خواص کاهو سکنجبین؛ از برطرف کم خونی تا درمان زودانزالی

به گزارش مجله سایه، خبرنگاران | سرویس سلامت - مصرف و بهره بردن از خواص کاهو سکنجبین به عنوان عصرانه ای تابستانی و دلچسب از گذشته در بین ما ایرانیان صندلی ویژه ای داشته است. یکی از مهارت های طب ایرانی، مصرف انواع خوراکی ها با مصلح آن است تا بیشترین فایده و کمترین عوارض را برای سلامتی داشته باشد؛ مثلا همیشه توصیه می گردد ماست با نعنا خورده گردد یا باقلا با گلپر صرف گردد تا سردی و گرمی طبع این خوراکی ها در کنار هم تعدیل شوند.

خواص کاهو سکنجبین؛ از برطرف کم خونی تا درمان زودانزالی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

درباره کاهو نیز بیشترین سفارش، مصرف کاهو با سکنجبین است. در این مقاله مهمترین خواص کاهو سکنجبین در طب سنتی، فواید مصرف آن در بارداری و تاثیر آن در لاغری برای علاقه مندان به کاهش وزن گردآوری شده است.

اگر مطالعه بخش خاصی از این مطلب مدنظر شماست؛ با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر به موضوع دلخواه خود برسید.

  • خواص کاهو و سکنجبین در طب سنتی
  • خواص کاهو سکنجبین برای لاغری
  • مصرف کاهو سکنجبین در بارداری
  • عوارض کاهو سکنجبین (موارد احتیاطی و منع مصرف)

خواص کاهو و سکنجبین در طب سنتی

در طب سنتی برای بهره مندی بیشتر از خواص کاهو سکنجبین و تعدیل مزاج کاهو، توصیه می گردد آن را همراه با سکنجبین مصرف نمایند. طبع سکنجبین گرم و خشک است و سردی و تری طبع کاهو را متعادل می نماید. مهمترین خواص کاهو و سکنجبین در طب سنتی به توضیح زیر است:

1. افزایش اشتها

خوردن کاهو و سکنجبین تاثیر زیادی برای برطرف بی میلی به غذا دارد و باعث افزایش اشتها می گردد.

2. درمان بی خوابی

کاهو سکنجبین در برطرف بی خوابی موثر است و خوردن آن قبل از خواب، به داشتن خوابی آرام و راحت یاری می نماید. متخصصان طب سنتی به کسانی که از بی خوابی یا خواب نامناسب مداوم رنج می برند، توصیه می نمایند قبل از خواب سالادی محتوی کاهو یا کاهو سکنجبین بخورند تا شب ها خواب راحت تری داشته باشند.

3. دفع سموم بدن

کاهو خاصیت مدر دارد و ادرارآور است، همچنین از خواص سکنجبین نیز یاری به دفع صفرا است و در نهایت مصرف آن ها می تواند به دفع سموم بدن به وسیله تعریق و ادرار یاری قابل توجهی کند.

4. خاصیت ملین و مسهل

کاهو و سکنجبین خاصیت ملین و مسهل دارد و به درمان خانگی یبوست و پیشگیری از بروز سرطان های دستگاه گوارش یاری می نماید.

5. بهبود گرمازدگی

از مهمترین خواص کاهو سکنجبین در طب سنتی بهبود گرمازدگی، تعدیل حرارت و کاهش التهابات ناشی از گرما است.

6. برطرف کم خونی و تصفیه خون

کاهو سرشار از آهن است و مصرف آن به برطرف کم خونی و تصفیه خون یاری می نماید. همچنین سکنجبین نیز نفوذ مواد را در بدن بیشتر می نماید، باز نماینده عروق بدن و مجاری است و خون بدن را تمیز می نماید.

7. ایجاد نشاط و آرامش

خوردن کاهو و سکنجبین در ایجاد حس آرامش و نشاط موثر است. کاهو حاوی ترکیب شیمیایی آرامبخشی به نام لاکتوسین است و از این رو مصرف آن در ایجاد آرامش و تسکین درد های مبهم مفید است. به طورکلی کاهو دارای خاصیت آرامبخش و خواب آور بوده، از این رو مصرف آن برای درمان بیش فعالی در بچه ها نیز مفید است.

8. کاهش خطر بیماری های قلبی

از دیگر خواص کاهو سکنجبین کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. کاهو به دلیل دارا بودن کاروتن مانع اکسید شدن کلسترول و گرفتگی رگ می گردد، قلب را تقویت می نماید و در درمان تپش قلب موثر است. کاهو می تواند سطح کلسترول خون را کاهش بدهد. اسید های چرب امگا3 به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) یاری می نمایند؛ بنابراین کاهو با کاهش اتصال کلسترول به عروق و رگ های خونی موجب کاهش اکسیدشدن کلسترول می گردد.

9. درمان انزال زودرس

در طب سنتی از خواص کاهو برای درمان انزال زودرس استفاده می گردد.

10. تقویت استخوان و تسکین درد های روماتیسمی

کاهو حاوی ویتامین K است که موجب تقویت استخوان شده و از پوکی استخوان جلوگیری می نماید. همچنین مصرف کاهو به کاهش درد های روماتیسمی یاری می نماید.

خواص کاهو سکنجبین برای لاغری

کاهو همانند دیگر سبزیجات دارای کالری بسیار کم است. همچنین مقدار زیادی الیاف و سلولز دارد که احساس سیری به انسان می دهد، بنابراین از بهترین خوراکی ها برای کاهش وزن در بلندمدت است. همچنین کاهو محتوی ویتامین های گروه ب است. درنتیجه موجب تحریک سوخت و ساز شده و با افزایش چربی سوزی و کاهش ذخیره چربی ها می تواند به کاهش وزن یاری بکند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاهو سکنجبین سنتی و خانگی

مصرف کاهو سکنجبین در بارداری

کاهو و سکنجبین هر دو از خوراکی های مفید با ارزش غذایی زیاد هستند و مصرف متعادل آن ها در دوران بارداری به رشد بهتر جنین و سلامت مادر یاری می نماید. کاهو دارای ویتامین آ، ب و ث است که برای تقویت اعصاب، هاضمه و اشتهای زنان باردار مفید است و از بی خوابی، اضطراب، دلهره، تشویش، عطش، ریزش مو، ترشحات رحم، خارش رحم و رقیق شدن خون جلوگیری می نماید. همچنین به دلیل دارا بودن آهن در خونسازی و تصفیه خون نیز موثر است.

اسید فولیک موجود در کاهو به سلامت جنین و پیشگیری از نقایص مادرزادی در دوران حاملگی و داشتن بارداری سالم یاری می نماید. همچنین کاهو از بروز نقص لوله عصبی نوزادان پیشگیری می نماید و باعث رشد مناسب قلب و صورت جنین می گردد.

فیبر موجود در کاهو به پیشگیری و درمان یبوست بارداری که از مسائل شایع این دوران است یاری می نماید.

عوارض کاهو سکنجبین (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  • هرچند خوردن همزمان کاهو و سکنجبین از بسیاری از عوارض این دو ماده غذایی می کاهد؛ لیکن زیاده روی در مصرف کاهو باعث کاهش قدرت جنسی، فراموشی و ضعف حافظه، بعضی ناراحتی های گوارشی مانند نفخ شکم و کاهش قدرت بینایی می گردد.
  • خوردن سکنجبین برای کسانی که سرفه می نمایند مضر است و باعث تشدید سرفه آن ها می گردد.
  • لاکتوکاریوم که دارای خواص شبه مخدر است بیشتر در مغز کاهوی تازه و بیشتر در انواع کاهوی وحشی یافت می گردد. بنابراین ضروری است از زیاده روی در مصرف آن پرهیز گردد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد خوردن کاهو همراه با سکنجبین در کاهش عوارض ناشی از سردی و تری این سبزی و تعدیل مزاج آن نقش وی ژه ای دارد و یک خوراکی مفید برای زنان باردار به جهت ایجاد آرامش، خونسازی، پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین و داشتن دوران حاملگی سالم است. همچنین همزمان به دلیل میزان بالای فیبر، کالری کم و خاصیت چربی سوزی، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز مفید است.

متخصصان طب سنتی به افراد دارای مزاج بلغم، کهنسالان و کسانی که از عارضه هایی مانند مسائل ادراری، درد معده، نفخ شکم، ضعف بینایی و … رنج می برند، توصیه می نمایند حتما کاهو را با سکنجبین مصرف نمایند. لطفا نظرات و تجربیات خود در این زمینه را در بخش ارسال نظر با دیگر مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید. توصیه می گردد برای یافتن اطلاعات دقیق تر با طبع ها، مقاله طبایع چهارگانه و مزاج ها در طب سنتی را در مجله خبرنگاران حتما بخوانید.

منبع: setare.com
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8040

به "خواص کاهو سکنجبین؛ از برطرف کم خونی تا درمان زودانزالی" امتیاز دهید

2 کاربر به "خواص کاهو سکنجبین؛ از برطرف کم خونی تا درمان زودانزالی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص کاهو سکنجبین؛ از برطرف کم خونی تا درمان زودانزالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید