خبرنگاران پیامدهای کرونا؛ کاهش زاد و ولد در اروپا

به گزارش مجله سایه، تهران - خبرنگاران - از پیامدهای تاسف بار همه گیری کووید -19 تنها مرگ انسان های بیشتر نیست، بلکه در چندین کشور اروپایی نرخ زاد و ولد نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

خبرنگاران پیامدهای کرونا؛ کاهش زاد و ولد در اروپا

با ما سفر کنید و با تورهای زمستانی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، کاهش شدید تولد نوزادان در 9 ماه گذشته یا بیشتر در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا رقمی چشمگیر گزارش شده است.

مرکز ملی آمار فرانسه یکی از اولین مراکز برای انتشار آمار متولدین ماه ژانویه (دی) یعنی 9 ماه پس از زمانی بود که این کشور اولین قرنطینه کرونایی را اعمال کرد.

آمار نشان از کاهش نرخ زاد و ولد در این ماه دارد به طوری که 53 هزار و 900 تولد برای این ماه در فرانسه ثبت شده که 13 درصد کمتر از آمار ژانویه 2020 است.

برای فرانسه که به لحاظ سنتی بالاترین نرخ باروری در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا را دارد، این مساله نمایانگر بیشترین کاهش زاد و ولد است.

نرخ زاد و ولد در فرانسه همچنین 7 درصد در ماه قبل از آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و مجموع نوزادان متولد شده در فرانسه در سال گذشته را به 735 هزار نفر رسانده که پایین ترین رقم از زمان خاتمه جنگ جهانی دوم است.

آنی سولاز کارشناس موسسه ملی مطالعات جمعیت شناختی فرانسه گفت: تخیلات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی زوج ها در خانه اند، فرزندان بیشتری خواهند داشت. اما این چیزی شبیه یک دیدگاه غیرواقعی و گول زننده است.

وی اضافه کرد: در واقع، هستند کسانی که بودن با هم را در تمام مدت، سخت می یابند.

داده های اولیه همچنین از کاهش شدید نرخ زاد و ولد در اسپانیا و ایتالیا حکایت دارد، دو کشوری که با چالش جمعیت سالمند روبرو هستند. شواهد موجود به فرایند مشابهی در انگلیس و آمریکا اشاره دارد.

براساس این گزارش، کاهش زاد و ولد در اقتصادهای صنعتی در پی یک همه گیری یا بحران مالی، معمولا برای جمعیت شناسان تعجب آور نیست.

والدین بالقوه به طور معمول نگران امنیت شغلی و توانایی خود برای حمایت از فرزندانشان هستند.

ایتالیا اولین کشور اروپایی که بحران کرونا را تجربه کرد، در ماه دسامبر 2020 (آذر) یعنی 9 ماه پس از اعمال قرنطینه سراسری در این کشور، 21.6 درصد تولد کمتری را در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل از آن به ثبت رساند.

در مجموع برای سال 2020 در ایتالیا، حدود 400 هزار تولد گزارش شد که از رقم 420 هزار تولد در سال قبل از آن کمتر بود، در حالی که این کشور رقم 647 هزار مرگ را به ثبت رساند.

این کاهش میزان زاد و ولد به کاهش آمار ازدواج ربط داده شده که به میزان بیش از 50 درصد در 10 ماه نخست سال گذشته اعلام شده است. این بدان معناست که زوج ها قبل از آنکه قادر به برگزاری مراسم عروسی باشند، به میزان کمتری درجهت فرزندآوری کوشش می نمایند.

فرانسه نیز ازدواج های کمتری را در سال گذشته به ثبت رساند. این رقم 34 درصد کمتر از سال 2019 بود که دلیل آن تا حد زیادی ممنوع شدن برگزاری مراسم عروسی در وهله اول و سپس اعمال محدودیت بر شمار میهمانان شرکت نماینده در مراسم عروسی در مرحله بعد بوده است.

تولدهای ثبت شده در اسپانیا در نتیجه همه گیری کاهش یافته، اگرچه مشکل ثبت تولد در اوج بحران ممکن است بر موثق بودن آمار دقیق ماهیانه تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که همه گیری منجر به افزایش زاد و ولد در فیلیپین شده، به طوری که سازمان ملل هشدار داده است که دشواری دسترسی به داروهای جلوگیری از بارداری و توجهات پزشکی منتهی به افزایش بارداری های ناخواسته و مرگ و میر در زمان زایمان شده است.

همچنین شواهدی وجود دارد که بعضی کشورهای واقع در شمال اروپا یا تحت تاثیر کاهش زاد و ولد قرار نگرفته اند و یا ممکن است راستا برعکس آنچه را در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا گزارش شد، تجربه نموده باشند.

سوئد 6.4 درصد کاهش تولد در ماه ژانویه را ثبت کرد، اما هلند و فنلاند از افزایش جزئی در تولدهای جدید در این ماه خبر دادند.

کووید - 19 کشورهای اسکاندیناوی و بخش هایی از شمال اروپا را به میزان کشورهای دیگر هدف قرار نداد و این مساله، چرایی بیشتر بودن نرخ زاد و ولد در این کشورها را شرح می دهد.

حال پرسش این است که آیا کاهش زاد و ولد در کشورهای متاثر از کرونا، تلنگری موقتی است یا فرایندی است که ادامه خواهد یافت.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7302

به "خبرنگاران پیامدهای کرونا؛ کاهش زاد و ولد در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیامدهای کرونا؛ کاهش زاد و ولد در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید