طبع نارنج ، مصلحات و خواص بی نظیر آن در طبی سنتی

به گزارش مجله سایه، نارنج از میوه های بسیار خوشبو و هم خانواده پرتقال و لیمو است. علاوه بر خود این میوه، شکوفه هایش هم در ایران و به خصوص در شیراز بسیار طرفدار دارد که به بهار نارنج معروف هستند و خواص عسل بهارنارنج هم که بر کسی پوشیده نیست! اما طبع نارنج ، این میوه خوشمزه را به یک داروی درمانی خوشبو و پرکاربرد در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع نارنج ، مصلحات و خواص بی نظیر آن در طبی سنتی

در این مقاله ابتدا طبع نارنج از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص درمانی این میوه خوش عطر می پردازیم.

طبع نارنج سرد است یا گرم؟

مزاج نارنج از نظر طب سنتی گرم و خشک است و مصلحش عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکعسل

خواص نارنج چیست؟

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

نارنج هم مانند دیگر مرکبات سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری ها مانند سرماخوردگی تقویت می کند. همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی که این ویتامین دارد، یک ضدالتهاب و ضدعفونی کننده قوی هم هست که گلودرد را سریعا درمان می کند. یکی از راه های درمان ورم گلو و حلق، غرغره کردن آب نارنج و یا استفاده از شربت نارنج و عسل است.

2. درمان کم خونی در زنان باردار

به طور کلی نارنج دارای اندازه قابل توجهی ویتامین C است. این ویتامین باعث جذب آهن غذا می شود. به همین دلیل مصرف این میوه همراه با انواع گوشت قرمز، با افزایش جذب آهن غذا، کم خونی را درمان می کند. همچنین استفاده از نارنج بنام یک چاشنی خوشمزه در دوران بارداری ، زایمان را آسان تر می کند.

البته به دلیل افزایش حساسیت به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران، بهتر است خانم های باردار قبل از مصرف نارنج با پزشک خود مشورت کنند.

3. کمک کننده به هضم آسان غذا

طعم ترشی که این میوه دارد، به طور طبیعی مانند آبلیمو باعث هضم بهتر غذا می شود. آب نارنج، ترش کردن معده را هم درمان می کند. به علاوه به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، یک چاشنی عالی برای طبع ماهی که سرد است، می باشد.

4. نارنج یک نرم کننده طبیعی برای مو

نارنج یک داروی عالی در طب سنتی برای تقویت و نرم کردن مو محسوب می شود. برای این کار باید میوه نارنج را پخته و آن را میکس کنید. سپس خمیر آماده شده را روی موها مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.

روش دیگر این است که پوست نارنج و پوست سبز گردوی تازه را جوشانده و سپس با این مخلوط موها را ماساژ داده و بشویید. روش دوم به دلیل رنگدانه بالای موجود در پوست گردو، کمی موها را تیره می کند، اما یک تقویت کننده عالی برای مو محسوب می شود.

اگر این میوه را به آرامی بپزید، طوری که اجزای آن بسیار آهسته و به طور طبیعی از هم جدا شوند ماساژ آن بر روی کف سر، خارش کف سر را هم درمان می کند.

5. درمان جوش صورت با نارنج

آب نارنج می تواند جوش های صورت را از بین ببرد. برای این کار بهتر است آب نارنج را همراه با کمی آویشن مخلوط کرده و پوست صورتتان را با آن بشویید. روش دیگر این است که اندازهی گل ختمی را در آب جوشانده و سپس با آب نارنج مخلوط کرده و پوستتان را با آن شست و شو دهید.

همچنین به دلیل وجود انواع ویتامین ها در این میوه خوش عطر با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، خوردن آن از پیری زود رس و ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند.

6. نارنج و کاهش وزن و لاغری

میوه نارنج یک چربی سوز عالی است که علاوه بر آن اشتها را هم کاهش می دهد. در واقع این میوه شامل ماده ای به نام سینفرین است که اثراتی مانند کافئین در بدن ایجاد می کند. توصیه می شود افرادی که دارای رژیم لاغری هستند، قبل از غذا یک قاشق آب نارنج را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنند. این کار اندازه غذای مورد نیاز بدن در یک وعده را کاهش داده و به لاغر شدن شما کمک می کند.

7. نارنج، یک انرژی زای طبیعی

به دلیل طبع گرم و انواع مواد معدنی و ویتامین هایی که در این میوه وجود دارد، به نام یک افزایش دهنده انرژی طبیعی استفاده می شود. توصیه می شود افراد به جای استفاده از انرژی دهنده های مصنوعی موجود در بازار که حاوی مقادیر زیادی نگه دارنده هستند، از آب آناناس و آب نارنج بنام آبمیوه انرژی زا استفاده کنند.

8. پوست نارنج یک داروی عالی در طب سنتی

پوست نارنج دارای ترکیبات درمانی بسیار زیادی است که آن را به یک داروی پرکاربرد در طب سنتی تبدیل کرده است. از جمله مزایای این داروی شگفت آور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با ماساژ دادن پوست خیس شده نارنج در سرکه بر روی شقیقه ها، سردردتان را از بین ببرید.
  • مربا و ترشی پوست نارنج، معده شما را تقویت می کند.
  • پوست نارنج یک خوارکی نشاط آور و محافظ قلب شماست.
  • تنها با خوردن 4 گرم از پوست نارنج خشک شده همراه با آب، تهوع را به راحتی درمان کنید.

سخن آخر

آب نارنج معمولا به نام چاشنی برای انواع خوراک های گوشتی مثل مرغ و ماهی، سالادها و سوپ ها استفاده می شود. به علاوه طعم ترش و لذیذ آن همراه با آب میوه های شیرینی مثل آناناس یا سیب بسیار دلچسب می شود.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از نارنج و مشتقات آن مانند هسته و پوسته آن چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما همراهان عزیز هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع سیب، طبع تمشک و طبع هلو و انواع مصلحات و خواص آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8531

به "طبع نارنج ، مصلحات و خواص بی نظیر آن در طبی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع نارنج ، مصلحات و خواص بی نظیر آن در طبی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید