(تصاویر) شهرک جذامی ها در مشهد

به گزارش مجله سایه، در اسناد تاریخی روایت شده است که در سال های دهه 20 تا اواخر دهه 40، جذام از جمله بیماری های عفونی بوده که به کابوس جمعی ایرانیان تبدیل شده و عموم مردم در آن زمان به واسطه ناشناخته بودن دلایل بروز آن از ابتلای به این بیماری هراس داشتند.

(تصاویر) شهرک جذامی ها در مشهد

مبتلایان به این بیماری که جذام جسمشان را رنجور کرده است، امروز هم هراس دارند، اما این بار نه از ناشناخته بودن بیماری بلکه از تنهایی و رها شدن. گفته می شود که در گذشته تعداد زیادی از بیماران جذامی از اقصا نقاط ایران برای طلب شفا راهی مشهد می شدند و پس از زیارت امام رضا (ع) در این شهر ماندگار می شدند به همین خاطر است که شهرکی در اختیار این بیماران قرار گرفته است و در حال حاضر بیماران جذامی نیز به دور از مردم عادی در شهرکی جدا زندگی می کنند.

این شهرک به جایی تبدیل شده است که جذامی ها بیش از آنکه باید در سکوتشان غرق شده اند. شهرکی با 38 خانوار که حضورشان در کنار هم کمی از غربت تنهایی و زندگی به دور از مردم عادی را کم می کند. البته این تنهایی و شهرک نشینی تنها میراث جذام برای آن ها نیست و حال باید تنها جایی که برای زندگی داشته اند را به اجبار برخی از نهاد ها و دستگاه ها ترک کنند؛ مدتی است دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادعا می کند زمین شهرک متعلق به این نهاد بوده و حال با توجه به احتیاج خود این نهاد بیماران جذامی باید محل راتخلیه کنند. منظور ما، اما از شهرک، شهرک های متصور شده در پیش چشمانمان نیست؛ شهرکی که این مردم درد کشیده از بیماری در آن روزگار می گذرانند خط صافی است با اتاق هایی 12 متری که برای آن ها حکم خانه را دارد که با ورود به آن ها به دنیایشان پا خواهیم گذاشت.

سوکت، اما از در و دیوار شهرک جذامی ها بالا می رود، آن طرف شهرک آدم های سالم زندگی می کنند و زندگی نیز به سریع ترین شکل ممکن در جریان است و در اینجا فقط تنهایی و بی توجهی است که سر بر می کشد.

عکاس: سید محمد آل رسول/ ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7359

به "(تصاویر) شهرک جذامی ها در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) شهرک جذامی ها در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید