مراحل کاشت تربچه در گلدان؛ نحوه نگهداری و برداشت

به گزارش مجله سایه، بسیاری از افراد علاقه زیادی به کاشت انواع سبزیجات در خانه دارند. تربچه یکی از سبزیجاتی است که خواص زیادی دارد. به سادگی می توان تربچه را در گلدان و محیط منزل پرورش داد. در این مقاله، روش کاشت تربچه در گلدان به صورت گام به گام، زمان کاشت، شرایط محیطی مورد احتیاج و زمان و نحوه برداشت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مراحل کاشت تربچه در گلدان؛ نحوه نگهداری و برداشت

زمان کاشت تربچه در گلدان

بهترین زمان برای کاشت تربچه در گلدان، فصل بهار است. این گیاه خیلی زود رشد می نماید و شما می توانید بعد از 4 تا 7 روز بعد از کاشت، جوانه های این گیاه را مشاهده کنید. اگر قصد کاشت تربچه در گلدان را دارید، با حفظ شرایط محیطی مورد احتیاج گیاه می توانید در تمامی فصول سال نسبت به کاشت آن اقدام کنید.

مراحل و نکات کاشت تربچه در گلدان

کاشت تربچه در گلدان تنها از راه کاشت بذر امکان پذیر است. در ادامه به شما نحوه کاشت آن را، به صورت گام به گام خواهیم آموخت:

1. انتخاب بذر مناسب

برای داشتن محصولی سالم باید بذر سالم و مناسبی تهیه کنید. برای این کار می توانید به مراکز باغبانی موجود در سطح شهر مراجعه نموده و بذر تربچه را تهیه کنید. دقت کنید که بذر تربچه باید کاملاً سالم و تازه باشد. همچنین دقت داشته باشید تعدادی از گونه های تربچه تنها برگ فراوری می نمایند و فاقد غده هستند. از این رو در هنگام خرید به این نکته دقت کنید.

2. تهیه خاک مناسب

تمامی سبزیجات و به خصوص تربچه برای رشد مناسب به خاکی با حاصلخیزی بالا احتیاجمند هستند. می توانید برای کاشت تربچه در گلدان از خاک باغچه بهره ببرید. اما ضروری است مقداری خاک برگ و مقداری کود آلی نیز به آن بیافزایید تا آماده کاشت گردد. همچنین برای حفظ زهکشی خاک، مقداری ماسه نیز به خاک اضافه کنید.

3. خیساندن بذرهای تربچه

گیاه تربچه خیلی زود بعد از کاشت جوانه می زند؛ اما بهتر است برای تسریع فرآیند رشد بذرهای خریداری شده را برای مدت 8 ساعت در آب ولرم بخیسانید. بعد از گذشت این مدت بذرها را از درون آب بیرون آورده و درون یک صافی بریزید تا آب آن ها گرفته گردد. سپس آن ها را بر روی حوله ریخته تا کاملاً خشک شوند.

4. انتخاب گلدان مناسب

در انتخاب گلدان چندان حساسیت به خرج ندهید. شما برای کاشت تربچه، می توانید از انواع گلدان های سفالی و پلاستیکی بهره ببرید. همچنین می توانید از ظروفی مانند سطل یا ظروف یک بار مصرف نیز برای این کار بهره ببرید.

تنها نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که ارتفاع گلدان شما باید حداقل 15 سانتی متر باشد تا فضای کافی برای رشد تربچه ها وجود داشته باشد. همچنین گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکش نیز باشد تا آب اضافه از آن ها خارج گردد. بعد از تهیه گلدان، آن را تا ارتفاع 15 سانتی متر از خاک پر کنید.

5. مرطوب کردن سطح خاک

بعد از پر کردن گلدان، با استفاده از بیلچه سطح خاک را صاف کنید. سپس به یاری یک آبپاش، سطح خاک خود را مرطوب کنید. دقت داشته باشید که خاک کاملاً خیس نگردد.

6. کاشت بذر تربچه در گلدان

بذرها را به فاصله 2 تا 4 سانتی متری از یکدیگر، بر روی خاک قرار دهید. سپس مقداری کود طبیعی را با ماسه مخلوط نموده و به ضخامت حدود 2 میلی متری بر روی بذرها بریزید تا تمام سطح گلدان پوشانده گردد. (البته می توانید ابتدا بذرها را درون سینی نشا بکارید و بعد از جوانه زدن، آن ها را به گلدان اصلی منتقل کنید)

7. آبیاری و مراقبت های اولیه

  • بعد از کاشت بذرها باز هم آبپاش را بردارید و گلدان خود را آب دهید. همچنین در تمام مراحل رشد اجازه ندهید خاک گلدان خشک گردد.
  • نایلونی بردارید و سطح گلدان را با استفاده از آن بپوشانید. تا زمان ظاهر شدن جوانه ها اجازه دهید نایلون بر روی گلدان شما باقی بماند.
  • گلدان را به مکانی گرم و به دور از وزش باد شدید قرار دهید.
  • گلدان خود را در مکان هایی با تابش نور ملایم قرار دهید. بهترین مکان برای قرار دادن آن، تراس و پشت پنجره های جنوبی است.
  • بعد از حدود 4 تا 7 روز بعد از کاشت، نخستین جوانه ها ظاهر می شوند. برای رشد مناسب تربچه ها، ضروری است شرایط محیطی مناسب را برای آن ها فراهم کنید.

شرایط محیطی مورد احتیاج تربچه در گلدان

1. آبیاری

باید سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید؛ ولی از غرقاب شدن آن اجتناب کنید. تا قبل از دوبرگی شدن گیاه هر روز به آن آب دهید و بعد از آن هفته ای دو بار کفایت می نماید. آبیاری زیاد باعث غده زایی گیاه می گردد.

2. خاک

مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه، کوکوپیت و پیت ماس برای کاشت تربچه در گلدان مطلوب است. باید بدانید، هر اندازه که خاک تربچه سبک تر، پوک تر و دارای حاصلخیزی بالاتری باشد، تربچه های بهتری خواهید داشت.

3. نور

ضروری است بعد از جوانه زدن گیاه، گلدان خود را روزانه حدود 6 ساعت در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

4. کود دهی

می توانید در خاک بستر خود مقداری کود طبیعی اضافه کنید و دو هفته بعد از کاشت نیز از کود ریز مغذی برای تغذیه گیاه خود بهره ببرید.

5. دما

تربچه گیاه مخصوص فصل سرد است. بهترین دما برای رشد تربچه 13 تا 18 درجه سانتیگراد است.

زمان و نحوه برداشت تربچه

تربچه به سرعت رشد نموده و بالغ می گردد. حدود بیست روز بعد از کاشت تربچه در گلدان، می توانید نسبت به برداشت آن اقدام کنید؛ در این مدت می توانید از برگ های سبز و تازه تربچه بهره ببرید. زمانی که قطر تربچه های شما حدوداً به اندازه 2 سانتی متر رسید، تربچه ها را از خاک بیرون بیاورید و آن ها را نیز میل کنید.

کلام آخر

شما می توانید در سایت خبرنگاران روش های کاشت ماش در گلدان و کاشت تره در گلدان را نیز فرا بگیرید. به نظر شما برای داشتن تربچه های عظیم و خوشمزه چه کار باید کرد؟ آیا راهی را برای مبارزه با آفات و بیماری های این گیاه می شناسید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران مجله اینترنتی خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7783

به "مراحل کاشت تربچه در گلدان؛ نحوه نگهداری و برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل کاشت تربچه در گلدان؛ نحوه نگهداری و برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید