کتابی که جهت خودسازی را نشان می دهد

به گزارش مجله سایه چاپ نخست کتاب گفتاری پیرامون کتاب عالم اوراسینا، اثری مشترک از محمدرضا یحیایی و فاطمه جمشیدی، در سیزده فصل منتشر شد.

کتابی که جهت خودسازی را نشان می دهد

کتاب عالَم اوراسینا نوشته ای دیگر از بِرد.تامِس اسپالدینگ است و اگرچه در ظاهر با کتاب قبلی او، معبد سکوت متفاوت است، اما در عمق و معنا، در همان راستای معرفی خدای یکتا و راه های رسیدن به او می باشد. این کتاب مجموعه ای از دروس خداپرستی با زبانی بسیار ساده و روان است که به مانند کتاب معبد سکوت مطالب برگرفته از هیچ مذهب و نگرش خاصی نیست. لذا هر کس، با هر آیین و مذهبی، می تواند از مطالب کتاب، نهایت استفاده را ببرد.

در این کتاب اسپالدینگ همچون استادی متواضع به نظر می آید که با قلمی روان و بی تعصب به تعالیم یکتاپرستی می پردازد و کاملاً هویداست که او دیگر، یک شاگرد محسوب نمی گردد، و قدم هایی اساسی در جهت الهی برداشته و همه آنچه را که آموخته و دریافت کرده، با بخشندگی تمام در اختیار ما قرار می دهد. وجه اشتراک دیگر این دو کتاب، در معانی عمیقِ پنهانی آن است که در نگاه اول به نظر نمی آید؛ بلکه با چندین بار خواندن کتاب، درک می گردد. این کتاب برای کسانی که معبد سکوت را خوانده اند و با اسپالدینگ آشنایی دارند، جذابیت بیشتری دارد. تعالیم آسان، همراه با ایجاد شور و شوق به جهت الهی، از ویژگی های شاخص این کتاب است.

اسپالدینگ کوشیده است، با تعابیر مختلف به ما بگوید: خدا نزدیک ماست و در کنار ما. تأکید او بر این است که خدا را از درونتان و از پرستشگاه قلبتان صدا بزنید و نگاه کنید که چگونه پاسخ شما را خواهد داد. ما پیوسته این اشتباه را مرتکب می شویم که در تلاشیم، خدا را در این سو و آن سو بجوییم، حال آنکه کافی است که او را در درونمان فرا بخوانیم.

در نوشته های اسپالدینگ، کمابیش تعالیم دینی به چشم می خورد. اما در نهایت او با ظرافت و پژوهش و تحقیقات، جهتی مشخص و روشن به سوی معبد سکوتِ درون را که فراتر از همه ادیان است، نشان می دهد. چیزی که به کلام او، استواری و قطعیت بیشتری می دهد، بیان سیر تحقیقاتی کارهایش و انجام آزمایش هایی است که در کتاب، آنها را توضیح می دهد؛ لذا یک پشتوانه علمی و پژوهشی به ابعاد مختلف کارش می دهد که با پذیرش بیشتری از سوی مخاطب همراه می گردد. به عبارتی، او فقط حرف نمی زند؛ بلکه به عنوان یک استاد، پژوهش و تحقیق هم می کند.

او در ارتباط با قدرت ذهن و برابری انسان ها در قدرت های درونی بالقوه، در این کتاب نیز بارها سخن می گوید. اما چیزی که متفاوت از کتاب قبلی او است، بیان پُر احساس او از عشق الهی است که به خصوص، در فصول سرانجامی کتاب، نمایان می گردد. او خواننده را قدم به قدم، با شیوه های یکتاپرستی آشنا می کند. و در بیان کلمات و عبارات، چنان عشقی را به تصویر می کشد که انرژی آنرا هر خواننده ای در درون خود، حس می کند. براحتی می توان نتیجه گرفت که او دیگر آن شاگرد سابق کتاب معبد سکوت نیست. او در این کتاب، نقش استادی را دارد که وظیفه راهنمایی افراد به جهت الهی را به دوش می کشد. او اکنون چنان غرق در عظمت بیکران الهی است که هیچ چیز به جز او را نمی بیند و از هیچ چیز به جز او حرف نمی زند. او بارها در صفحات مختلف کتاب، راهنمایی ها و پندهای ارزنده ای به ما می دهد، که هر کدام از آنها دریچه های معرفتی عمیقی را به روی ما باز می کند. او کمال نهایی انسان را در نظر دارد و همه تلاشش جهت آشنایی انسان با قدرت درون و قرار دریافت در جهت الهی است.

داستان زندگی او، که قسمتی از آن در سرآغاز کتاب آمده است، نمونه زندگی یک انسان جستجوگرِ کمال است. اخلاق، رفتار و منش او، به گفته دوست نزدیکش، بسیار منحصربه فرد بوده است. نه طالب شهرت بود و نه درصدد مال اندوزی. آرام و محجوب بود و نسبت به انسانهای دیگر بسیار خدمت کننده بود. همه او را دوست داشتند. به عنوان مردی ثروتمند از دنیا نرفت؛ در عینِ حال هر نیازمندی که به او نزدیک می شد، همه آنچه را که در آن لحظه در اختیار داشت، به وی می بخشید. به گفته نزدیکانش، او به حدی رسیده بود که تمام چیزهای مادی این عالم، کاملاً عاری از اهمیت به نظرش می رسید. او بدون تردید، با اکتشافاتی که همه عمر درگیر آن بود و با ساخت وسایل آزمایشگاهی و نوشتن کتاب و جزوات، کمکی خارق العاده برای پیشبرد بشریت به سوی توحید و پرستش خدای یگانه انجام داد.

این کتاب پیش از این توسط محمدرضا یحیایی، به فاطمه جشمیدی مولف گفتاری پیرامون کتاب عالم اوراسینا داده می گردد و با خواندن کتاب اصلی، این کتاب که مکمل آن است تدوین می گردد. در این اثر می توانید با بکارگیری دستورالعمل های ساده و قابل اجرای آن، در جهت خودسازی گام نهاده و بیش از پیش با دنیای عجیب درون خود آشنا شوید.

محمدرضا یحیایی نیز در مقدمه ای درباره گفتاری پیرامون کتاب عالم اوراسینا می نویسد: دلیل نگارش این کتاب، برمی گردد به یکی از شاگردانم که فردی مستعد و سخت کوش است. زمانی که کتاب های باارزش جناب آقای اسپالدینگ را تحت اختیار ایشان قرار دادم و در کلاس های آموزشی، درباره بعضی از نقاط قوت آن توضیحاتی جامع می دادم، ایشان بسیار به این موضوع علاقمند شدند. ابتدا کتاب معبد سکوت را به ایشان دادم و ایشان بعد از چندین بار خواندن، کتابی را تحت عنوان گفتاری پیرامون کتاب معبد سکوت براساس آموزه هایشان، نوشتند. بعد از اینکه دیدم ایشان با این کتاب ارتباط خوبی برقرار کرده اند، کتاب بعدی جناب آقای اسپالدینگ یعنی عالَم اوراسینا را به ایشان دادم. طبق معمول، بعد از خواندن چندین بار کتاب، کتابی را تحت عنوان گفتاری پیرامون کتاب عالَم اورا سینا براساس آموزه هایشان، نوشتند...

زمانی که دیدم او به عمق درونی این کتاب وارد شده، به ایشان توصیه کردم که کتاب را چند بار بخواند و هر بار یک کار خاص روی آن انجام دهد. ابتدا کتاب را خیلی ساده و روان بخواند. طوری که بتواند در مدت زمان بسیار کوتاه، به صورت ظاهری و کلی از محتویات آن باخبر گردد. بعد، برای بار دوم کتاب را با دقت بیشتری بخواند و روی نکات مهم و خاصی تمرکز و تعمق بیشتری داشته باشد. سپس بار سوم از نکات مهم کتاب یادداشت برداری کند. آنگاه برای بار چهارم از نکات خیلی مهم کتاب، خلاصه نویسی کند. بعد در نوبت پنجم، کل کتاب را در یک صفحه بصورت نمادین ترسیم کند، طوری که با دیدن فقط یک صفحه، از محتویات اصلی و کلی کتاب باخبر شویم. و در سرانجام، وقتی کاملاً به موضوع ظاهری و درونی کتاب مسلط شدید، آنگاه می توانید بدون تعصب و قضاوت و پیش داوری، کتاب را مورد نقد و بررسی خودتان قرار دهید.

این کتاب، می تواند راهنمای شما برای درک بهتر کتاب عالَم اوراسینا باشد. لذا از خوانندگان عزیز درخواست می کنم که بعد از خواندن این کتاب، حتماً به اصل کتاب عالَم اوراسینا، اثر اسپالدینگ و مترجم بسیار توانای کشور عزیزمان سرکار خانم فریده مهدوی دامغانی مراجعه کنند و آنرا بخوانند. در واقع این کتاب، کلید باارزشی است که می تواند علاقمندان به سیر و سلوک طریقت دانایی جامع را خیلی زودتر به مقصد برساند.

چاپ نخست کتاب گفتاری پیرامون کتاب عالم اوراسینا، اثری مشترک از محمدرضا یحیایی و فاطمه جمشیدی، در سیزده فصل منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4451

به "کتابی که جهت خودسازی را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی که جهت خودسازی را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید