طرح های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا

به گزارش مجله سایه، نمایشگاه بین المللی Global Gard Show، یک جشنواره مربوط به طرح های مبتکرانه دانشگاهی است که به عنوان برترین نمایشگاه دنیا در زمینه ارائه طراح های نوآورانه فارغ التحصیلان دانشگاهی به ثبت رسیده است. این رویداد هر سال به عنوان بخشی از هفته طراحی دبی برگزار می گردد و قرار بود در ماه نوامبر افتتاح گردد. اما به علت شرایط اضطراری ناشی از گسترش دنیای کروناویروس جدید، این نمایشگاه زودتر از موعد برنامه ریزی شد تا بتواند راه چاره هایی جدید و کارآمد برای مبارزه با این اپیدمی بیابد. از مهمترین طرح های چشمگیر این نمایشگاه، قفل های هوشمند خود ضد عفونی نماینده برای کارمندان بیمارستان و انبار های روبازی است که به رانندگان حمل و نقل اجازه می دهد از تماس چهره به چهره خودداری نمایند. خبرگزاری سی ان ان آمریکا، طی گزارشی به دستاور های این نمایشگاه در زمینه مبارزه با کروناویروس جدید پرداخته است.

طرح های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا

ماه گذشته سازمان دهندگان این جشنوراه، اولویت هایی را مبنی بر مبارزه و مقابله با بیماری کووید 19، به موسسات آموزش عالی در سراسر دنیا ارسال کردند. برندن مک گتریک، سرپرست جلسات Global Grad Show، می گوید: دو روش برای پاسخ به بحران اپیدمی کرونا وجود دارد. یکی دفاعی و دیگری خلاقانه است. این نکته مثبت است که مردم در شرایط فعلی در خانه بمانند، اما نمی توان برای همواره به این کار ادامه داد و باید راهی برای خروج از این شرایط بیابیم.

هیچ محدودیتی وجود ندارد

برای به حداکثر رساندن وسعت نوآوری، هیچ پارامتر و محدودیتی برای شرکت نمایندگان در این جشنوراه، در نظر گرفته نشده است. اما پروژه ها باید چشم اندازی واقع بینانه و قابلیت اجرایی شدن در کوتاه مدت را داشته باشند، زیرا برگزارنمایندگان رقابت با حمایت منابع سرمایه گذاری دبی، قصد دارند این ایده ها را در سریع ترین زمان ممکن به واقعیت تبدیل نمایند. مک گتریک می گوید: هر پروژه ای که پذیرفته گردد، ما قطعاً به توسعه آن یاری خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد تا را به نتیجه برسانیم. ما همچنین پشتیبانی اقتصادی کاملی را انجام می دهیم تا طرح ها به سرعت عملیاتی شوند. این طرح ها نباید نیازمند سال ها تحقیق و توسعه باشد، چون ما همیچ فرصتی را در اختیار نداریم.

تا به امروز تقریباً 400 پیشنهاد به این جشنواره ارسال شده و در حال حاضر در دست آنالیز هستند. سازمان دهندگان یک لیست کوتاه تهیه نموده اند که این طرح های نوآورانه را از موارد نسبتاً ساده ای مانند دستگیره های خاص برای جلوگیری از دست زدن به اشیاء تا پیچیده و جسورانه ای مانند سیستم ردیابی مواد غذایی هوشمند، ترتیب داده است. بسیاری از طرح ها بر روی حمایت از مبارزان خط مقدم مانند کادر پزشکی و خدماتی متمرکز شده اند. سایر نوآوری های دیگر نیز از عموم مردم محافظت می نمایند، همچون طرح خانه Quarantant که برای افرادی است که در خانه و در کنار افراد دیگر، قصد دارند خود را قرنطینه نمایند. این خانه مبتکرانه دارای سیستم آب و سرویس بهداشتی مجزا و سقفی شفاف است تا بتواند نور طبیعی را به درون خود راه دهد. همچنین طرح دیگری به نام Farewell Suit نیز وجود دارد که به افراد خانواده اجازه می دهد در شرایط کاملاً استاندارد بهداشتی، با عزیزان خود که در بیمارستان بستری هستند، دیدار داشته باشند.

نوآوری دنیای

با توجه به اینکه همه گیری کروناویروس تقریباً در هر گوشه ای از دنیا نفوذ نموده، مناسب است که این رقابت هم باعث ایجاد اتحاد دنیای در مبارزه با این اپیدمی گردد و هم راه کار هایی را پدید آورد که قابلیت اجرا در هر جای دنیا را داشته باشد.

آنا تیچوت، دانشجویی موسسه فناوری جورجیا، سیستمی از حسگر های چسبنده -همچون تتو یا خال کوبی - به نام Touch را طراحی کرد که هر گاه کاربر بخواهد دستش را به صورتش بزند او را مطلع نموده و مانع از این کار گردد. تیچوت شرح می دهد: تتوی روی مچ دست کاربر حاوی موتور های کوچکی است که با حسگر های گوش در اتباط هستند، وقتی دست کاربر به صورت نزدیک گردد باعث ایجاد لرزش در نور می شوند و به کاربر هشدار می دهند که عمل را متوقف کند. با گذشت زمان، تکرار این عمل باعث می گردد که کاربر بتواند رفتار مسری تماس بین صورت و دست خود را کاهش یا متوقف کند. سازنده می گوید، این فناوری شامل چاپ نانو ذرات نقره بر روی غشای موقت است، قبل از اینکه آن ها را با فلز مایع بپوشانید تا یک مدار قابل انعطاف و پوشیدنی ایجاد گردد.

تیمی از سه دانشگاه فرانسه و ایتالیا، طرحی برای فراوری یک سیستم تونل خورشیدی که نور خورشید را از پشت بام و به وسیله لوله هایی با سطوح بازتابنده به داخل آپارتمان راهنمایی می نماید، ارائه داده اند. این طرح می توان به افرادی که مدت های طولانی در قرنطینه خانگی هستند، اجازه دهد تا به نور خورشید دسترسی داشته باشند. مهندسین هوافضا جوزپه سیاردارلا، ساوریو تاورنزی، والتر آگوستینلی و آندره ماردیونی، در این خصوص شرح دادند که: نور از پشت بام وارد این تونل می گردد، سطوح آینه ای تونل، نور را منتشر می نماید و انتها این نور وارد خانه می گردد. استفاده از تونل های خورشیدی باعث می گردد فضای داخلی خانه ها گرمتر و جذاب تر گردد و تأثیرات مفیدی بر سلامت و روان ساکنان خواهد گذاشت.

یک گروه تحقیقاتی از Universidad Privada del Norte پرو، با توجه به شمار زیاد تلفات پرستاران در ایتالیا و کشورهای، یک محفظه هوشمند را طراحی کرد که لباس های کار در آن توسط مواد شیمیایی و نور ماوراء بنفش، ضد عفونی می شوند.

قدم های بعدی

هیئت منصفه ای از متخصصان بهداشت، نوآوری و فناوری در این جشنواره قرار است این طرح های دانشجویی را در هفته های آینده ارزیابی نموده و پروژه هایی را برای توسعه و عملیاتی کردن انتخاب نمایند. مک گتریک می گوید، هیچ محدودیتی برای تعداد طرح های انتخاب شده در این مرحله وجود ندارد. تنها محدودیت ما زمان کم برای ارائه یک پروژه و آماده سازی آن برای استفاده عمومی است. اما اولویت هر کسی که در این رقابت شرکت می نماید پیروزی در این مبارزه دنیای است، بنابراین برای این کار وقت خود را از دست نمی دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3763

به "طرح های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های مبتکرانه برای مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید