قلب چگونه کار می نماید؟

به گزارش مجله سایه، قلب انسان مثل یک پمپ کار می نماید و خون را در بدن به گردش درمی آورد. از همان اول، از 18 تا 21 روز بعد از بارداری، قلب آغاز به تپیدن می نماید و به انجام وظیفه خود در کل زندگی فرد ادامه می دهد. بیایید نگاهی نزدیکتر به

قلب چگونه کار می نماید؟

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

قلب انسان مثل یک پمپ کار می نماید و خون را در بدن به گردش درمی آورد. از همان اول، از 18 تا 21 روز بعد از بارداری، قلب آغاز به تپیدن می نماید و به انجام وظیفه خود در کل زندگی فرد ادامه می دهد. بیایید نگاهی نزدیکتر به کار کردن قلب بیندازیم.

سیستم گردش خون، حرکت مواد غذایی و مواد زائد و تشکیل سلول های بدن ما را ممکن می سازد. این سیستم به ماندگاری بند آمدن خون یاری می نماید. سیستم گردش خون از خون، رگ های خونی و قلب تشکیل یافته است. قلب یک ماهیچه غیر ارادی است که خون را به درون سرخرگ ها و سیاهرگ ها پمپاژ می نماید در نتیجه گردش خون را ممکن می سازد. آن حقیقتاً قلب سیستم گردش خون ما است.

قلب چگونه کار می نماید :

اگر قلب را یک پمپ تصور بکنید، رگ های خونی لوله هایی هستند که به سرتاسر بدن ما کشیده شده اند. این سیستم پمپاژ، مسئول گردش خون خالص در کل بدن است.

بعد از 21 روز از بارداری، قلب انسان آغاز به تپیدن با ضربانی می نماید که نزدیک به ضربان قلب مادر است. هنوز این یک راز است که در 21 روز اول، خون چگونه در جنین گردش می نماید وقتی که هنوز قلب به طور کامل شکل نگرفته است.

قلب شامل چهار اتاق است : دو آتریا و دو بطن. سمت راست قلب، خون بدون اکسیژن را در دهلیز راست جمع می نماید. خون به وسیله بطن راست به درون شش ها جاری می گردد. در شش ها خون، اکسیژن دار می گردد. خون خالص در دهلیز چپ جمع می گردد. از این قسمت، خون به بطن چپ می رود. بطن چپ مسئول گردش خون در تمام بخش های بدن است.

1. خون در دهلیز راست به وسیله دریچه سه لختی وارد بطن راست می گردد.

2. خون به وسیله شریان های ریوی وارد شش ها و ریه ها می گردد.

3. خون به وسیله سیاهرگ ریوی به دهلیز چپ می رود. سیاهرگ با خون غنی از اکسیژن وارد دهلیز چپ می گردد.

4. سپس آن از دریچه میترال جاری می گردد تا به بطن چپ برسد.

5. خون به وسیله دریچه هلالی آئورتی به آئورت پمپ می گردد. آئورت منشعب می گردد و خون راستا خود را به سمت اندام های بالایی و پایینی بدن در پیش می گیرد.

6. شریان ها، رگ ها و مویرگ ها شبکه ای برای جریان یافتن خون به هر یک از سلول های بدن ما، شکل می دهند.

7. قسمتی از خون به کلیه ها می رود. آنها مواد زائد خون را قبل از این که آن دوباره به قلب برگردد تصفیه می نمایند.

8. رگ های کوچکی که ادغام می شوند تا سیاهرگ ها و سپس سیاهرگ های بالایی و پایینی را شکل دهند حامل خون بدون اکسیژن هستند که به سمت دهلیز راست برمی گردند.

9. آتریا و بطن ها به طور متناوب منقبض می شوند و استراحت می نمایند تا خون را به بدن ما پمپ نمایند. وقتی بطن ها منقبض می شوند خون می تواند به سمت رگ ها برگردد و جاری گردد. اما وقتی بطن ها پر هستند دریچه میترال و سه لختی با بسته شدن خود، مانع از این اتفاق می شوند.

چگونه قلب بدون توقف کار می نماید؟ از کجا مواد غذایی خود را می گیرد؟ خونی که قلب پمپ می نماید اکسیژن آن را تأمین نمی نماید. رگ های اکلیلی رگ های خونی ویژه ای هستند که از بیرون به قلب متصل شده اند. آنها اکسیژن و مواد غذایی را به قلب تحویل می دهند. رگ اکلیلی راست، خون بطن راست را تأمین می نماید ولی رگ اکلیلی چپ به بقیه قلب سرویس می دهد.

قلب چگونه می تپد؟ برآمدگی سینوآتریال در دهلیز راست قلب، یک تکان الکتریکی در فواصل زمانی منظم فراوری می نماید. این تکان موجب می گردد آتریا منقبض گردد و خون را به درون بطن ها پمپ کند. تکان به برآمدگی مابین دهلیز و بطن می رسد که از آنجا به وسیله مجموعه دهلیزی- بطنی به بطن ها می رسد. بطن ها منقبض می شوند تا خون را به رگ ها پمپ نمایند. سپس قلب برای مدت کوتاهی استراحت می نماید و بعد از آن، دوباره آغاز به تپیدن می نماید. سیستم الکتریکی قلب، تپیدن آن را ممکن می سازد. وقتی فرد در حال استراحت است قلب با نرخ 70 تا 100 تپش در هر دقیقه می تپد. آن در هر تپش صدای لاب - داب ایجاد می نماید.

قلب یکی از شگفت انگیزترین اندام های بدن انسان است. قلب با تغذیه هر سلول با خون اکسیژن دار و غنی از مواد غذایی به آنها زندگی می دهد. حال شما می دانید که قلب چگونه کار می نماید پس آیا فکر نمی کنید که فراهم کردن یک محیط سالم برای کار کردن آن مهم باشد؟ و این دلیلی برای این است که چرا ما باید سبک زندگی سالم و فکر مثبت اندیشی داشته باشیم.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9379

به "قلب چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلب چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید