فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی ها را به فنا داد

به گزارش مجله سایه، روزنامه خراسان - صادق جهانی: دارم با تو صحبت می کنم، حواست به من هست؟، او حتی بعد از شنیدن این جمله هم حاضر نمی گردد سرش را از روی گوشی اش برگرداند و می گوید: حواسم هست، بگو دیگه! احتمالا شما هم این روز ها با چنین افرادی روبرو شده اید، حالا آن فرد می تواند همکارتان باشد، رئیس تان، همسرتان، دوست تان یا .... در این بین، شما هم وقتی از سرکار خسته به منزل بر می شد و سر میز یا سفره شام، مدام سرتان در تلفن همراه است و با کلمات مبهم به همسر یا فرزندتان پاسخ می دهید، گرفتار اختلال فابینگ شده اید.

فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی ها را به فنا داد

اِما سپپلو روان شناس دانشگاه های استنفورد و ییل و نویسنده کتاب مسیر خوشبختی در همین باره می گوید: یکی از پژوهش های اخیر ما نشان داد که بیش از 17 درصد افراد حداقل چهار بار در روز در حضور دیگران و هنگام صحبت با آن ها دزدکی تلفن شان را چک می نمایند. تقریباً 32 درصد افراد نیز دو تا سه بار در روز فابینگ می نمایند.، اما این اختلال چیست، چه عوارضی دارد و راه های جلوگیری از فابینگ شدن چیست؟

فابینگ یعنی چه؟

فابینگ به عملی گفته می گردد که افراد در محیط های اجتماعی و خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه می نمایند. این اختلال که یکی از عوارض استفاده بیش از حد از دنیای مجازی است، کلیت و کیفیت زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته متخصصان سلامت روان، فرد مبتلا به این بیماری آن قدر غرق در تلفن همراه خود می گردد که اطرافیان خود را از یاد می برد و به جای این که نگاه و توجه او، معطوف به اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان باشد و لحظاتی را در حضور واقعی با دیگران به سر ببرد، صرفا به قاب چند اینچی موبایل و اتفاقات درون آن خلاصه می گردد و روزی می رسد که دیگر هیچ فردی را در کنار خود نمی بیند و اگر کسی هم دور و برش باشد، آن ها هم به او بی توجه خواهند بود.

آیا شما هم یک فابینگی هستید؟

فردی که همزمان در حال مکالمه با دو نفر است، یکی با تلفن و دیگری با مخاطب رو به روی خود که به احتمال زیاد هم هیچ یک از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی دهد و هر دو را ناقص به انتها می رساند، به اختلال فابینگ مبتلا شده است. بعلاوه فردی که در موقعیت های اجتماعی با تلفن همراه خود مشغول می گردد، مثلا هنگام صرف وعده غذایی، گوشی را کنار بشقاب خود قرار می دهد یا در جمع دوستان و خانواده، مدام وسوسه می گردد تا گوشی اش را چک کند، او هم به فابینگ مبتلا شده است.

فردی هم که بدون چک کردن تلفن اش نمی تواند صبحانه، ناهار یا شام را به انتها برساند، یک فابینگی است و این عامل، نشانه ای از دلهره و ترس از دست دادن پیغام یا پستی در شبکه های اجتماعی می باشد. از موارد مطرح شده نتیجه می گیریم که مهم ترین نشانه مبتلایان به این بیماری نگاه های پیاپی، دزدکی و بی حدواندازه به تلفن همراه در هنگام تعامل و ارتباط با دیگران است.

با عوارض فابینگ آشنا شوید

به عنوان اولین عارضه ممکن است دیگران هم با شما مقابله به مثل نمایند که البته این کار به ضرر خودشان هم تمام می گردد و آن ها نیز با ابتلا به این عارضه خود را از لذت حضور و همنشینی با دیگران محروم می نمایند و شاید هم به دلیل بی توجهی تان به آن ها ارتباط عاطفی و کلامی خود را با شما کم نمایند و شما را در لیست سیاه خود قرار دهند.

بعلاوه فابینگ در بلندمدت باعث آسیب به عواطف فردی، اجتماعی، خانوادگی و زناشویی می گردد، به طوری که ارتباطات انسانی در برخی موارد رنگ قهر و خشونت به خود می گیرد. ضمناً، پدران و مادرانی که این راه را در پیش می گیرند، به جای آن که ساعاتی را در منزل به مصاحبه، همنشینی و دورهمی با بچه ها اختصاص دهند، این شیوه را به بچه ها شان هم منتقل می نمایند و بچه ها با الگوبرداری نامناسب از آن ها به این کار عادت و زندگی شبانه روزی خود را صرف گشت و گذار در دنیای مجازی می نمایند.

3 راه برای جلوگیری از ابتلا به فابینگ

غذای تان را بدون تلفن بخورید!

غذای تان را بدون این که تلفن همراه کنارتان باشد یا به آن دست بزنید، میل کنید یا تلفن تان را در حالت دور از دسترس، پرواز و سکوت قرار دهید. با تنظیم گوشی تان روی این حالت ها، هنگام معاشرت، استراحت و غذاخوردن پیغامی دریافت نمی کنید یا متوجه پیغام نمی شوید. اگر هم پیغام و تماسی دریافت کردید، محترمانه به مخاطب تان بگویید بعد از صرف ناهار و شام و در یک زمان مناسب تر پاسخ گوی او هستید.

تلفن را از دسترس خود دور کنید

برخی از ساعات روز، فاصله فیزیکی تان را با این وسیله بیشتر کنید مثلا آن را در اتاق و کشوی میز و جیب تان قرار دهید یا این که در زمان ارتباط با دیگران، هر وقت آن را چک کردید، دوباره حتما همان جا بگذارید و برگردید، این رفت و برگشت ها و طی کردن مدام این راه باعث می گردد به مرور خسته شوید و از مراجعه دوباره به گوشی تان صرف نظر کنید.

خود را به چالش بکشید

در برخی موارد، تلفن خود را هنگام دریافت پیغام و تماس دیگران، جواب ندهید و بعد از انتها همنشینی و مصاحبت با دیگران و لذت بردن از حضور در جمع خانواده، به مخاطب پیغام و تماس تان بگویید که در آن لحظه امکان پاسخ گویی نبود یا طبق قراری با آن ها زمان خاصی را برای تبادل پیغام در نظر بگیرید.

نکته انتهای

یادمان باشد اگرچه تلفن های هوشمند می توانند کار های بسیاری را برای ما انجام دهند، اما یک کار را نه تنها نمی توانند انجام دهند بلکه ممکن است بر آن تاثیر منفی بگذارند و آن حفظ روابط ما با افرادی است که دوست شان داریم.

برای نوشتن این مطلب از سایت عصرایران یاری گرفته شده است

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1403 بروزرسانی: 14 مهر 1403 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 16800

به "فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی ها را به فنا داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی ها را به فنا داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید