شناسایی ژن های باستانی انسان با یاری هوش مصنوعی

به گزارش مجله سایه، این روزها هوش مصنوعی در مشاغل و فعالیت های مختلفی نفوذ نموده است. یکی از حوزه هایی که هوش مصنوعی می تواند در آن اثرگذار باشد، باستان شناسی است.

شناسایی ژن های باستانی انسان با یاری هوش مصنوعی

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، هوش مصنوعی امکانی را فراهم می نماید تا باستان شناسان به شکلی بسیار متفاوت از گذشته به آنالیز وضعیت ژن ها و کدهای ژنتیکی فسیل های باستانی بپردازند.

تا چند دهه پیش باستان شناسی صرفا به مطالعات میدانی، آنالیز های آزمایشگاهی و مواردی مشابه محدود بود، اما اکنون، باستان شناسان برای آنالیز آنچه که کشف نموده اند، از ابزارهایی متفاوت مثل هوش مصنوعی یاری می گیرند.

مطالعات اخیر باستان شناسان با از تکنولوژی یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل هشت مدل پیشرو در ریشه های انسانی و تکامل استفاده نموده است و این برنامه نشان می دهد که گروهی از نژادهای باستانی که قبلا ناشناخته بودند در آسیا و اقیانوسیه زندگی می نموده اند.

نتایج این مطالعه که در نشریه ارتباطات طبیعت منتشر شده است، یکی از نخستین نمونه هایی است که نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی می تواند به سرنخ هایی از ریشه های ما یاری کند. دانشمندان می توانند با بهره گیری از مقادیر وسیعی از اطلاعات ژنتیکی که در استخوان های فسیلی موجود است و مقایسه آن با دی ان ای در انسان های مدرن بعضی از شکاف های تاریخ تکامل گونه انسان را پر نمایند.

جوئوم برتانپتیت، متخصص زیست شناسی تکاملی در دانشگاه پومپه فابراس در بارسلونا، می گوید: این دقیقا همان چیزی است که ما سال ها انتظارش را داشتیم، یعنی استفاده از متغیرهای علمی برای یافتن پاسخ پرسش های فیزیولوژیک.

مطالعات قبلی ژنوم انسان نشان داده است که پس از اینکه انسانهای مدرن آفریقا را ترک کردند(شاید 180،000 سال پیش)، آنها بعدا با گونه هایی مانند نئاندرتال ها و دنیسووان ها که پیش از انقراض با انسان های اولیه همسو بودند، درهم آمیخته بودند. اما بازسازی درخت خانواده ما انسان ها با وجود شاخه های گوناگون، بسیار سخت است. این سختی اکنون در سایه هوش مصنوعی بسیار تسهیل شده است.

از سال 2010 تا کنون انواع مختلفی از هوش مصنوعی توسط پژوهشگران برای آنالیز وضعیت و ساخنار ژن های انسانی مورد توجه قرار گرفته اند. این هوش مصنوعی پیروز شده انواع مختلفی از نسل های کمتر شناخته شده را شناسایی کند.

منبع: انتخاب