خواص دارویی درمانی علف لیمو

به گزارش مجله سایه، گیاه علف لیمو هم برای سلامتی و هم برای زیبایی و آرایش کاربردهای زیادی دارد. با فایده های این گیاه در این مطلب آشنا شوید.

خواص دارویی درمانی علف لیمو
علف لیمو که نیز سنبل هندی نامیده می گردد گیاهی بلند و ساقه دار است و عطر خوش لیمو و طعم مرکبات را دارد و ماده ای معمول در آشپزی تایلندی ها و دافع حشرات است. روغن اسانس سنبل هندی در آروماتراپی برای تازه کردن هوا، کاهش استرس مورد استفاده قرار می گیرد. علف لیمو بعلاوه به عنوان درمان خانگی برای بهبود خواب، تسکین درد، و تقویت سیستم ایمنی به کار می رود. یکی از رایج ترین روش ها برای لذت بردن از علف لیمو استفاده از آن به عنوان چای و دمنوش است. درادامه به فواید علف لیمو و دمنوش آن می پردازیم.

کاهش دردعلف لیمو به علت داشتن خاصیت ضد درد به کاهش درد و ناراحتی ناشی از سردرد و میگرن یاری می نماید. مواد دارویی موجود در آن گردش خون را بهبود می بخشد و در تسکین گرفتگی عضلات ماهیچه، رگ به رگ شدن و سردرد یاری می نماید. در درمان زخم های ورزشی، از جمله دررفتگی، آسیب های داخلی و کبودی مورد استفاده قرار می گیرد.

عفونت های قارچیعلف لیموبه علت داشتن خاصیت ضد عفونی نمایندگی و ضدمیکروبی در درمان عفونت های قارچی، زخم، پا و عفونت های دستگاه ادراری موثر است. تحقیقات نشان داده اند که علف لیمو اثرات درمانی بر روی عفونت های پوست مانند عفونت های قارچی، با مهار رشد پاتوژن ها اعمال می نماید. مطالعه دیگر شواهدی را ارائه می دهد که اثربخشی بر آویشن، روغن نعنای هندی و روغن چوب سرو در درمان بیماری های مختلف مثل دهانی یا واژینال را نشان می دهد.

تقویت سیستم ایمنیعلف لیمو به بازسازی سیستم های حیاتی در بدن شامل هضم، تنفس، دفع و سیستم عصبی هستند، یاری می نماید که به جذب بهتر مواد مغذی و تقویت مکانیزم دفاعی بدن یاری می نماید. عصاره علف لیمو تاثیر مفیدی بر اقدامات التهابی دارد که مولکول های سیگنالی هستند که به وسیله آن سلول ها ارتباط برقرار می نمایند و به بدن واکنش می دهند. مطالعات نشان داده اند که علف لیمو اقدام ضد التهابی و سازنده آن را اعمال می نماید، ممکن است تاثیر بازدارنده آن بر فراوری سایتوکاین باشد.

بهداشت سلولیعلف لیمو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به محافظت از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد مشتق شده از اکسیژن یاری می نماید. هم چنین به پاکسازی خون و تقویت طحال یاری می نماید تا گلبول های قرمز رنگ را دور بیاندازد. علف لیمو از عملکرد غدد گوارش پشتیبانی و به فراوری سلول های سفید خون و تحریک دوباره بازسازی سلول ها یاری می نماید. اسید فولیک و پتاسیم در ساقه و برگ های علف لیمو در سنتز DNA یاری می نماید و تقسیم سلول را بهبود می بخشد.

پاکسازی بدنعلف لیمو به علت داشتن خاصیت ادرارآوری به تصفیه و پاکسازی مواد سمی مضر بدن یاری می نماید. سم زدایی به تنظیم اندام های مختلف بدن از جمله کبد و کلیه و کاهش سطح اسید اوره یاری می نماید. اثر ادرار آور این گیاه به افزایش کمیت و فراوانی ادرار یاری می نماید که به حفظ سلامت هاضمه، از بین بردن چربی های اشباع شده و حفظ یک سیستم تمیز یاری می نماید.

استافیلوکوکوس اورئوستحقیقات نشان داده اند که روغن اسانس علف لیمو دارای ظرفیت زیست لایه است و در برابر عفونت ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس مفید است. علف لیمو شامل فنول ها است که توانایی توسعه سریع به وسیله بافت های بدن و زیست لایه ها واقع در هر جایی از بدن را دارند ، آن رشد و ارتباط میکروب ها را مختل می نماید که به جلوگیری از تشکیل زیست لایه ها یاری می نماید. روغن اسانس برای ماساژ و درمان بیماری هایی مانند بیماری لایم مورد استفاده قرار می گیرد. 1

لاغریسیترال موجود در علف لیمو از تجمع چربی های شکمی جلوگیری نموده و به سوخت و ساز و تبدیل چربی به انرژی یاری می نماید و با اکسیداسیون اسیدهای چرب بدن، افزایش متابولیسم بدن و کالری سوزی با چاقی مبارزه و به لاغری یاری می نماید.

کاهش کلسترول و فشار خونمطالعات نشان داده مصرف منظم علف لیمو به کنترل تری گلیسیرید و کاهش کلسترول بد خون یاری نموده و با جلوگیری از تجمع چربی ها در دیواره عروق خونی، جریان خون را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز را کاهش می دهد.

پتاسیم فراوان موجود در علف لیمو نیز به تنظیم و کاهش فشار خون یاری می نماید.

سرطانتحقیقات نشان داده مصرف علف لیمو از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می نماید و ترکیبت شیمیایی سیترول موجود در آن به مهار سلول های سرطان کبدی در فاز اولیه یاری می نماید و اثر مثبت در کاهش رشد سلول های سرطان سینه دارد.

معده و گوارشروغن علف لیمو دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی است که با عفونت های پاتوژنی مختلف مانند باکتری اچ پیلوری و ای کولی مقابله نموده و از اختلالات دستگاه گوارش مانند زخم معده پیشگیری می نماید.

روغن علف لیمو عملکرد روده و هضم را بهبود بخشیده و خاصیت ضد التهابی این گیاه برای درمان یبوست، کولیت اولستراتیو، اسهال، تهوع و درد معده مفید است.

درمان بی خوابیعلف لیمو به آرامش عضلات و اعصاب یاری نموده و تاثیر مثبت در بهبود کیفیت خواب دارد.

چای علف لیمو نیز دارای خاصیت آرامبخشی و خواب آوری است و برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند مفید می باشد.

کافیست قبل از خواب یک فنجان چای علف لیمو بنوشید یا چند قطره روغن علف لیمو به دستگاه بخور اضافه کنید تا در فضای اتاق پخش گردد. 2

یاری به درمان دیابتبرخی مطالعات نشان می دهند که چای علف لیمو می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و این تاثیر می تواند برای افراد مبتلا به دیابت سودمند باشد. اما اگر در حال حاضر داروهای دیابت مصرف می کنید، قبل از نوشیدن این چای حتما با پزشک تان مشورت کنید. مطالعات بعلاوه نشان داده اند که مصرف چای لمون گراس می تواند سطح قند خون ناشتا را بهبود ببخشد.

بعلاوه، از آن جایی که چای علف لیمو به عنوان یک سم زدا در بدن عمل می نماید، می تواند پانکراس را تمیز کند و عملکرد آن را بهبود ببخشد.

تقویت عملکرد کلیهچای علف لیمو به عنوان یک ماده سم زدای خوب عمل می نماید و می تواند کلیه ها را نیز تمیز کند. این چای ممکن است به طور یکنواخت عملکرد این دو ارگان را بهبود بدهد.

درمان سردرددر آزمایشات انجام شده، تعیین شده است که چای علف لیمو برای درمان سردرد تاثیری مانند آسپرین دارد. این چای باعث مهار توده شدن پلاکت خون می گردد و در نتیجه سردرد را درمان می نماید. این ویژگی را می توان به اوژنول، یک عصاره خاص یافت شده در لمون گراس نسبت داد. چای این گیاه دارویی بعلاوه می تواند از کم شدن آب بدن جلوگیری کند، نتیجه ای که به نوبه خود می تواند به مبارزه با سردرد یاری کند (از دست دادن آب بدن می تواند باعث سردرد می گردد). به این ترتیب انتخاب چای علف لیمو به عنوان بخشی از مایعاتی که به طور روزانه مصرف می کنید، می تواند ایده خوبی باشد.

درمان گلودردخواص ضد باکتری و ضد التهابی چای علف لیمو می تواند احتقان سیستم تنفسی شما را از بین ببرد و در نتیجه گلودرد را کاهش دهد. این چای بعلاوه توانایی پاک کردن سموم از بدن و تحریک فرایند تخلیه لنف را دارد. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.persian-star.org

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9694

به "خواص دارویی درمانی علف لیمو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص دارویی درمانی علف لیمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید