رشد مراکز آموزشی و پژوهشی ایرانی در جدیدترین رتبه بندی سایماگو

به گزارش مجله سایه، رتبه بندی سایماگو برای سال 2021 منتشر شد که در این رتبه بندی 161 دانشگاه و موسسه پژوهشی از ایران حضور دارند و رتبه این مراکز نسبت به سال 2020 با رشد روبرو شده است.

رشد مراکز آموزشی و پژوهشی ایرانی در جدیدترین رتبه بندی سایماگو

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نظام رتبه بندی سایمگو یا رتبه بندی SCImago توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می شود که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشور های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن ها را ارزیابی و رتبه بندی می کند.

در این رتبه بندی از سه شاخص تحقیقات و نوآوری و اجتماعی به صورت ترکیبی استفاده شده و شاخص تحقیقات 50 درصد و شاخص نوآوری 30 درصد و شاخص اجتماعی 20 درصد وزن دارند. در شاخص تحقیقات تأثیر عادی، تعالی با رهبری، خروجی، رهبری علمی، مجلات متعلق به خود، مجلات خود، برتری، انتشارات با کیفیت بالا (Q 1)، همکاری بین المللی، دسترسی باز و مجموعه استعداد های علمی در نظر گرفته می شود.

در شاخص نوآوری دانش نوآورانه، ثبت اختراعات و تأثیر فناوری در نظر گرفته شده و در شاخص اجتماعی نیز استاندارد های چندگانه، لینک های ورودی و اندازه وب سایت مدنظر بوده است. در این بررسی مجموعه شاخص ها به صورت ترکیبی دیده شده اند. برای اهداف رتبه بندی، محاسبه هر سال از نتایج به دست آمده در طی یک دوره 5 ساله به پایان می رسد که دو سال قبل از چاپ این رتبه بندی است.

به عنوان مثال، اگر سال انتشار سال 2021 باشد، نتایج مورد استفاده نتایج مربوط به دوره 5 ساله 2015 تا 2019 است. تنها استثناء در مورد شاخص های وب سایت است که فقط برای سال گذشته محاسبه شده است. معیار این است که مؤسسات حداقل 100 اثر را در پایگاه داده اسکوپوس (scopus) در طول سال گذشته در دوره زمانی انتخاب شده منتشر کرده اند. منبع اطلاعات مورد استفاده برای شاخص ها برای نوآوری پایگاه اطلاعاتی PATSTAT است. منابع اطلاعاتی که برای نشانگر های وب استفاده می شود، Google و Ahref هستند.

برای شناسایی اسناد دسترسی آزاد از بانک اطلاعاتی Unpaywall و برای تعیین استاندارد های چندگانه شاخص اجتماعی از معیار های PlumX و Mendeley استفاده شده است. برای رتبه بندی موسسات نیز سایماگو، موسسات آموزشی و پژوهشی را در چند بخش دولتی، سلامت، آموزش عالی و خصوصی و سایر دسته بندی می کند. در رتبه بندی 2021 نیز یک رتبه بندی جامع، یک رتبه بندی تحقیقاتی، یک رتبه بندی نوآوری و یک رتبه بندی اجتماعی را درنظر گرفته است.

در رتبه بندی جامع 161 موسسه آموزشی و پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که به ترتیب 10 موسسه اول ایرانی حاضر در این رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند.

در این رتبه بندی حوزه های مختلف علوم نیز رده بندی شده اند.

حوزه های علوم شامل کشاورزی و علوم زیستی، هنر و علوم انسانی، بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی، تجارت، مدیریت و حسابداری، شیمی، علوم کامپیوتر، دندانپزشکی، علوم زمین و سیاره، اقتصاد، اقتصاد سنجی و امور مالی، انرژی، مهندسی، علوم محیط زیست، ریاضیات، پزشکی، داروشناسی، سم شناسی و داروسازی، فیزیک و نجوم، روانشناسی، علوم اجتماعی و دامپزشکی است.

موسسه های آموزشی و پژوهشی ایرانی برتر حاضر در رتبه بندی 2021 سایماگو (رتبه جامع) بر اساس حوزه های مختلف علوم

در نسخه 2021 رتبه بندی موسسات آموزشی و پژوهشی سایماگو از میان 7 هزار و 533 موسسه ای که رتبه بندی شده اند رتبه های اول دنیا به ترتیب به آکادمی علوم چین، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، وزارت بهداشت جمهوری خلق چین، دانشگاه هاروارد آمریکا، مدرسه پزشکی هاروارد آمریکا، انجمن مراکز تحقیقاتی هلمولتز آلمان، آکادمی علوم روسیه، وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اختصاص دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8347

به "رشد مراکز آموزشی و پژوهشی ایرانی در جدیدترین رتبه بندی سایماگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مراکز آموزشی و پژوهشی ایرانی در جدیدترین رتبه بندی سایماگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید