خبرنگاران کرونا، روس ها خشنود از شروع واکسیناسیون و غرب در تقلای فضاسازی

به گزارش مجله سایه، مسکو - خبرنگاران - در حالی که این روزها روسیه شاد از ساخت اولین واکسن خود با نام اسپوتنیک وی، واکسیناسیون عمومی برای شهروندانش را هم شروع نموده است ، غرب و رسانه هایش با طرح ادعاهای گوناگون، تقلا می نمایند تا این اقدام تحسین برانگیز مسکو را زیر سوال ببرند.

خبرنگاران کرونا، روس ها خشنود از شروع واکسیناسیون و غرب در تقلای فضاسازی

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، رقابت شدید میان غرب و مسکو در باره واکسن از همان اولین روزهای ثبت نخستین واکسن کرونا در دنیا توسط روسیه در تابستان امسال آغاز و جنگ رسانه ای غرب علیه این دستاورد روسیه شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد.

این روزها نیز رسانه های غربی در تلاشند با انتشار اخباری واکسیناسیون عمومی روسها را زیرسوال برده و و مردم و کشورهای دیگر را نسیت به این واکسن دلسرد و منصرف نمایند.

انتخاب نام اسپوتنیک وی نام نخستین ماهواره پرتاب شده در دنیا به مدار زمین از سوی شوروی برای واکسن روسی، در واقع خط و نشانی بود که روسیه با اعلام رسمی ثبت واکسن کرونا به رخ غرب کشید.

در حمله رسانه ای این روزهای غرب د باره واکس روسی این ادعا مطرح شده است که روسیه مراحل کامل آزمایشی واکسن اسپوتنیک را پشت سرنگذاشته است اما واکسیناسیون آن را بر روی شهروندانش آغاز نموده است اما کرملین این انتقادها را ناشی از حسادت به واکسن، سیاسی عنوان می نماید.

اثبات اثربحشی واکسن روسی

روسها می گویند؛ قطعیت اثربخشی واکسن اسپوتنیک وی به اثبات رسیده است و در این مورد جای هیج شک و شبه ای برای مقامات بهداشتی این کشور باقی نمانده و بر همین اساس با دستور پوتین به عنوان بالاترین مقام روسیه واکسیناسیون عمومی برای ایمن سازی کدرم در مقابل کرونا آغاز شده است.

به گفته روسها اثر بخشی واکس روسی از دو واکسن ساخت غرب هم بیشتر است ضمن آنکه با قیمت و نگهداری ارزانتر و راحتتر در دسترس قرار خواهد گرفت.

روسیه اولین کشور در دنیا بود که واکسن کویید-19 با نام اسپوتنیک وی را ثبت کرد و توسط صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه فراوری شد. به گفته مسوولان روس این کشور ساخت 10 نوع واکسن کرونا را در دستور کار دارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل موسسه روسی گااقتصادیا سازنده واکسن اسپوتنیک وی اثربخشی واکسن روسی در برابر ویروس کرونا که روی حدود 40 هزار نفر ازمایش شده است 92 درصد است.

بر اساس این گزارش 40 هزار داوطلب در آزمایشات بالینی به صورت تصادفی در آزمایشات مرحله سوم اسپوتینک وی شرکت کردند که بیش از 20 هزار نفر با دوز اول واکسن و بیش از 16 هزار نفر هم با دوز اول و دوم واکسن واکسینه شدند.

در این گزارش آمده است: این یافته ها توسط تیم موسسه گااقتصادیا در یکی از برجسته ترین مجلات علمی پزشکی دنیای پس از ارزیابی مستقل توسط متخصصان برجسته بین المللی در زمینه اپیدمیولوژی منتشر شده است. در این گزارش آمده است، از 11 نوامبر بیش از 20 هزار داوطلب با اولین دوز واکسن و بیش از 16هزار داوطلب با دوز اول و دوم واکسن در 29 مرکز درمانی واکسینه شده اند.

بر اساس نتایج معین شده اثربخشی این واکسن بعد از 21 روز پس از اولین تزریق این بود که در طول آزمایشات هیچ عارضه جانبی غیر منتظره ای روی آزمایش شوندگان مشاهده نشد. همچنین، در طول مطالعه، هیچ عارضه جانبی غیر منتظره ای معین نشد. بعضی از واکسیناسیون ها عوارض جانبی کوتاه مدت مانند درد در محل تزریق، تب، ضعف، خستگی و سردرد داشته اند.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت بهداشت روسیه آمده است در حال حاضر، آزمایشات بالینی مرحله سوم این واکسن در بلاروس، امارات متحده عربی، ونزوئلا و سایر کشورها و همچنین فازهای دو یا سه در هند در حال اجرا که در بعضی کشورها تایید شده است.

بیانیه میخائیل موراشکو وزیر بهداشت فدراسیون روسیه نیز حاکی است که استفاده از واکسن اسپوتنیک وی و نتایج آزمایشات بالینی نشان می دهد که این یک وسیله موثر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ابتلا به بیماری است.

رقابت قیمت واکسن کرونای روسی با نمونه آمریکایی

روسیه بیان کرد قیمت واکسن کرونا ساخت این کشور به نام اسپوتنیک وی چند برابر ارزانتر از دو واکسن آمریکایی کرونا خواهد بود.

در حساب کاربری ویژه واکسن اسپوتنیک -وی در شبکه اجتماعی توییتر، قیمت این واکسن روسی با واکسن های آمریکایی کرونا به نام های فایزر و مادرنا مقایسه شده است.

بر اساس این مقایسه قیمت یک دوز واکسن فایزر 19.5 دلار و یک دوز واکسن مادرنا 25-37 دلار اما قیمت واکسن روسی زیر 10 دلار است. باتوجه به این که برای هر بار واکسیناسیون یک نفر به دو دوز واکسن احتیاج دارد قیمت واکسن پفایزر برای واکسیناسیون 39 و هزینه واکسن مدرنا هم بین 50-74 دلار خواهد بود.

پیشتر اعلام شده بود که تاثیر واکسن اسپوتنیک وی 92 درصد است در حالی که واکسن آمریکایی پفایزر 90 درصد اعلام شد.

واکسن سازی سیاسی نگردد

کیریل دیمیترف مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، گفت که واکسن ها باید از سیاست خارج شوند چرا که دنیا به یک مجموعه متنوعی از داروهای با کیفیت احتیاج دارد و نتیجه واکسن اسپوتنیک وی بر اساس یک سیستم عامل اثبات شده است.

دسئور پوتین برای آغاز واکسیناسیون

در تاریخ 2 دسامبر (12 آذر)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور واکسیناسیون گسترده علیه کویید-19 را صادر کرد. پوتین خطاب به معاون وزیر گفت: من از شما می خواهم که کار را به گونه ای تنظیم کنید که در سرانجام هفته آینده واکسیناسیون گسترده ای را آغاز کنید بیایید این قدم اول را برداریم.

به گفته وی، در آینده نزدیک، حدود 2 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک فراوری خواهد شد، که امکان آغاز واکسیناسیون در مقیاس عظیم برای مردم، در درجه اول پزشکان و معلمان را فراهم می نماید.

در تاریخ 3 دسامبر (13 آذر)، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه ازاستانداران و فرمانداران خواست تا مقدمات آغاز واکسیناسیون مقیاس عظیم علیه COVID را اغاز نمایند.

میشوستین در ملاقات با فراورینمایندگان واکسن ضد ویروس کرونا گفت: این مناطق اطلاعاتی راجع به آمادگی نسبتاً زیاد برای آغاز واکسیناسیون در مقیاس وسیع ارائه دادند. در اینجا من همچنین می خواهم از روسای نهادهای تشکیل دهنده فدراسیون روسیه بخواهم که بلافاصله تمام اقدامات لازم برای این کار را به موقع انجام دهند.

وی تأکید کرد که این باید برای شهروندان فدراسیون روسیه داوطلبانه و رایگان باشد.وی اظهار داشت که اول از همه، پزشکان، معلمان و مددکاران اجتماعی باید فرصت واکسیناسیون را داشته باشند، زیرا تهدید بیماری به ویژه برای آنها زیاد است.

میشوستین گفت: این یک مرحله معین نماینده در مبارزه با ویروس کرونا است. هرچه بهتر از آن بگذریم، زودتر به زندگی عادی و عادی برمی گردیم و بدون ترس می توانیم با بستگان و عزیزانمان ارتباط برقرار کنیم.

وی به روسا و مدیران فدراسیون روسیه دستور داد تاشخصا مدیریت واکسیناسیون مناطق خود را بر عهده بگیرند.

میشوستین خاظر نشان کرد: مسئولیت مستقیم شما این است که همه اقدامات را انجام دهید تا افراد بتوانند واکسینه شوند به معنای واقعی کلمه شبانه روز، شما باید تمام مراحل را آغاز کنید، از نحوه انتقال واکسن به منطقه خود، نحوه ذخیره سازی، نحوه توزیع آن به مراکز پزشکی همه را کنترل کنید. نخست وزیر گفت: من معتقدم که این مسئولیت شخصی شماست.

نظامیان روس پیش قراولان واکسیناسیون کرونا

واکسیناسیون علیه کرونا قبل از واکسیناسیون سراسری ابتدا روی نظامیان روسیه آغاز شد و به گفته تیمور ایوانف معاون وزیر دفاع این کشور بیش از هفت هزار سرباز روس در چند روز گذشته علیه کویید-19 واکسینه شده اند.

در همین حال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دستور داد سرعت واکسیناسیون پرسنل علیه ویروس کرونا افزایش یابد و روزانه حداکثر پنچ هزار نفر واکسینه شوند.

شویگو گفت که تا سرانجام امسال، 80 هزار نفر از نیروهای ارتش روسیه علیه ویروس کرونا واکسینه می شوند. وزیر دفاع روسیه توضیح داد: در کل برنامه ریزی شده است که بیش از 400 هزار نفر از نیروهای ارتش واکسینه شوند.

واکسیناسیون عمومی کرونا هم در 70 مرکز ویژه واکسیناسیون در بیمارستان ها و مراکز درمانی مسکو از شنبه همین هفته آغاز شده است و تا سرانجام امسال میلادی نیز 100 مرکز دیگر در مسکو برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون ساکنان پایتخت روسیه گشایش خواهد یافت.

مراکز واکسیناسیون کرونا در مسکو از ساعت هشت صبح تا ساعت 20 فعالیت می نمایند و در زمان حاضر فقط افراد به اصطلاح گروه ریسک شامل معلمان و کارکنان مراکز درمانی و سازمان های خدمات رسانی و امدادرسانی در مسکو، واکسینه می شوند.

صادرات واکسن اسپوتنیک

کریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (دست اندرکار تأمین اقتصادی طرح واکسن اسپوتنیک وی) هم گفته است که این صندوق درخواست هایی به سازمان های تنظیم نماینده امور واکسن ها در بیش از 40 کشور برای تأیید فرستاده است که اهمیت فراوان دارد.

به گفته وی، تا ماه مارس سال 2021 (اسفند ماه سال 99) هر ماه حداقل 40 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که فراورینمایندگان واکسن اسپوتنیک وی، احتیاجهای روسیه در بازار داخلی این کشور را تأمین نمایند صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه امکان صادرات واکسن به کشورهای دیگر را آنالیز خواهد نمود.

به گفته مقام روس، بهای هر دوز واکسن اسپوتنیک وی برای کشورهای مختلف کمتر از 10 دلار خواهد بود.

بیش از 50 کشور دنیا از روسیه در مجموع برای خرید یک میلیارد و 200 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی درخواست نموده اند.

روس ها با چه چیزی واکسینه می شوند؟

دانشمندان در مرکز گااقتصادیا مواد ژنتیکی ویروس سارس کووید 2 را برداشتند و ژن فراوری مثل را که تهدید به گسترش بیماری است از آن خارج کردند. سپس آن را در اصطلاح در حامل قرار می دهند.

هنگام تزریق واکسن، ناقل مانند پیک، سارس کووید -2 بی خطر ارائه شده را به سلولهای بدن منتقل می نماید.

در آنجا، ویروس پاسخ ایمنی را تحریک می نماید به این ترتیب آنتی بادی در بدن فراوری می گردد که متعاقباً از بدن در مقابل ویروس محافظت می نماید.

اسپوتنیک وی شامل چه مواردی است؟

علاوه بر ماده ژنتیکی سارس کووید 2، این ماده حاوی مواد یاریی است: ساکارز، اتانول 95٪، دو نوع نمک، هگزاهیدرات کلرید منیزیم، پلی سوربات، آب و ترکیب شیمیایی Tris. همه آنها به بدن یاری می نمایند تا دارو را جذب کند. همانطور که پزشکان هشدار می دهند، حساسیت بیش از حد به یکی از آنها می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

این واکسن برای چه افرادی منع مصرف دارد؟

افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبدی و کلیوی، بیماری های شدید سیستم خونساز، صرع و همچنین سکته های مغزی و سایر بیماری های سیستم عصبی مرکزی باید با احتیاط واکسینه شوند. همچنین ضروری است برای بیماری های سیستم قلبی عروقی، نقص ایمنی اولیه و ثانویه، بیماری های خود ایمنی، بیماری های ریوی، آسم با پزشک مشورت گردد.

بیماران مبتلا به دیابت و سندرم متابولیک نیز باید مراقب باشند. از جمله موارد منع مصرف این واکسن، بارداری و دوره شیردهی است،

علاوه بر این، بچه ها نباید واکسینه شوند، زیرا مطالعات واکسن با این گروه هنوز انجام نشده است.

دستورالعمل منتشر شده توسط وزارت بهداشت فدراسیون روسیه اظهار داشت: هر کسیواکسینه گردد باید 42 روز رژیم خاص را رعایت کند، مصرف الکل و داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی را محدود کند، رژیم ماسک و مسافت را در مکان های عمومی رعایت کند.

وی شرح داد: یک پاسخ ایمنی کامل به واکسن در طی 42 روز معین می گردد، بنابراین مهم است که در این روزها به ویروس کرونا آلوده نشویم.

عوارض جانبی واکسن چیست؟

درد و تورم در محل تزریق، لرز، تب، سردرد، خستگی و دردهای مفصلی و عضلانی - همه اینها پس از تزریق واکسن در بعضی افراد ظاهر می گردد. حالت تهوع، از دست دادن اشتها، تورم غدد لنفاوی نیز ممکن است ظاهر گردد - همه چیز به عدم تحمل فردی به اجزای دارو بستگی دارد.

با این وجود، همانطور که قبلاً توسط معاون مرکز گااقتصادیااعلام شده بود. داوطلبانی که این واکسن را روی خود آزمایش نموده اند، هنوز عوارض جانبی جدی را که باعث فرایندهای برگشت ناپذیر در بدن گردد، نشان نداده اند.

چگونه می توان برای واکسیناسیون آماده شد؟

گااقتصادی آناتولی آلتشتین محقق ارشد گااقتصادیا می گوید: قبل از واکسیناسیون معاینه اجباری وجود ندارد. با این حال، برای آن دسته از روس ها که نگران عوارض جانبی هستند، بهتر است قبل از معرفی برای واکسیناسیون با پزشک مشورت نمایند وی هشدار دادعلاوه بر این، الکل قطعاً نباید در روز واکسن مستقیماً نوشیده گردد، زیرا با هیچ دارویی سازگار نیست.

بر اساس آمار ثبت شده در مجموع از ابتدای شیوع کرونا، 65 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند که بیش از 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

در روسیه، 2.3 میلیون نفر به کویید-19 مبتلا شده و 41 هزار و 53 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 6515

به "خبرنگاران کرونا، روس ها خشنود از شروع واکسیناسیون و غرب در تقلای فضاسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا، روس ها خشنود از شروع واکسیناسیون و غرب در تقلای فضاسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید