طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید????! ترد و خوشمزه

به گزارش مجله سایه، با نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز بسیاری از کسانی که علاقه به پخت و پز دارن دست به کار میشن برای تهیه شیرینی خانگی؛ یکی از دلایلی که شیرینی بهشتی (شیرینی کرکی) رو برای عید مناسب و پرطرفدار میکنه، ماندگاری بالای اونه. (دلیلش هم نداشتن تخم مرغ و شیر توی مواد اولیه هست). دلیل نام دوم این شیرینی اینه که وقتی بهش دست میزنی مثل کرک، پشمک یا آرد به دست میچسبه. میتونید هفته ها قبل از عید، این شیرینی رو تهیه کنین و در جای خشک و خنک و در ظرف در دار نگهداری کنین. هر چی هم بمونه خوشمزه تر میشه. این شیرینی هم مثل شیرینی نخودچی و کوکی بادومی، از پرطرفدارترین شیرینی های عید محسوب میشه.

طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید????! ترد و خوشمزه

مواد لازم برای شیرینی بهشتی:

برای مشاهده معادل پیمانه و گرم کلیک کنید.

روغن صاف قنادی200 گرم
پودر قند200 گرم
آرد400 گرم
روغن مایع50 گرم
پودر کاکائو یا زعفران یا رنگ دلخواهبه میزان لازم
هلیک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع:

1- روغن و پودر قند الک شده رو حدود هشت دقیقه با همزن میزنیم تا کاملا کرم رنگ و پوک بشه؛

بعد اسانس مورد نظرمون رو اضافه میکنیم. من اینجا از هل استفاده کردم. به جاش از وانیل هم میتونین استفاده کنین؛

بعد از اضافه کردن هل حدود دو دقیقه مواد رو هم میزنیم. میزان زدن مواد با همزن رو حتما رعایت کنین چون در پوک و ترد شدن شیرینی تاثیر داره !

2- بعد از حدود ده دقیقه زدن، همزن رو کنار میذاریم و نصف آرد و روغن مایع رو اضافه میکنیم و با لیسک هم میزنیم.

3- از اینجا به بعد آرد رو قاشق قاشق اضافه میکنیم؛ تا جایی که خمیر لطیفی به دست بیاد که نه شل باشه و به دست بچسبه و نه خیلی سفت باشه و موقع شکل دادن ترک بخوره بسته به نوع آردتون ممکنه همه آرد مصرف بشه یا اضافه بمونه.

4- میتونین خمیر رو دو قسمت کنین و به یک قسمت کاکائو اضافه کنین (حدود یک یا دو قاشق غذاخوری) و مخلوط کنین.

یا میتونین خمیر رو سه قسمت کنین و به یکی زعفران هم اضافه کنین تا شیرینی سه رنگ داشته باشین؛ مواد رو داخل قیف بریزید.

5- سر ماسوره شکوفه، ستاره یا هر ماسوره دلخواهی رو انتخاب کنید و سر قیف بزارید.

داخل سینی فر، کاغذ روغنی میندازیم و روی سینی با فاصله شکوفه میزنیم.

میزان شیرینی دست خودتونه؛ میتونین شکوفه بزرگ بزنین یا کوچیک، ولی معمولا شیرینی های کوچیک برای عید مناسب و پرطرفدارن.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه ماه رمضان مرحله به مرحله با عکس؛ به شیوه قنادی ها

روی شیرینی به دلخواه میتونین تخم خرفه، پودر پسته یا کنجد بپاشین.

فر رو از 10 دقیقه قبل روی درجه 180 روشن کنین تا گرم بشه.

بعد شیرینی ها رو توی فر بذارین و 10 الی 15 دقیقه وقت بدین تا بپزه؛ نیازی نیست زیر شیرینی خیلی طلایی بشه چون اگه زیاد توی فر بمونه شیرینی خشک میشه.

بعد از در آوردن شیرینی از فر، شیرینی ها چسبناکن؛ اگه بخواین حرکت بدین پودر میشن. باید اجازه بدین چند ساعت داخل سینی بمونن و کاملا سرد و خشک بشن بعد میتونین به راحتی جا به جا کنین. بافت این شیرینی به شیرینی پادرازی قزوین خیلی نزدیکه. علاوه بر این موضوع نکات مهم دیگه ای هم هست که در ادامه اشاره می کنیم.

نکات مهم در پخت شیرینی بهشتی قیفی:

  • به جای روغن صاف قنادی، میتونین از روغن نیمه جامد استفاده کنین. اما برای این کار باید 200 گرم روغن نیمه جامد رو روی حرارت بخار آب قرار بدین (مثلا روی کتری) تا آب بشه. بعد اجازه بدین کمی خنک بشه و داخل یخچال بذارین. اجازه بدین هشت ساعت بمونه بعد توی شیرینی استفاده کنین (با این کار به اصطلاح روغن نیمه جامد رو صاف میکنیم).
  • بهتره آرد و پودر قند رو 3 بار الک کنین چون توی کیفیت شیرینی تاثیر داره.
  • در تهیه شیرینی بهشتی و بقیه شیرینی های خشک، میزان همزدن روغن و پودر قند تاثیر زیادی توی بافت شیرینی داره؛ باید اونقدر هم برنید تا پوک و کرم رنگ بشه تا در نهایت شیرینی پوک و تردی داشته باشین.
  • اگه خواستین قسمتی از شیرینی رو زعفرانی کنین باید زعفران تون خیلی غلیظ باشه؛ که با اضافه کردن کمی از زعفران آب شده، طعم و رنگ بگیره. اضافه کردن زیاد مایعات باعث میشه شیرینی تون داخل فر وا بره و شکلش رو از دست بده.
  • میزان آرد توی شیرینی خیلی مهمه؛ اگه آردتون رو کمتر از میزان لازم اضافه کرده باشین شیرینی ها داخل فر پهن میشن و اگه آرد رو بیش از حد اضافه کرده باشین شیرینی تون سفت و خشک میشه. پس با احتیاط آرد رو اضافه کنین؛ اگه بار اولی هست که شیرینی درست میکنین و وارد نیستین، میتونین به عنوان تست، میزانی از مواد روی کاغذ روغنی کوچیک شکوفه بزنین و داخل فر قرار بدین تا ببینید شیرینی وا میره یا میزان آردتون میزان هست تا با خیال راحت بقیه شیرینی ها رو داخل فر بذارید.
  • در صورت دلخواه به جای وانیل یا هل میتونید از زنجبیل هم استفاده کنید.
  • برای پرکردن قیف شیرینی، بهترین راه اینه که قیف رو داخل یه لیوان بزرگ بذارید و لبه های قیف رو به بیرون برگردونید و مواد رو به راحتی به کمک لیسک توی قیف بریزید. میتونین به جای استفاده از قیف و ماسوره، میزانی از خمیر رو داخل دست گرد کنین و با یه جسم گرد کوچیک مثل لوله اتوماتیک، روش طرح چنتا دایره ایجاد کنین یا با چاقو روش نقش بزنین.
  • سعی کنین برای تهیه شیرینی از ترازو استفاده کنین؛ رعایت دقیق میزان مواد، تاثیر خیلی زیادی توی نتیجه کار داره.
  • اگه میخواین شیرینی ها رو روی هم بچینین حتما بین لایه های شیرینی، کاغذ روغنی بذارین تا بهم نچسبن.

شیرینی های عید تنوع بسیار زیادی دارن. شیرینی بهشتی یا کرکی که امروز آموزش دادیم، یک شیرینی نرم و لطیف از خانواده شیرینی خشکه؛ از جمله معروف ترین شیرینی های خشک میشه به شیرینی زبان، شیرینی مربایی، شیرینی بهشتی، شیرینی نخودچی، شیرینی دانمارکی، شیرینی کشمشی و غیره اشاره کرد که معمولا در عیدها، جشن ها و مهمانی ها برای پذیرایی استفاده میشن و معمولا در طعم و رنگ های مختلف تهیه میشن. این شیرینی فوق العاده خوشمزه و پوک و مناسبه عیده امیدوارم حتما درستش کنین و از طعم خونگی بی نظیرش لذت ببرین. برای دیدن طرز تهیه شیرینی مخملی مناسب عید و ولنتاین، کلیک کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9862

به "طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید????! ترد و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید????! ترد و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید