جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می گردد

به گزارش مجله سایه، دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی گفت: هم زمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) چهارم آذرماه سال جاری جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می گردد.

جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمدمحسن گلدانی پنجشنبه 1 شهریور دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی در نشست خبری گفت: پس از تجربه برپایی سفره بنفش در تهران و ثبت ملی کشک بیرجندی (قروت) جشنواره استانی این غذای محلی برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اجرای اولین جشنواره سفره بنفش بیرجندی در تهران اضافه نمود: یک هزار و 400 نفر در این جشنواره حضور داشتند و به پاس این حضور در 25 تیرماه، قروت (کشک بیرجندی) به ثبت معنوی رسید.

دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی گفت: پس از این تجربه مصمم شدیم که نمونه آن را در سطح استانی نیز برگزار کنیم و برای این منظور تاکنون 14 کمیته تشکیل شده است.

گلدانی با پیش بینی حضور بیش از 10 هزار نفر برای پذیرایی و سرو قروت بیرجندی در این جشنواره گفت: از هفته آینده ثبت نام در این جشنواره شروع و اطلاعات تکمیلی آن در روزهای آینده اعلام می گردد.

او محل برگزاری این جشنواره را سایت جدید نمایشگاه بین المللی بیرجند واقع در دشت علی آباد بیان کرد و گفت: این جشنواره بهانه خوبی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم خراسان جنوبی است که می تواند در نوع خود بسیار جالب و ثمربخش باشد.

دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی با اشاره به اجرای برنامه های جانبی از جمله موسیقی محلی، صنایع دستی و نمایشگاه سایر غذاهای سنتی توضیح داد: برای حضور اشخاص مشهور ملی نیز در این جشنواره هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

گلدانی با اشاره رونمایی از بزرگترین کشک ساب (تقار) جهان و تمبر یادبود همزمان با برگزاری جشنواره گفت: با هماهنگی مسئولان شهری نماد کشک ساب (تقار) در یکی از میدان های شهر بیرجند به نام قروت یا کشک بیرجندی نصب می گردد.

قروت دومین غذای محلی خراسان جنوبی است که با عنوان مهارت سنتی پخت غذای بنفش در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 586

به "جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید