دولت خود را مقید کرده به آنچه مجلس نظر می دهد عمل کند

به گزارش مجله سایه، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امروز دولت قانونمند است و خود را مقید کرده آنچه مجلس نظر می دهد عمل کند، گفت: به نظر می رسد اشکالاتی در لایحه برنامه ششم وجود دارد که باید کمیسیون تلفیق آن اشکالات را رسیدگی کرده و برطرف کند.

دولت خود را مقید کرده به آنچه مجلس نظر می دهد عمل کند

به گزارش خبرنگاران، محمدباقر نوبخت که در جریان رسیدگی به کلیات لایحه برنامه ششم در جلسه علنی مجلس سخن می گفت، با تأکید بر اینکه بررسی این لایحه از موضوعات بسیار پراهمیت مجلس است، گفت: شما کنندگان قراراست نسبت به توسعه کشور تصمیم گیری کنید و اگر این تصمیم گیری درست و سنجیده باشد قطعاً کشور رشد خواهد داشت و اگر غیر از این باشد کسانی که زیان می بینند مردم هستند و نظام نمی تواند در رقابت های منطقه ای در جایگاه نخست علمی و فناوری و اقتصادی قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بند سه ماده یک قانون برنامه و بودجه صراحتاً اشاره دارد به اینکه یک برنامه باید اهداف آن دوره برنامه و اولویت ها را مشخص کند. لذا اقدامی که اجرا شده طی جداولی گفته شد میزان اهداف مورد نظر برای توسعه کشور باید چه میزان باشد و اگر بپذیریم که توسعه یک حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است آن وقت می توانیم بگوییم که اقتصاد کشور تا چه اندازه می تواند رشد کند و در جایگاه مطلوب قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در لایحه برنامه ششم که تقدیم مجلس شده حداقل 30 سند پشتیبان برای آن وجود دارد، گفت: پیش بینی رشد 8 درصدی در اقتصاد اگر آن را در اقتصاد بپذیریم و نیاز داشته باشیم چیزی در حد 734 هزار میلیارد تومان باید سالانه سرمایه گذاری شود وگرنه هر عدد دیگری صرفاً ما را به آن نمی رساند، از بهشت صحبت کردن با اینکه با دست بهشت را نشان دهیم ما را به آن سمت نمی رساند.

نوبخت اضافه نمود: آنچه که ما در خصوص اهداف کمی و مطلوب برای توسعه کشور در نظر داریم باید همه ارکان ما را به آن سمت پیش ببرند. اکنون رئیس کمیسیون تلفیق می گوید رسیدن به رشدی که در اقتصاد در نظر گرفته شده نیازمند 680 هزار میلیارد تومان است اما مشخص نیست که چه مقدار را دولت و چه مقدار را شرکت های دولتی باید بپردازند و یا چه سهمی از این متوجه صندوق توسعه ملی است؟ بانک ها چقدر باید مشارکت داشته باشند و تا چه اندازه باید از منابع خارجی برای دست یافتن به این رشد 8 درصدی استفاده کنیم.

نوبخت در ادامه با اشاره به فرایند بررسی چهارماهه لایحه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق، گفت: آنچه ما به مجلس تقدیم کردیم شامل 34 ماده بود اما امروز 144 ماده شده است و حجم گسترده ای از مواد و احکام را شامل می شود.

وی گفت: درخواست ما این بود لایحه ای که آمده از عقل جمعی کمیسیون تلفیق استفاده شود و در بخش هایی که نمی تواند پیشنهادات ما را برای رسیدن به رشد 8 درصدی محقق کند حذف شود و اگر احکامی هم در لایحه تقدیمی مغفول مانده توسط کمیسیون تلفیق تکمیل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، شرح داد: می پذیریم از 110 ماده ای که به لایحه اضافه شده و در نتیجه به 144 ماده رسیده است این مواد در جهت کمک به برنامه می باشد. لذا برخی مواد می توانند بازدارنده هم باشند و ما باید در جریان بررسی آنها را اصلاح کرده و یا حذف کنیم.

وی یادآور شد: سال ها بود که ارائه بودجه در تاریخ 15 آذر در گوشه ای مانده بود و شاید خیلی هم مورد توجه قرار نداشت اما امسال خوشبختانه 14 آذر دولت بودجه را تقدیم مجلس کرد. در واقع دولت قانومند است و خود را مقید کرده به آنچه که مجلس نظر می دهد عمل کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به برخی از مواد که با قانون اساسی مغایرت دارد اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم آنهایی که دارای اشکال است اصلاح کنیم.

وی همچنین به افزایش چهار برابری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و یا افزایش دو برابری بهره وری اشاره کرد و گفت: با چه مکانیسمی این پیش بینی ها محقق خواهد شد و یا در رابطه با الزاماتی که به بانک مرکزی و مدیریت بدهی دولت وجود دارد مغایرت هایی با سیاست های اقتصاد مقاومتی است. مگر قرار نیست در اقتصاد مقاومتی هزینه های جاری کاسته شود پس چرا این هزینه ها کاسته شده است در حالی که مغایر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: در برنامه ششم به دنبال این هستیم که به عنوان مثال چهار پنج مورد از مسائل کشور را حل کنیم و بعد بگوییم مجلس و دولت توانستند موضوع آب، فاضلاب، محیط زیست و یا شبکه حمل ونقل ریلی را حل کنند و یا به گردشگری به عنوان صنعت توجه شود.

وی اضافه نمود: اگر لایحه برنامه تصویب نشود در حالی که بیش از یک سال است در مجلس است پروسه طولانی را مجدداً می گذراند تا دوباره در دستور کار قرار گیرد. لذا از هیأت رئیسه مجلس تقاضا دارم که کمک کنند که یک مصوبه اجرایی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شود و اگر این امکان برای هیأت رئیسه وجود دارد پس از تصویب کلیات موادی که مشخص شده قدرت اجرایی ندارد اصلاح شود.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2880

به "دولت خود را مقید کرده به آنچه مجلس نظر می دهد عمل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت خود را مقید کرده به آنچه مجلس نظر می دهد عمل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید