40 دانشگاه ایرانی در میان بهترین های جهان قرار گرفتند

به گزارش مجله سایه، رتبه بندی موضوعی تایمز 2022 در چهار موضوع روانشناسی، علوم طبیعی، علوم زیستی و سلامت منتشر شد و 40 دانشگاه ایرانی در میان بیش از هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

40 دانشگاه ایرانی در میان بهترین های جهان قرار گرفتند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، رتبه بندی موضوعی تایمز 2022 در چهار موضوع روانشناسی، علوم طبیعی، علوم زیستی و سلامت منتشر شده است.

رتبه بندی سلامت شامل دو موضوع علوم بالینی و علوم بهداشتی از همان شاخص های عملکردی قابل اعتماد و دقیق مانند رتبه بندی های دانشگاه تایمز 2022 در سال 2022 استفاده می نماید در بخش موضوعی مجدداً متناسب با زمینه های فعالیت هر دانشگاه تنظیم شده است.

در این رتبه بندی دانشگاه هایی که در زمینه پزشکی، دندانپزشکی و سایر علوم بهداشتی پیشرو هستند، معرفی شده اند. جدول سال جاری شامل 925 دانشگاه است که در مقایسه با آمار 856 دانشگاه سال گذشته رشد داشته است.

دانشگاه آکسفورد برای یازدهمین سال متوالی در صدر جدول قرار گرفته است در حالی که دانشگاه شینهوا چین با جهشی چشمگیر از رتبه 32 به هفتم رسیده است دانشگاه های ایالات متحده آمریکا از موفقیت چندانی برخوردار نبوده اند و 20 دانشگاه از میان 28 دانشگاه حاضر در 100 دانشگاه برتر، موقعیت خود را نسبت به سال گذشته از دست داده اند.

در این رتبه بندی تعداد 91 دانشگاه برای اولین بار در سال 2022 به رتبه بندی علوم بالینی و بهداشتی پیوسته اند.

رتبه بندی موضوعات علوم زیستی از شاخص های عملکردی معتبر و دقیق مانند رتبه بندی های دانشگاه تایمز در سال 2022 استفاده می نماید، اما در بخش موضوعی بر اساس شاخص های علوم مجدد تنظیم شده است و دانشگاه های پیشرو در رشته های کشاورزی و جنگلداری، علوم زیستی، علوم دامپزشکی و علوم ورزشی رتبه بندی شده اند.

جدول سال جاری شامل 972 دانشگاه است. این تعداد در سال گذشته 895 تعداد بود.

دانشگاه هاروارد در صدر این رتبه بندی قرار گرفته است. همه دانشگاه های سرزمین اصلی چین در 100 دانشگاه برتر نسبت به سال گذشته پیشرفت نموده اند. به طور کلی 107 دانشگاه برای اولین بار در رتبه بندی علوم زیستی سال 2022 حضور دارند.

رتبه بندی موضوعات علوم طبیعی هم از همان شاخص های عملکردی قابل اعتماد و دقیق مانند رتبه بندی های دانشگاه تایمز Higher Education 2022 در سال 2022 استفاده می نماید.

در این رتبه بندی دانشگاه های پیشرو در رشته های ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، شیمی، زمین شناسی، علوم زیست محیطی و زمین و علوم دریایی دسته بندی شده اند.

جدول سال جاری شامل 1277 دانشگاه است. این تعداد در سال گذشته 1114 دانشگاه بود.

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی برای اولین بار در سال 2022، پس از صعود از رتبه دوم، در صدر این رتبه بندی قرار گرفته است. هر دو دانشگاه سنگاپور از سال گذشته در جدول صعود نموده اند.

بعلاوه تعداد بی سابقه ای از دانشگاه های سرزمین اصلی چین در میان 100 دانشگاه برتر قرار دارند.

در موضوع روانشناسی هم در این رتبه بندی از همان شاخص های عملکردی قابل اعتماد و دقیق مانند رتبه بندی های دانشگاه تایمز 2022 استفاده شده است. دانشگاه های پیش رو در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله روانشناسی آموزشی، ورزشی، تجاری و بالینی در این رتبه بندی مدنظر هستند.

جدول سال جاری شامل 568 دانشگاه است. این تعداد در سال گذشته 533 دانشگاه بوده است.

دانشگاه کمبریج انگلستان برای اولین بار در صدر رتبه بندی روانشناسی سال 2022 قرار گرفته است. 18 کشور در میان 100 دانشگاه برتر قرار دارند.

از جمهوری اسلامی ایران دو دانشگاه در موضوع روانشناسی قرار گرفته اند. دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه تهران هر دو در رتبه 401-500 قرار دارند.

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال 2004 مراکز آموزش عالی را در سرتاسر دنیا مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از 13 شاخص در قالب 5 معیار کلی آموزش با وزن 30 درصد، پژوهش با وزن 30 درصد، استنادات با وزن 30 درصد، وجهه بین المللی با وزن 7.5 درصد و ارتباط با صنعت با وزن 2.5 درصد بهره گرفته است.

معیار آموزش وزن کلی 30 درصد. شاخص ها: آنالیز معروفیت آموزش 15 درصد. نسبت مدرک دکتری به تعداد اعضای هیأت علمی 6 درصد. نسبت تعداد کل دانشجویان کارشناسی به اعضای هیأت علمی 4.5 درصد. نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده به وسیله مؤسسه 2.25 درصد. عایدی مؤسسه نسبت به تعداد اعضای هیأت علمی 2.25 درصد.

معیار پژوهش وزن کلی 30 درصد. شاخص ها: آنالیز معروفیت پژوهش 18 درصد. عایدی پژوهش 6 درصد. تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیأت علمی 6 درصد.

معیار استنادات وزن کلی 30 درصد. شاخص: تأثیر - میانگین تعداد استناد ها به ازای مقالات منتشر شده 30 درصد.

معیار عایدی صنعتی وزن کلی 2.5 درصد. شاخص: عایدی پژوهشی حاصل از صنعت (به ازای اعضای هیأت علمی) 2.5 درصد.

معیار وجهه بین المللی وزن کلی 7.5 درصد. نسبت اعضای هیأت علمی بین المللی به بومی 2.5 درصد. نسبت دانشجویان بین المللی به بومی 2.5 درصد. سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بین المللی 2.5 درصد.

محاسبات رتبه بندی تایمز به وسیله شرکت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) اجرا شده است. محاسبات شاخص ها و نمرات به وسیله 3 منبع اطلاعاتی اجرا شده است که این منابع عبارت هستند از:

1. داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خود اظهاری جمع آوری می شوند

2. داده های حاصل از نظرسنجی معروفیت به وسیله متخصصین آموزش عالی

3. اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9112

به "40 دانشگاه ایرانی در میان بهترین های جهان قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 دانشگاه ایرانی در میان بهترین های جهان قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید