3 رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد

به گزارش مجله سایه، معاون صنایع دستی خراسان شمالی از برنامه ریزی به منظور احیای سه رشته منسوخ شده صنایع دستی استان در روستاهای راز و جرگلان و اسفراین با هدف توسعه و رونق آن ها اطلاع داد.

3 رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد

علی عابدی با اشاره به برنامه های پیش رو در راستای تعریف دوره های آموزشی با هدف احیای رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی، از برنامه ریزی برای احیای سه رشته ابریشم بافی، نمدمالی و رودوزی های سنتی اطلاع داد.

او اضافه کرد: با توجه به شهرت روستای روئین اسفراین با عنوان دهکده نساجی سنتی ایران و سابقه فراوری ابریشم بافی از سوی فعالان صنایع دستی این روستا، احیای رشته ابریشم بافی را در روستای روئین دنبال می کنیم.

معاون صنایع دستی خراسان شمالی مطرح کرد: احیای رشته های ابریشم بافی، نمدمالی و رودوزی های سنتی نیز در تعدادی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان در برنامه های معاونت صنایع دستی استان قرار گرفته است.

تاکنون 15 رشته منسوخ صنایع دستی خراسان شمالی از جمله چادرشب بافی، چوخه، مسگری، آینه کاری، جاجیم بافی، حجاری روی سنگ، زیورآلات سنتی و... احیا شده است و هنرمندانی از استان مشغول فعالیت در این رشته ها هستند.

عابدی با اشاره به تعداد 61 رشته فعال صنایع دستی در استان گفت: حفظ هنرهای سنتی و احیای صنایع دستی در مرحله اول به روش استاد و شاگردی و در مرحله بعد با ارائه آموزش های مستمر انجام می گردد.

آموزش مستمر، پرداخت تسهیلات و حمایت به منظور فرصت یابی حضور هنرمندان در نمایشگاه های مختلف، سه راه حل مهم برای حفظ و بقای هنرهای سنتی است.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: دنیای سفر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 1154

به "3 رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید