روایت معظمی از شبیه پوشی حضرت عباس(ع) و شمر

به گزارش مجله سایه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که اخیرا نمایش غریبه شام را به صحنه برده، گفت: به نظر من کار های مذهبی نباید بلیت فروشی داشته باشند، چرا که وقتی مسائل مالی با هنر اعتقادی ترکیب می گردد، شبهه و حاشیه داخل آن زیاد می گردد.

روایت معظمی از شبیه پوشی حضرت عباس(ع) و شمر

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نمایش غریبه شام به کارگردانی کوروش زارعی و نویسندگی حسین فدایی حسین از دوازدهم شهریور ماه اجرایش را در تماشاخانه سنگلج شروع کرد و تا سی ویکم شهریور ماه نیز در این تماشاخانه اجرا رفت.

در این نمایش که به زندگی و شهادت حضرت رقیه(س) می پردازد، بازیگرانی چون کاظم نظری، انوش معظمی، وفا طرفه، حسن اردستانی، سیدحمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، لیلاالسادات موسوی، مریم السادات صدرپور،فائزه السادات حسینی، سنا زارعی، نگین السادات رسولی، فائقه حاجی مهدی، سوگند مقدم، حدیت تقی زاده و... ایفای نقش می نمایند و محمدرضا خویی نیز مدیر فراوری پروژه است.

یکی از بازیگران این نمایش، انوش معظمی، بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون است که در این نمایش نیز دارای دو کاراکتر شبیه پوش حضرت عباس(ع) و شمر بن ذوالجوشن بوده است.

وی درباره این نمایش بیان کرد: اجراهای ما در تهران به اتمام رسیده و قرار است ، 10 تا 12 شب نیز در قزوین اجرا داشته باشیم.

معظمی در ادامه اضافه نمود: گروه نمایشی آیین به مدیریت کوروش زارعی از شهرستان قم برای اجرا در تهران دعوت شد، من البته عضو مهمان این گروه بودم که هر روز برای تمرینات به قم رفت و آمد می کردم. از ابتدا قرار بر این که بعد از اجرای تهران به قزوین برویم، برنامه ای هم برای اجرای قم داشتیم که به دلیل مصادف شدن به انتهای صفر هنوز معین نیست.

وی درباره استقبال از این نمایش در تهران نیز گفت: اجرای کار خیلی پرشور و پیروز بود، خوشبختانه تیم فنی خوبی هم پشت کار هستند و می توانند شرایط را برای اجرای شهرستان تسهیل نمایند.

این بازیگر در ادامه اضافه نمود: این نمایش تلفیقی از مسائل امروز جامعه با اتفاقات عاشورا است و قصه مبتنی بر حوادث پس از عاشورا است. ابتدای نمایش کلیپی از حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام حسین(ع) پخش می گردد و سپس حوادث به عصر عاشورا پرش می نماید به طوری که کاروان امام حسین(ع) به سمت کوفه و شام راه می افتد و داستان خرابه شام روایت می گردد و با شهادت حضرت رقیه(س) نیز کار به خاتمه می رسد.

وی درباره نقش های خود نیز گفت: من سعادت داشتم در دو نقش ظاهر شوم، ابتدا دو پرده شبیه پوش حضرت عباس(ع) هستم و در ادامه هم چند پرده شمربن ذوالجوشن را بازی می کنم که بخش اول به صورت کلیپ است و عمده بازی هم در نقش شمر هستم که تا خرابه شام هم ماجرا ادامه دارد. همین دو نقش متناقض هم در جای خود جالب است.

معظمی گفت: نوع تماشاچی کارهای مذهبی خیلی خوب با من ارتباط برقرار می نمایند و خدا را شکر می کنم که در این جور نقش ها شناخته شدم ، کلید این کار از مختار شروع و با رستاخیز آقای درویش ادامه پیدا نموده و حال در صحنه هم همه اشقیا را بازی کردم و دیگر کسی نمانده که روی صحنه بازی ننموده باشم از کربلا گرفته تا اشقیای مربوط به شهادت حضرت فاطمه(س) همه را بازی کردم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایش های مذهبی باید بلیت فروشی داشته باشند یا خیر، گفت: من ابتدا نظر خودم را بگویم به عنوان یک تماشاچی دوست ندارم کار مذهبی بلیت فروشی داشته باشد کمااینکه بلیت فروشی را در کارهای دیگر هم تجربه کردیم، در نمایش غبار که خودم هم آن را نوشته بودم و در تالار وحدت صحنه می رفتیم، ما 250 بلیت برای فروش می گذاشتیم ظرف چند دقیقه تمام می شد و بقیه هم سهمیه بود که به گروه ها می رسید.

معظمی یادآور شد: اما من ته دلم اعتقاد دارم چون اینطور کارها خوراک مذهبی مردم است خیلی موافق بلیت فروشی نیستم کمااینکه این کار هم اتفاق می افتد. خوشبختانه سالن این نمایش هم پر می رفت و مردم روی بالکن هم می نشستند. خوشبختانه برای اینکار هم مسئولان تالار سنگلج خیلی با ما همراهی کردند و از خانم مقتدی قدردانی می کنم. با این حال امیدوارم دراین طور اجراها بلیت فروشی باب نگردد چون به نوعی وقتی مسائل مالی را با مسائل اعتقادی ترکیب می کنیم، شبهه داخل آن می رود و حاشیه برایش ایجاد می گردد بنابراین بهتر است که به نظر من به این سمت نرویم.

حال این همه بودجه برای کارها کنار گذاشته می گردد یک بودجه ای هم برای کارهای مذهبی در انی ایام کنار گذاشته گردد مگر چند کار مذهبی در این روزها روی صحنه تئاتر است؟

وی درباره بازیگران این گروه نمایشی نیز شرح داد:یک تعداد بازیگر زیر 10 سال ما در این کار داشتیم که مرتبه اولشان بود که بازی می کردند اما خیلی خوب با گروه هماهنگ بودند و تأثیرگذار بازی می کردند و گروه هم که به نوعی حرفه ای کار بودند خیلی بدون حاشیه کار می کردند و همه تحت هدایت و کارگردانی آقای کوروش زارعی گروه بدون حاشیه و امنی داشتیم و همین باعث شد که اجراها خیلی پرشورتر جلو برود و این انرژی هم متقابل به تماشاگر منتقل گردد چرا که اینها را از عکس العمل تماشاچی دریافت می کردیم.

معظمی گفت: قطعا در سایر اجراهای کار خواهم بود، من کار عاشورایی را از جان و دل استقبال می کنم حتی اگر در کویر لوت بخواهم اجرا بروم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 759

به "روایت معظمی از شبیه پوشی حضرت عباس(ع) و شمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت معظمی از شبیه پوشی حضرت عباس(ع) و شمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید