خبرنگاران کامل ترین بانک کتاب سنگی ایران در کتابخانه ملی نگهداری می شود

به گزارش مجله سایه، تهران- خبرنگاران- مدیرکل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: نسخه های ارزشمند از کتاب های سنگی در کتابخانه ملی موجود است و معتقدم کامل ترین بانک کتاب سنگی در این سازمان نگهداری می شود.

خبرنگاران کامل ترین بانک کتاب سنگی ایران در کتابخانه ملی نگهداری می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی اوجبی با بیان این مطلب در توضیح تاریخچه چاپ سنگی اعلام نمود: در گذشته اگر کتابی می خواست تکثیر شود، کسانی بودند که به عنوان کاتب از روی کتاب ها رونویسی می کردند و بعد یک خطاط روی سنگ را خطاطی و حکاکی می کرد و به صورت برجسته تراشیده و جوهری و در نهایت روی کاغذ چاپ می شد.

وی ادامه داد: صنعت چاپ از دوران قاجار در ایران شروع شد که کتاب های سنگی قبل از این دوران را می توان به عنوان نخستین نمونه های چاپی، بیان کرد. چرا که نسخه های ارزشمند از کتاب های سنگی در کتابخانه ملی موجود است و کامل ترین بانک کتاب سنگی در این سازمان وجود دارد.

مدیرکل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه صحبت های خود با اشاره به نسخه های خطی موجود، گفت: تنوع در نسخ خطی یکی از ویژگی های داشته های کتابخانه ملی است که توسط اداره کل کتاب های خطی و نادر سازمان حفظ و نگهداری می شود. در واقع برخی از کتابخانه ها مانند کتابخانه مرعشی نجفی و یا آستان قدس رضوی به شکل تخصصی روی کتب دینی متمرکز هستند اما کتابخانه ملی ایران، کتابخانه مجلس و یا کتابخانه دانشگاه تهران، از تنوع بسکمک در زمینه نسخ خطی برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: در چهار سال گذشته برای دستیابی به نسخ خطی نادر فعالیت های بسکمک صورت گرفت و علاوه بر تهران، کارشناسان خود را نیز به شهرستان ها اعزام کردیم که در طول این مدت نسخه های بی نظیری خریداری شد. به عنوان مثال یک کتاب در حوزه داروشناسی از یک خانواده در تبریز خریداری شد.

علی اوجبی توضیح داد: این کتاب 5 جلد است که متعلق به یک پزشک و داروشناس اندلسی به نام ابن سمجون است. یکی از کارشناسان معروف در ترکیه اعلام نموده بود که چهار جلد از این کتاب در نقاط مختلف دنیا شناسایی شده و پیروز نشده جلد اول این کتاب را پیدا کند. اما خوشبختانه در اداره کل کتاب های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران توانستیم جلد اول این کتاب را که برای قرن 6 قمری است با نام ادویه مفرده پیدا و خریداری کنیم.

مدیر کل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خاتمه صحبت های خود درباره محتوای این کتاب گفت: کتاب ادویه مفرده دربرگیرنده دانش پزشکی قرون دور است و مانند یک دایره المعارف بوده و تا مدت ها به عنوان یک منبع مورد استفاده قرار می گرفته است.

بیش از 4 هزار فایل الکترونیکی خاتمه نامه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردآوری شد

معاون اداره کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دریافت بیش از 4 هزار فایل الکترونیکی خاتمه نامه در 2ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود امکان پذیرش مراجعان حضوری، فرآیند واسپاری خاتمه نامه ها توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بصورت الکترونیکی انجام گرفت.

فرناز محمدی معاون اداره کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر درباره چگونگی ارسال و ثبت خاتمه نامه ها در کتابشناسی ملی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: دانشجویان و محققان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://www.nlai.ir/sending-thesis یا از طریق پست الکترونیک [email protected] فایل خاتمه نامه خود را با فرمت PDF جهت نگهداری دائمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: واسپاری خاتمه نامه به کتابخانه ملی دارای مزایای مختلفی است که از جمله می توان به ثبت اثر(خاتمه نامه) به نام دانشجو در کتابشناسی ملی و امکان رصد آن از طریق سایت سازمان برای عموم محققان و پژوهشگران اشاره کرد. این مهم در کنار جلوگیری از موازی کاری در امر نگارش خاتمه نامه و غنی شدن منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کمک شایانی به پیشبرد تحقیقات موثر و مولد خواهد داشت.

محمدی با اشاره به گسترش ویروس کرونا، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت برنامه ریزی در راستای افزایش خدمات الکترونیکی و کاهش خدمات حضوری، در اداره کل فراهم آوری این سازمان، برنامه هایی به منظور به حداقل رساندن مراجعات حضوری پیش بینی شد.

معاون اداره کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین به فراهم شدن امکان مشاهده نسخه کامل خاتمه نامه های ارسالی به سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای اعضای این کتابخانه اشاره کرد و گفت: پیش از شرایط کرونا، دانشجویان و محققان می توانستند فقط 20 صفحه نخست خاتمه نامه های مورد نظر را از طریق وب سایت این سازمان مشاهده کنند.

وی اعلام نمود: اما در شرایطی که لازم است مراجعه به حداقل برسد، به همین دلیل این امکان برای اعضای کتابخانه ملی فراهم شد تا نسخه کامل خاتمه نامه ها را از طریق وب سایت این سازمان مشاهده کنند.

محمدی در خاتمه صحبت هایش در پاسخ به این سئوال که آیا امکان استفاده از خاتمهامه ها برای دانشجویان یا متقاضیانی که عضو کتابخانه ملی ایران نیستند فراهم است؟ گفت: افرادی که در کتابخانه ملی ایران عضویت ندارند هم می توانند 20 صفحه نخست خاتمه نامه ها را مشاهده کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4378

به "خبرنگاران کامل ترین بانک کتاب سنگی ایران در کتابخانه ملی نگهداری می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کامل ترین بانک کتاب سنگی ایران در کتابخانه ملی نگهداری می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید