شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی

به گزارش مجله سایه، گردشگری هر روز در حال گسترش است و انواع جدید آن ابداع می گردد و این ویژگی را دارد که با دیگر رشته ها ترکیب گردد. گردشگری ادبی، گردشگری تازه رونق یافته ای است که ایران و خصوصا شهر شیراز به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی ای که دارد خود می تواند بستر مناسبی برای شکل گیری و گسترش این گردشگری باشد.بازدید از مکان های جغرافیایی اصل شناخته شده گردشگری است. مکان هایی که با خود فرهنگ و ادبیات یک کشور را حمل می نمایند، جاذبه گردشگری ادبی هستند. ادبیات در ایران قدمتی هزاران ساله دارد. هزاران شاعر و نویسنده و ادیب در این سرزمین زیسته اند که خانه ها و مقبره هایشان می تواند میعادگاه علاقه مندان به ادبیات و گردشگری باشد. شیراز با داشتن شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ یکی از شهر هایی است که می تواند به عنوان قطب گردشگری ادبی در ایران مطرح گردد.

شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

گردشگری ادبی یاLiterary Tourism شاخه ای از گردشگری فرهنگی، به حساب می آید. در این نوع از گردشگری انگیزه محوری گردشگران، بازدید از مکان ها و آثاری است که به زندگی و کار شاعران، ادبا، نویسندگان یا هنرمندان مرتبط است. البته در کنار این حتی اماکن معروفی که در آثار ادبی مشهور نام شان آمده است، می تواند یکی از جاذبه های مناسب برای هر گردشگری محسوب گردد. گردشگری ادبی در عین حال که زیر شاخه ای از گردشگری فرهنگی است یک عمل خاص و ویژه محسوب می گردد؛ یعنی برخلاف تصور عموم از گردشگری که صرفا یک امر برای خوشگذرانی است. گردشگری ادبی علاوه بر اینکه ساعات مفرحی را برای گردشگر فراهم می نماید، بر دانش و اطلاعات وی نیز می افزاید. به نوعی تلفیقی از تفریح و آموزش است.

معمولا گردشگران ادبی کسانی هستند که روزگاری از خوانندگان و علاقه مندان آثار شاعران و نویسندگان بزرگ و مشهور بوده اند. این علاقه مندان برای بازدید از محل زندگی یا محیط و آثاری که نام آنها در نوشته های ادبی آمده است، سفر می نمایند. این گردشگران علاقه مند هستند که مکان هایی را ببینند که الهام بخش شعرها و آثار و نوشته های نویسندگان و شعرای مورد علاقه شان بوده است. البته برگزاری جشنواره های ادبی یکی دیگر از فعالیت های مرتبط با این گردشگری است.حافظ و سعدی از جمله شاعرانی هستند که زبان پارسی به ان ها مدیون است. همچنین بسیاری از پارسی زبانان جهان به این شاعران ارادت دارند. خوشبختانه مقبره سعدی و حافظ در شهر شیراز دارای امکانات مناسبی برای جذب و پذیرایی از گردشگران هستند همین امر این فرصت را فراهم آورده است که این دو مکان برای گردشگران مکان های زیبا و جذابی باشند.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: لست سکند
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2192

به "شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید