خواص لیمو شیرین برای سلامت فرق سر تا نوک پا

به گزارش مجله سایه، لیمو شیرین که نام دیگر آن در زبان انگلیسی موسامبی است، بدون شک یکی از برترین مرکباتی است که طبیعت به ما هدیه نموده است. خواص لیمو شیرین برای سلامت تنها علت محبوب بودن این میوه نیستند، محققان می گویند اغلب افراد طعم آن را دوست دارند و طعم مطبوع آن که باعث ایجاد حس طراوت می گردد. ویتامین ث فراوان موجود در لیمو شیرین سیستم ایمنی بدن را در مقابل امراض و بیماری های بسیاری تقویت می نماید، به همین علت تاکید می گردد که افراد لااقل در فصل سرما و در زمان شیوع بیماری ها، هر روز یک لیوان از آب آن بنوشند.

خواص لیمو شیرین برای سلامت فرق سر تا نوک پا

آب لیمو شیرین چطور بر سلامت ما تاثیر می گذارد؟

لیمو شیرین به همان اندازه که یک منبع سرشار از ویتامین ث است دارای، مس، آهن و پتاسیم بوده، کالری و چربی آن بسیار کم است و در کنارطعم و عطر مطبوعی که دارد، دارای خواص مولتی ویتامین ِ تراپوتیک است و به خودی خود فواید زیادی برای حفظ سلامت بدن به همراه دارد. آب لیمو شیرین یا همان موسامبی در کشور هند یک نوشیدنی خیابانی معروف و محبوب است. علت این محبوبیت علاوه بر خواص غذایی این نوشیدنی، با توجه به شرایط اقلیمی آن منطقه خاصیت خنک نماینده این نوشیدنی است. بر خلاف لیمو ترش، موسامبی حالت اسیدی ندارد و طعم شیرین و عطر خوش آن بهانه ای است برای استفاده از عصاره یا اسانس این میوه در صنعت و برای تهیه محصولاتی مثل مایع ظرفشویی و همین طور برای طعم دار کردن مواد غذایی در آشپزی.

از خواص لیمو شیرین برای سلامت چه می دانید؟

درمان اسکوروی

بیماری اسکوروی بر اثر کمبود ویتامین ث در بدن ایجاد می گرددو به شکل ایجاد تورم در لثه ها، دوره های منظم آنفولانزا، سرماخوردگی و ترک خوردنگوشه های لب خودش را نشان می دهد. بنابراین مصرف کافی لیمو شیرین می تواند نیازبدن به ویتامین ث را به این شکل رفع کند.

رفع بوی بد بدن و عرق

خواص لیمو شیرین برای سلامت کم نیستند. شستن بدن با ترکیب آب لیمو شیرین و آب گرم از تعریق بیش از حد بدن و ایجاد بوی بد جلوگیری می نماید. ترکیب آب لیمو شیرین با آب گرم برای شستشوی بدن ترفندی است که شاید همه بلد نباشند اما به امتحان کردنش می ارزد!

یاری به هضم غذا

عطر شیرین موسامبی به غدد بزاقی دهان در ترشح بزاق یاری نمودهو در پی آن بزاق دهان به هضم سریع ترغذا یاری می نماید. فلاونوئیدهای موجود در آبلیمو شیرین مراحل هضم غذا را با تحریک ترشح صفرا، آب ها و اسیدهای گوارشی تقویت می نمایند.بنابراین، مصرف آب لیمو شیرین در طول روز از ناراحتی های معده، سوءهاضمه، حالتتهوع و سرگیجه هم جلوگیری می نماید.

تقویت نیروی جسمانی

آب لیمو شیرین را مستقیم روی موها بمالید. ویتامین ث موجود در این میوه استقامت مو را افزایش می دهد و در واقع یکی از برترین انواع ماسک مو برای کسانی است که مشکل ریزش مو دارند. عصاره آب لیمو شیرین به طور طبیعی به تقویت مو یاری می نماید. قبل از استعمال آب لیمو روی موها حتما آن را خوب از صافی رد کنید تا اثر پالپ و مواد دیگر روی موها نماند. حداقل هفته ای یک بار این کار را تکرار کنید تا برترین نتیجه را بگیرید. تامین انرژی بیشتر تنها یکی از خواص لیمو شیرین برای سلامت است.

درمان یبوست

اسیدهای موجود در آب موسامبی با از بین بردن مواد سمی در مجاریروده موجب رفع یبوست می شوند. اندازه کمی نمک همراه آب لیمو شیرین تاثیر آن رابیشتر می نماید. علاوه بر این، به خاطر داشتن اندازه زیادی پتاسیم می تواند در رفعناراحتی های دستگاه گوارش از جمله اسهال، اسهال خونی و عفونت روده ها تا حد بسیارزیادی موثر باشد. طعم خوب لیمو شیرین به خودی خود می تواند حالت تهوع را رفعنموده و از استفراغ جلوگیری کند.

رنگ موی طبیعی

با ترکیب آب لیمو با حنا می توانید یک رنگ کاملا طبیعی وخوب برای رنگ کردن موها درست کنید. چرا که لیمو شیرین هم مانند حنا خاصیت رنگ دهیبه مو دارد. با این حال آب لیمو شیرین حتی از حنا که ازگذشته برای رنگ کردن موها استفاده شده، گزینه بهتری است زیرا حاوی ماده مس است ومی تواند با تقویت ملانین موجود در مو به طور طبیعی یک سایه سیاه روی مو به جابگذارد. افرادی که موهای سفید و خاکستری شان را دوست ندارند می توانند از اینترکیب برای رنگ کردن موهای خود استفاده نمایند.

کنترل علایم بیماری دیابت

مصرف آب لیمو شیرین برای بیماران قندیهم توصیه می گردد. بیماران مبتلا به دیابت می توانند هر روز قبل از خوردن غذا (بامعده خالی، برای اثر گذاری بیشتر) 2 قاشق آب لیمو شیرین را با 4 قاشق آب سیب و یکقاشق عسل مخلوط نموده و بنوشند.

ترمیم زخم ها

زخم های گوارشی زخم های بازی هستند که روی پوشش داخلی مری،معده یا روده فوقانی ایجاد می شوند و دردهای شکمی زیادی را به انسان تحمیل می نمایند.اسیدهای موجود در آب لیمو شیرین با ایجاد یک واکنش قلیایی در سیستم گوارش از ایجادزخم های گوارشی جلوگیری می نمایند و به این ترتیب اسید معده کم تری ترشح می گردد. برایاین که نتیجه بهتری از این روش درمان بگیرید می توانید به آب لیمو شیرین آب لیموترش اضافه کنید و به همراه آب گرم بنوشید. این ترکیب زخم های دهانی را بهبود می دهدو بوی بد دهان را هم رفع می نماید.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف منظم آب لیمو، با افزایش تپش قلب باعث جریان راحت تر وبهتر خون در رگ ها می گردد و این موضوع روی سلامت سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد.

یاری به کاهش وزن

چربی و کالری این نوشیدنی آنقدر کم است که می تواند به کاهش وزن شما تا حد زیادی یاری کند. برای سوزاندن کالری های اضافی آب لیمو شیرین را با عسل مخلوط کنید. یاری به کاهش وزن دیگی دیگر از خواص لیمو شیرین برای سلامت است.

مفید برای خانم های باردار

پزشکان معمولا به خانم های باردار مصرف لیمو شیرین را توصیهمی نمایند چرا که کلسیم موجود در این نوشیدنی هم برای جنین در حال رشد مفید است و هم برایمادر.

درمان اختلالات ادراری

پتاسیم موجود در آب لیمو به درماناختلالات ادراری مانند التهاب مثانه (سیستیتیس) یاری می نماید. آب لیمو شیرین را داخلیک لیوان آب جوش بریزید و چند ساعت بعد پس از خنک شدن بنوشید تا متوجه تاثیر آن دربهبود سریع مثانه خود شوید. پتاسیم روند سم زدایی را برای کلیه و مثانه راحت تر می نمایدو به این شکل از انواع مختلف عفونت ادراری جلوگیری می گردد.

سلامتی چشم ها

خواص آنتی اکسیدانی و همین طور آنتی باکتریایی موجود در اینآب میوه خاص، چشم ها را در مقابل عفونت و همین طور زوال عضلات محافظت می نماید. شستنچشم ها با چند قطره آب لیمو شیرین به همراه آب ساده یا همراه با کمی نمک روشمناسبی برای درمان عفونت های خطرناک مثل ورم ملتحمه چشم است.

درمان سرماخوردگی

اندوخته غنی ویتامین ث در عصاره آب لیمو، مقاومت بدن درمقابل سرماخوردگی را افزایش می دهد و روند بهبود را سریع تر می نماید.

کاهش کلسترول

نوشیدنی موسامبی نه تنها کلسترول خون را کاهش می دهد، بلکهدر پایین آوردن فشار خون هم موثر است.

درمان جوش ها، لکه ها و مسائل پوستی

آب لیمو شیرین می تواند ترمیم نماینده بسیاری از لکه ها و جوش هایپوستی باشد. قبل از خواب، آب لیمو شیرین تازه را روی محل جوش یا لکه قرار دهید وصبح روز بعد با آب گرم بشویید. وجود ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت پوستبسیار موثر است. خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیکی و عفونت زدایی موسامبی بامحافظت از پوست در مقابل عفونت های باکتریایی آن را تازه و شفاف می نماید. این میوهمی تواند از طریق تصفیه خون، پوست را شاداب تر و مسائل آن را رفع کند.

بهبود ترک لب ها

مالیدن روزانه دو تا سه نوبت آب لیمو شیرین به لب ها باعث روشنشدن رنگ لب ها، رفع سیاهی ها و ترمیم ترک خوردگی ها می گردد.

کاهش درد و تورم

استفاده از ترکیب آب لیمو شیرین و روغن کرچک روی محل درد یاورم می تواند آن را التیام دهد.

شتسشو دهنده مو

و در نهای از آب لیمو شیرین می توانید به عنوان آخرین مرحلهبرای شستشوی موی سر جهت پاک کردن آثار به جای مانده از شامپو و نرم نماینده شیمیاییاستفاده کنید. در این صورت متوجه نرمی و درخشندگی خاص آن روی موهای خود خواهید شد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 13781

به "خواص لیمو شیرین برای سلامت فرق سر تا نوک پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص لیمو شیرین برای سلامت فرق سر تا نوک پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید