حمل و نقل عمومی در پکن، چین

به گزارش مجله سایه، یکی از بزرگ ترین سیستم های حمل و نقل عمومی چین یا حتی جهان به شهر پکن اختصاص دارد. این شهر بندری و مهم چین با انواع وسایل نقلیه در خدمت مردم و گردشگران است.

حمل و نقل عمومی در پکن، چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

پکن مهم ترین مرکز حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای چین به شمار می رود. در واقع بزرگ ترین فرودگاه و بیشترین خطوط ریلی چین را دارد و جاده های ملی و سریع السیر متعددی در این شهر احداث شده است. از آنجا که این کلان شهر جمعیت زیادی دارد، سیستم حمل و نقل مناطق شهری به خصوص در ساعات اوج شلوغی یعنی حدود 8 صبح و 6 عصر با ازدحام جمعیت روبرو می گردد.

پس حتی المقدور در این ساعات از سوار شدن اتوبوس یا تاکسی صرف نظر کنید، چر اکه مجبور می شوید ترافیک های وحشتناک آن را تحمل نموده و بخشی از تعطیلات خود را به این ترتیب هدر دهید. دولت محلی سعی نموده با تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، زوج و فرد کردن خودروها و غیره از بار ترافیک بکاهد. با این حال پیشنهاد می کنیم با انواع وسایل نقلیه شهر پکن آشنا شوید تا در طول سفر خود با مسئله ای روبرو نشوید.

هواپیما

دو فرودگاه مسافربری در پکن قرار گرفته است: فرودگاه بین المللی پایتخت در شمال شرقی شهر حدود 25 کیلومتری میدان تیان آنمن و فرودگاه نانیو در جنوب شهر حدود 13 کیلومتری میدان تیان آنمن. فرودگاه جدید پکن سومین فرودگاه چین است که در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. اکثر پروازهای داخلی و بین المللی از فرودگاه بین المللی پایتخت صورت می گیرد که به نخستین دروازه چین مشهور است.

این فرودگاه بزرگ ترین و مهم ترین فرودگاه مدرن چین به حساب می آید، ضمناً اولین و تنهاترین فرودگاه در منطقه آسیا-اقیانوسیه است که به دو برج کنترل، سه ترمینال و سه باند مجهز است. در حال حاضر بیش از 90 خطوط هوایی طی 1400 پرواز از 223 مقصد داخلی و خارجی در این فرودگاه تردد می نمایند. به لطف وسایل نقلیه ای نظیر اتوبوس، متروی سریع السیر و تاکسی، دسترسی به این فرودگاه بسیار آسان است.

فرودگاه بین المللی پایتخت 3 ترمینال دارد و قطار اکسپرس از ترمینال 3 حرکت می نماید و به طور کلی 4 ایستگاه دارد. ترمینال سوم در طبقه دوم، جنوب ساختمان اصلی واقع شده است.

قطار اکسپرس به عنوان سریع ترین و ارزان ترین راه تردد در راستا فرودگاه به شهر و بالعکس به شمار می رود.

قطار

پکن به عنوان قطب شبکه ریلی کشور محسوب می گردد، چرا که از این شهر به اکثر شهرهای چین، قطار وجود دارد. خطوط اصلی راه آهن عبارتند از: راه هن جینگجیو از پکن به کولون در هنگ کنگ، راه آهن ژینگهو به شانگهای، ژینگوانگ به گوانجو و ژینگها به هاربین و غیره.

در سال های اخیر، راه آهن بین شهری به تیانجین، قطارهای سریع السیر به شانگهای و گوانجو نیز به ناوگان ریلی اضافه شده اند، به این ترتیب مسافران می توانند در عرض 30 دقیقه از پکن به تیانجین، چهار و نیم ساعته به شانگهای و هشت ساعته به گوانجو بروند.

در حال حاضر 800 قطار در 4 ایستگاه پکن، ایستگاه غرب، شمال و جنوب در خدمت مردم هستند.

اتوبوس

مسافرت با اتوبوس عمومی در پکن نسبتا ارزان است و کرایه بر اساس نوع اتوبوس و فاصله محاسبه می گردد. 10 پایانه اتوبوس راه دور در مناطق شهری پکن وجود دارد که از آن ها هزاران اتوبوس به شهرهای نزدیک و اصلی کشور از جمله چینگ دائو، تیانجین، شیجیاژوانگ و غیره تردد می نمایند.

سیستم حمل و نقل اتوبوس در این شهر از آنجا که بیشترین مسافر را حمل می نماید، جزو شلوغ ترین سیستم های حمل و نقل جهان است. بیش از 22 هزار اتوبوس در 780 جاده این شهر در حال خدمات رسانی هستند. اتوبوس در مقایسه با مترو، مناطق بیشتری از شهر را پوشش می دهد، حتی بعضی مناطق حومه شهر نیز شامل خطوط اتوبوسرانی می شوند. برای این که رفت و آمد با اتوبوس آسان تر و راحت تر باشد، دولت محلی اقدام به ساخت خطوط اتوبوسرانی و اتوبوس های تندرو نموده است.

مترو

در اول اکتبر سال 1969 اولین خط مترو این شهر به بهره برداری رسید و اولین شهر چین صاحب مترو شد. 19 خط مترو (از جمله یک خط اکسپرس فرودگاه) با کل مسافت 574 کیلومتر در شهر تا سال 2017 مشغول به کار بوده است. با توجه به ترافیک های سنگین به خصوص در ساعات شلوغی، مترو یاری شایانی در صرفه جویی وقت دارد. حتی بعضی سوپراستارها نیز برای سریع رسیدن به مقصد خود از مترو استفاده می نمایند.

ایستگاه های مترو مجهز به سرویس بهداشتی، باجه فروش بلیط، آسانسور ورودی و خروجی، تلفن عمومی و دفتر اشیای گمشده است. علاوه بر این می توانید کتاب فروشی، عکاسی، شیرینی فروشی، اغذیه فروشی و غیره را نیز پیدا کنید.

تاکسی

صنعت تاکسی در پکن بسیار پیشرفته است و در هر نقطه از شهر می توانید تاکسی پیدا کنید. در حال حاضر حدود 67 هزار تاکسی در شهر فعالیت می نمایند! تنوع مدل های خودرو نیز خیلی زیاد است، مانند سیتروئن AZ، سوناتا، الانترا و غیره. اکثر تاکسی های این شهر خودروهای نو هستند و بر اساس شرکت ها، رنگ آن ها تغییر می نماید، قرمز، سبز، بنفش و آبی از آن جمله هستند. در صورتی که تاکسی خالی باشد، می توانید علامتی قرمز رنگ مبنی بر خالی بودن تاکسی را در شیشه جلو ببینید، بعد از این که سوار تاکسی شدید، راننده این علامت را برمی دارید و به این ترتیب دیگران متوجه می شوند که تاکسی مسافر دارد.

قیمت ها روی هر یک از پنجره های عقب به وضوح نشان داده شده که بر اساس کیلومتر محاسبه شده اند. راننده تاکسی های پکن احتمالا پر جنب و جوش ترین مردم جهان هستند و به لطف شخصیت خونگر شان به عنوان یک سفیر عالی برای ارائه فرهنگ غنی شهر خود به حساب می آیند.

تعداد معدودی از راننده ها با زبان انگلیسی آشنا هستند و به همین دلیل بهتر است هنگام سوار شدن به تاکسی، اسم مقصد خود را به زبان چینی روی یک کارت نوشته و تحویل راننده دهید.

دوچرخه

دوچرخه سواری یکی از بهترین راه های سفر در پکن به شمار می رود. این وسیله ایمن، سالم، راحت، مالی و سازگار با محیط زیست به شدت برای رفت و آمد در شهر مناسب است. در واقع دوچرخه سواری یک نوع سبک زندگی در میان مردم چین محسوب می گردد و با توجه به فرهنگ منحصر به فرد دوچرخه سواری به آن ها لقب کشور دوچرخه داده اند.

بیش از 55 هزار دوچرخه عمومی در شهر و حومه شهر پکن وجود دارد. دوچرخه سواری راهکاری مناسب برای سفرهای کوتاه بوده که به یک وسیله نقلیه متداول و به صرفه در زمینه انرژی تبدیل شده است. افراد بین 18 تا 65 سال که قدی بلندتر از 130 سانتی متر دارند، می توانند با کارت هوشمند حمل و نقل به راحتی یک دوچرخه کرایه نمایند. ضمناً با دانلود اپلیکیشن اشتراک دوچرخه نظیر موبایک، اوفو و غیره می توان از دوچرخه های کنار خیابان استفاده کرد.

ریکشا

از طریق نقلیه سنتی چینی ها، ریکشا گفته می گردد. شاید با شنیدن نام ریکشا، فکر کنید درشگه ای با دو چرخ است که فردی آن را می کشد؛ اما امروزه ریکشا در واقع سه چرخه ای است که راننده ای مسن و بازنشسته مسئولیت راهنمایی آن را بر عهده دارد و به عنوان روشی فوق العاده برای گشت و گذار در هوتانگ و آشنایی با فرهنگ قدیمی چین است.

از قلم نیاندازید قبل از سوار شدن حتما سر قیمت با راننده به توافق برسید، زیرا قیمت مشخصی وجود ندارد و شما باید تصمیم بگیرید که چه مقدار می خواهید، هزینه کنید. بعد از پرداخت کرایه، راننده ریکشا را در یک لاین باریک حرکت می دهد. آن ها راجع به تاریخ و فرهنگ هوتانگ، توضیحات مفصلی به شما می دهند و بعضی از آن ها نیز حتی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

یک ریکشا سواری 20 الی 30 دقیقه طول می کشد و نفری 12 الی 18 هزار تومان هزینه برمی دارد. اگر بخواهید برای گشت و گذار در شهر یک راهنمای حرفه ای داشته باشید، حدود دو ساعت و نیم طول می کشد و نفری 120 الی 150 هزار تومان تمام می گردد. گاهی اوقات به خصوص در ایام تعطیل، قیمت آن از تاکسی گران تر خواهد بود.

راستا آبی

در حال حاضر سه راه آبی برای گردشگری در پکن وجود دارد و قایق ها هر سال از ماه آوریل تا اکتبر در خدمت مردم هستند. به این ترتیب می توانید با روشی جالب به تماشای مناظر فوق العاده شهر بنشینید. اگر قصد رفتن به پارک Yuyuantan را داشته باشید، از بندر دریاچه Bayi، یک قایق بگیرید و از راه آبی وارد دروازه جنوبی قصر تابستانی (Summer Palace) بشوید. کسانی که می خواهند از باغ وحش، آکواریوم و مرکز نمایشگاه پکن بازدید نمایند نیز می توانند با قایق از دریاچه بک (Back Lake) به قصر تابستانی بروند.

کارت هوشمند

کارت هوشمند حمل و نقل روشی عالی برای صرفه جویی در وقت و پول است که می توان از آن برای مترو، اکثر اتوبوس های شهری، بعضی تاکسی ها و حتی سوپرمارکت، رستوران، پارک، فروشگاه و غیره نیز استفاده کرد. وقتی از این کارت برای پرداخت کرایه اتوبوس استفاده می کنید، 50 درصد تخفیف شامل حال تان می گردد. هنگام ترک شهر نیز می توانید کارت را به بعضی صندلی های مخصوص آن در ایستگاه های مترو، شرکت های اتوبوسرانی و شعب بانک سیتیک چاینا (China Citic Bank) برگردانید.

منبع: کجارو / travelchinaguide / tour-beijing.com / beijingtrip.com
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 896

به "حمل و نقل عمومی در پکن، چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در پکن، چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید