واکنش تند باکو به اظهارات پمپئو درباره قره باغ

به گزارش مجله سایه، ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره مناقشه قره باغ ، به آن اعتراض کرد.

واکنش تند باکو به اظهارات پمپئو درباره قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

منابع خبری در باکو امروز شنبه به نقل از گزارش مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سخنان اخیر پمپئو را مغایر بیانیه های قبلی دولت آمریکا درباره مناقشه قره باغ توصیف کردند.

وزیر خارجه آمریکا به تازگی در مصاحبه با یکی از رسانه های محلی آتلانتا با انتقاد از نقش بعضی طرف های ثالث در مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، خواستار حل این مسئله از راه های دیپلماسی شد.

پمپئو اضافه کرد: ترک ها (ترکیه) دخالت نموده و منابعی را در اختیار جمهوری آذربایجان گذاشته اند که این اقدام مخاطرات و توان نظامی موجود در این درگیری دیرین را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: حل و فصل این درگیری باید به وسیله مذاکره و رایزنی مسالمت آمیز و نه درگیری مسلحانه انجام گردد و قطعاً نباید کشورهای ثالث با وارد عمل کردن توان نظامی خود در اوضاعی که مانند بشکه باروت است، وارد ماجرا شوند.

وی گفت که ارامنه می توانند از خودشان در برابر آنچه که آذربایجانی ها انجام می دهند، دفاع نمایند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت که این سخنان وزیر خارجه آمریکا همچنین با موقعیت واشنگتن به عنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ مطابقت ندارد.

آمریکا به همراه فرانسه و روسیه از سال 1997 میلادی ریاست مشترک گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال 1992 میلادی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را برعهده دارند.

کارشناسان یکی از دلایل بروز درگیریهای نظامی فعلی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را فعالیت های بی نتیجه این گروه میانجی در 28 سال گذشته می دانند.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم مهرماه جاری پس از یک وقفه چند هفته ای بار دیگر ازسرگرفته شد.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات نظامی به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود.

با وجود حصول توافق آتش بس در مذاکرات آدینه گذشته (18 مهرماه جاری) وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، توافق آتش بس در چند روز اخیر در منطقه مورد مناقشه قره باغ بصورت مرتب نقض شده است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 5169

به "واکنش تند باکو به اظهارات پمپئو درباره قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تند باکو به اظهارات پمپئو درباره قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید