کارمندان از کدام رفتار مدیر خود بیشتر شاکی می شوند؟

به گزارش مجله سایه، کدام رفتار مدیران باعث نارضایتی کارمندان خود می شود؟

شما کارمند هستید یا مدیر؟ اگر مدیر هستید، تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه رفتاری باعث می شود تا کارمندان شما، فقط از روی اجبار و وظیفه کارهای معمولشان را انجام دهند و دیگر نسبت به کارشان احساس مسئولیت نداشته باشند؟ اگر کارمند هستید، تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که چه برخورد و رفتاری از مدیرتان باعث می شود تا با حس نارضایتی فقط کار تکلیفی خود را انجام دهید؟ ما در این مطلب به رفتارهایی می پردازیم که رفتارهای اشتباه مدیران که موجب نارضایتی کارمند می شود. اگر مدیر و یا کارمند هستید، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم این رفتارها را بررسی کنیم.

کارمندان از کدام رفتار مدیر خود بیشتر شاکی می شوند؟

مشکل چیست؟

طی تحقیقاتی که در زمینه عوامل نارضایتی کارمند از مدیر خود در سرفصل ها و عناوین مختلف اجرا شده است، نکته ای که در صدر جدول این رفتارها قرار گرفته و بیشترین آسیب را به کارمندان خود می زند، قدرنشناسی یک مدیر از پیروزیت های کارمندانش است. از نظر بسیاری از کارمندان، در لحظاتی که رهبر مجموعه ای که در آن کار می کنند، باید رفتار مناسبی از خودشان بروز ندهند، باعث دلسردی و به وجود آمدن بی اعتمادی در آنان نسبت به مدیریت سازمانشان می شود. البته همیشه نمی توان این گونه گفت که مدیر یک سازمان خطا می کند و روی خطای اجرا شده علم داشته است، طبیعتا یک مدیر هم انسان است و ممکن است فقدان هوش عاطفی داشته باشد اما، رفتارهایی همچون خودشیفتگی، زیر ذره بین گذاشتن کارمند و زورگویی باعث بروز مسائلی در بلند مدت و یا حتی کوتاه مدت بین مدیر و کارمندان می شود.

مسائل بین کارمند و مدیر از کجا شروع می شود؟

طبق نظر سنجی سازمان اینترکت(intract) که به صورت آنلاین و مشارکت افراد شاغل در آمریکا انجام شد ،به این نتیجه رسیدند که بالای 90 درصد از مدیران مهارت های برقراری ارتباط با کارمندان خود را ندارند و بسیاری از مسائل پیش آمده به همین علت است. از جمله مواردی که برای این مشکل بیان شد:

  • قدرنشناسی از پیروزیت کارکنان
  • ابهام در هنگام محول کردن کارها
  • کمبود وقت برای ملاقات با کارمندان
  • خودداری از برقراری رابطه با زیر دستان
  • استفاده از ایده های دیگران با نام خود
  • عدم ارائه نقد سازنده
  • ندانستن نام کارمند
  • خودداری از گفتگوی تلفنی و یا حضوری با کارمندان

مدیران کار آمد این مسئله را می دانند که ارتباطات سالم و در نتیجه پویایی سازمانشان، نیازمند انرژی سالم و برقراری ارتباط مداوم و سالم در محیط سازمان است که با داشتن الگویی مناسب از رفتار درست در محیط کار با کارمندان همچون، قدرشناسی و یا حتی پاداش به موقع، می تواند کارمندان را بسیار راضی نگه دارد و تعامل مناسبی را در سازمان سبب شود. این مسئله که بهره وری درست در سازمان گروه برقراری ارتباط درست بین کارمند و مدیر در سازمان است، امری است بسیار بدیهی که گاهی مدیران همانطور که اشاره کردیم به خاطر عوامل مختلفی همچون بی بهرگی از هوش هیجانی، کاملا از این مسئله بی بهره می مانند و یا حتی شاید برای کوتاه مدت بتوانند از آن استفاده کنند و بالاخره روزی را در پیش روی خود داردند که در بهترین حالت کارمندان محل کار خود را عوض کنند.

دکتر ادوارد هال نویسنده و عضو پیشین هیات علمی در دانشکده پزشکی هاوارد، در باره برقراری ارتباط موثر با کارمندان می گوید که: برقراری ارتباط قدرتمندترین تجربه زندگی است اما اگر ما تنها به صرف واژه پیروزیت توجه کنیم، عمل برقراری ارتباطمان پیروز نبوده است. گویی که فقط قصدمان خوردن تیک مرحله برای رسیدن به مرحله بعدی باشد و عملا از کیفیت چشم پوشی کرده باشیم. من از دانشجویانم پرسیدم برای شما مهم تر است تا یک استاد بسیار مشهور که کتب بسیاری منتشر کرده اما فقط سر کلاس شما می آید و درس می دهد و می رود را برای کلاس خود داشته باشید یا استادی که کتب کمتری منتشر کرده اما با شما درخور شان و جایگاهتان ارتباط برقرار می کند؟ همگی گزینه دوم را انتخاب کردند.

مدیران بخوانند!

با تمام مسائلی که برای شما بیان کردیم، حال بیایید تا به اتفاق هم بررسی کنیم که چگونه آن ها را برطرف کنیم. ما در خبرنگاران در ادامه چند راه حل را برای شما در این مطلب می آوریم تا آن ها را به کار ببرید.

  • روابطتتان را با کارمندان خود در محیط سازمان گسترده تر کنید.

همه ما می دانیم که برای داشتن ارتباطات سالم، نیازمند انرژی و در پی آن انگیزه برای وصل شدن به یکدیگر هستیم. شما برای بهتر کردن رابطه خود با کارمندانتان، آن ها را در کارهای تیمی شرکت دهید و در لحظات مهم قدردان تلاش آنان باشید. به کار آن ها جهت دهی روشن بدهید. با کارمند خود تعامل معنادار داشته باشید و بازخورد کارشان را به آن ها بدهید. تمام این موارد در حکم رشته های عصبی برای مرکز عصبی سازمان شماست. به آن ها اهمیت دهید تا سازمانتان به مرور یا به سرعت فلج نشود.

  • اشتباهتان را بپذیرید

هیچ گاه در مقام یک مدیر از این مسئله نترسید که به اشتباه خود اقرار کنید و خود را طبیعی نشان دهید. خب چه اشکالی دارد که اشتباهتان را بپذیرید و در مقام اصلاح آن بربیایید به جای آن که اشتباهتان باعث دلسردی کارمندانتان شود؟

  • اسامی کارمندانتان را بشناسید

یک میانبر برای افزایش روایط بین شما و کارمندانتان به شما ارائه می دهیم؛ اسامی آن ها را یاد بگیرید و به اسمشان صدایشان کنید. ما متوجه این مسئله هستیم که یک سازمان بزرگ کارمندهای بسیاری دارد اما خب شما هم می توانید با کارمندان نزدیک تر به خود شروع کنید و این اهمیت را به آن ها نشان بدهید.

  • قدردان زحمات کارمندانتان باشید

این که شما در مواقعی که باید قدردانی خود را به کارمندانتان با پاداش و نه صرفا تنها با گفتن آفرین و یا یک تحسین معمولی به آن ها نشان دهید، به طور قطع نشان دهنده هوشمندی شما و سرمایه گذاری بلندمدت شما برای سازمانتان است.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 10818

به "کارمندان از کدام رفتار مدیر خود بیشتر شاکی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارمندان از کدام رفتار مدیر خود بیشتر شاکی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید