ارزیابی اولین مناظره انتخاباتی ترامپ- بایدن؛ چه کسی برنده شد؟

به گزارش مجله سایه، اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن شامگاه سه شنبه به وقت آمریکا برگزار گردید؛ مصاف رو در روی این نامزد ها پرهیاهو، مملو از نقدها دو طرفه بود.

ارزیابی اولین مناظره انتخاباتی ترامپ- بایدن؛ چه کسی برنده شد؟

مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری خواه و دموکرات در دانشگاه کیس وسترن ریزرو در کلیولند ایالت اوهایو با مجری گری کریس والاس که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش 15 دقیقه ای حول محور های سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-19، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهر ها و درستی انتخاباتی انجام شد.

جزییات بیشتر درباره محتوا و حواشی مناظره را بخوانید:

نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن؛ جدال تند و پر از خشم!

حاشیه های نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا؛ اخم های ترامپ و لبخند های بایدن

آمار های مناظره پر تنش ترامپ و بایدن: 90 دقیقه بحث، 73 بار قطع صحبت

ستاد انتخاباتی بایدن فروش تیشرت خفه شو مرد را شروع کرد

با وجود اینکه بسیاری تصور می کردند در اولین مناظره ترامپ می تواند برنده باشد، اما نظرسنجی ها نشان می دهد که بایدن عملکرد بهتری داشته است.

نظر سنجی سی بی اس نیوز، جو بایدن را برنده اولین مناظره 90 دقیقه ای بین نامزد ها معرفی کرد. در این نظرسنجی ها، 48 درصد می گویند بایدن برنده شده است، در حالی که 41 درصد می گویند ترامپ پیروز مناظره است. 10 درصد هم می گویند عملا دو رقیب مساوی شده اند. البته نتایج نظرسنجی های رسانه ها درباره مناظره متفاوت است.

در این بین بعضی ناظران می گویند این مناظره برای آمریکا یک آبروریزی بوده است. ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی نوشت: دعا می کنم مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) اشتباه نموده باشد و کل دنیا تماشاگر این مناظره نباشند، در غیر این صورت این مناظره باقی مانده نفوذ آمریکا را در دنیا تضعیف می نماید و آرمان دموکراسی را با مشکل روبرو می نماید.

از حواشی مهم مناظره این بود که وقتی ترامپ بار ها و بار ها وسط حرف های رقیبش پرید، بایدن عصبانی شد و خطاب به ترامپ گفت: خفه شو مرد!

بایدن در جای دیگری از حرف هایش هم وقتی ترامپ گفت بگو قضیه اینکه پسرت از همسر شهردار مسکو 3.5 میلیون دلار پول گرفته چیست، گفت: خیلی سخت است آدم بخواهد با این دلقک حرف بزند.

بعضی نظرسنجی های می گویند بایدن پیروز مناظره بوده است

محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین الملل درباره اولین مناظره به خبرنگاران گفت: مناظره ترامپ و بایدن خروجی زیادی نداشت. نظرسنجی ها هم همین را نشان می دهد. مناظره ها در گذشته این هدف را دنبال می کرد که آرای خاکستری را به سمت یک کاندیدا بکشانند، اما حالا مردم آمریکا عموما تصمیم خود را از قبل گرفته اند و بخش خاکستری به نوعی کوچک شده است. این موضوع از تاثیر مناظره ها کاسته است.

او اضافه نمود: این مناظره شروعگر دور تازه ای از تنش های انتخاباتی خواهد بود. مناظره بعدی سیاست خارجی است که حساس تر است. بایدن به ترامپ می گوید تو سگ دست آموز پوتین هستی و ترامپ هم به بایدن می گوید چین علاقمند به پیروزی توست، در سیاست خارجی تنش میان دو نامزد بالاتر می رود.

جلیلوند درباره اینکه چه کسی در مناظره اول پیروز بوده، گفت: بایدن تا حدودی پیروز تر ظاهر شد، ترامپ کوشش می کرد او را عصبانی کند، اما بایدن کارکشته است و 50 سال در سیاست آمریکا کار نموده و رفتار کاسبکارانه ترامپ را می شناسد.

او تاکید نمود این مناظره تاثیر آنچنانی در فضای انتخابات نداشت باید دید در دو مناظره دیگر چه اتفاقی رخ می دهد، اما کلا این مناظره ها نهایتا در جابه جایی 5 یا 6 درصد آرا موثر است.

احتمال اقدامات غافلگیر نماینده در فضای انتخابات

مهدی مطهرنیا کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل به خبرنگاران گفت: ایالات متحده آمریکا درگیر نوعی فرو ریزش اخلاق قدرت در گسترده ادبیات سیاسی است. (زبان سیاسی با ادبیات سیاسی پهلو پدیده هم اند، اما یکسان نیستند) ادبیات سیاسی به شکل توامان در برگیرنده زبان و کنش سیاسی است. به نظر می رسد ادبیات سیاسی ایالات متحده آمریکا به واسطه کاربرد زبان سیاسی غیر فاخر دچار لغزش های شدید شده است.

او اضافه نمود: از جرج واشنگتن تا ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا، چهر ه های برجسته ای همچون جفرسون، آبراهام لینکلن، روزولت، کندی، تاحدودی اوباما و... بر اریکه ریاست جمهوری تکیه زده اند و توانسته اند این کشور تازه تاسیس را به قله های بلند قدرت در نظام بین الملل صعود دهند و اکنون در بالای این قله ترامپ ادبیاتی بسیار خشن و فاقد وزانت به کار می برد در برابر آن جو بایدن هم در انعکاس و پژواک در جهت همین ادبیات قرار می گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه نمود: ترامپ کوشش کرد جو بایدن را عصبانی کند و عصبانیت او به حدی بالا رفت که عبارت خفه شو مرد را به کار برد. استفاده از این عبارت در ادبیات سیاسی ایالات متحده آمریکا با وجود کاربرد آن که در مجامع غیر رسمی تا حدودی پذیرفته شده است، اما در یک مناظره تلویزیونی بین دو کاندیدای انتخابات بحث برانگیز است.

حضور اعضای خانواده ترامپ درمناظره

مطهرنیا درباره اینکه کدام یک برنده انتخابات بودند گفت: من فکر می کنم هیچکدام برنده این میدان نبودند. آنانکه با بایدن بودند در کنار او ماندند و آنانکه با ترامپ بودند هم در کنارش ماندند. اگرچه ممکن است نظرسنجی های امروز و فردا از سوی موسسه های گوناگون ارزیابی های متفاوتی را به نمایش بگذارند، ولی دور اول مناظره نمایانگر نوعی شکست برای ادبیات سیاسی آمریکاست. ترامپ و بایدن در مناطره اول به جای اینکه درباره سیاست ها صحبت نمایند به نقد شخصیت و رفتار و کردار یکدیگر پرداختند.

این کارشناس درباره اینکه مناظره شب گذشته فضای انتخابات آمریکا را به چه سمت وسویی می برد، گفت: آنچه که سپهر حاکم بر انتخابات ایالات متحده آمریکاست، افزایش باند اصطکاک میان حزب دموکرات و جمهوری خواه و تعارضات درونی هر دو حزب در حمایت از کاندیدای مطلوبشان است. هم در حزب دموکرات بایدن کاندیدای ایده ئال نیست و هم در حزب جمهوری خواه ترامپ نامزد کامل و ایدئالی نبوده و نیست. در سال 2016 هم ژنرال های حزب جمهوری خواه با او همراه نبودند؛ لذا باید گفت باند پرپهنای اصطکاک درون حزبی و برون حزبی در رویایی ترامپ و بایدن افزایش یافته است و این می تواند مسئله سورپرایز انتخابات را تشدید کند. به گونه ای که ترامپ دست به اقدام غافلگیر نماینده بزند و از طرف دیگر بایدن و طرفدارانش کوشش نمایند، محیط عمل و اقدام ترامپ را به کنکاش های رسوا نماینده متمایل سازند. این می تواند در آستانه انتخابات بازی را به سمت تشدید مسائل ببرد.

او اضافه نمود: ترامپ هشیاری و تمرکز بیشتری در یادآوری اطلاعات و بازگو کردن به موقع آن ها دارد، در حالیکه بایدن از همین حرکت ترامپ به سرعت عصبی می گردد و عباراتی مانند خفه شو و یا دلقک را به کار می برد. بایدن کوشش کرد به چند موضوع که پاشنه آشیل ترامپ از دید دموکرات هاست از جمله بحران کرونا بپردازد

مطهرنیا معتقد است: این مناظره تا حدودی وزن کشی نخست برای انتخابات کنونی است. مناظره دوم می تواند بسیار جنجالی تر هم باشد.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 5338

به "ارزیابی اولین مناظره انتخاباتی ترامپ- بایدن؛ چه کسی برنده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی اولین مناظره انتخاباتی ترامپ- بایدن؛ چه کسی برنده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید