غول های آسیایی در آستانه تشکیل باشگاه خریداران نفت

به گزارش مجله سایه، چین و هند به توافق برای تشکیل باشگاه خریداران نفت به منظور مقابله با نفوذ تولیدکنندگان روی قیمتهای بازار نزدیک شده اند.

غول های آسیایی در آستانه تشکیل باشگاه خریداران نفت

به گزارش خبرنگاران، هند و چین سرگرم کار برای تشکیل یک بلوک خریداران با هدف چانه زنی گروهی برای خرید نفت خام هستند. لی فانرانگ، معاون مدیر اداره ملی انرژی چین ماه گذشته در راستای یک هیات عالی رتبه برای مشارکت در ششمین دیالوگ اقتصادی استراتژیک هند-چین به دهلی نو سفر کرد.

به گفته مقامات دولتی متعدد هندی، پس از سفر وزیر نفت هند به پکن در اکتبر سال گذشته، لی در مارس نیز از دهلی نو دیدار نموده بود. چین و هند دومین و سومین واردکنندگان بزرگ نفت در دنیا هستند.

پایگاه خبری مینت در 26 آوریل درباره نزدیک شدن چین و هند به توافق برای تشکیل یک بلوک خریداران نفت برای مقابله با نفوذ فراوریکنندگان بزرگ روی قیمتها خبر داده بود. هند همچنین کوشش می نماید اتحاد گسترده تری با ژاپن و کره جنوبی که چهارمین و پنجمین واردکننده بزرگ نفت در دنیا هستند، داشته باشد.

ششمین دیالوگ اقتصادی استراتژیک هند-چین از هفتم تا نهم سپتامبر با برگزاری میزگردهایی گروههای کاری مشترک در زمینه زیرساخت، انرژی، فناوری پیشرفته، حفظ منابع و همکاری سیاستی و دارویی برگزار گردید و پس از آن در 14 سپتامبر تاسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حمله نهاده شد که به توقف نیمی از فراوری این کشور منجر شد و جهش قیمتهای نفت را در پی داشت.

یک مقام دولتی هندی که مایل نبود نامش فاش گردد، به پایگاه خبری لایومینت گفت: ضرورت تشکیل یک جبهه مشترک با توجه به تنشهای ژئوپلیتیکی روزافزون و ابهام در بازارهای انرژی وجود دارد.

رویدادهای غرب آسیا برآورد معامله گران درباره افزایش دوباره قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه و خطر افزایش قیمتهای سوخت حمل و نقل در هند را برانگیخته است. هر گونه افزایش ناگهانی قیمتهای نفت روی هزینه واردات نفت خام هند تاثیر می گذارد و کسری تجاری این کشور را افزایش می دهد. هند 111.9 میلیارد دلار روی واردات 207.3 میلیون تن نفت خام در سال اقتصادی 2019-2018 هزینه کرد.

بر اساس گزارش لایومینت، همکاری میان رقیبان آسیایی تنها شامل خرید نفت خام نیست و ممکن است گاز طبیعی مایع (LNG) را دربر گیرد. اگر چنین همکاری شکل بگیرد، بی شک روی معماری انرژی دنیای تاثیر بزرگی خواهد گذاشت. چین و هند دومین و چهارمین واردکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در دنیا هستند. رشد قیمتهای نفت ممکن است وضعیت اقتصادی هند را وخیم نموده و شرایط را برای دولت و بانک مرکزی این کشور برای مقابله با کندی رشد اقتصادی دشوارتر کند. هند بیش از 80 درصد از نفت مورد احتیاج و حدود 48 درصد از گاز طبیعی مورد احتیاجش را وارد می نماید.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 816

به "غول های آسیایی در آستانه تشکیل باشگاه خریداران نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول های آسیایی در آستانه تشکیل باشگاه خریداران نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید