای تکمیل خدمات زیربنایی اولیه برای 300 هزار واحد مسکن مهر و تحویل 300 هزار واحد مسکن مهر در سال 1398 و ادامه نوسازی و بازسازی 486 محله در بخش بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری به وسیله تامین اعتبار برای یاری بلاعوض برای تملک اراضی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و پیش بینی وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات ودیعه اسکان موقت نیز در لایحه بودجه 1398 پیش بینی شده است.

اولویت طرح های فصل آب و فاضلاب و تکمیل پروژه های تبدیل پسماد به انرژی و در مجموع پیش بینی اعتبار لازم برای پایان 23 طرح در بخش آب و فاضلاب، از دیگر سیاست های بودجه 1398 برای تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 136

به "نحوه توزیع 62 هزار میلیارد بین طرح های عمرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه توزیع 62 هزار میلیارد بین طرح های عمرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید