سلادون های موزه ملی ایران وارد کاخ موزه پکن شد

به گزارش مجله سایه، آثار منتخب موزه ملی ایران در نمایشگاه دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن به همراه نمایندگان اعزامی امروز وارد جمهوری خلق چین شده و به کاخ موزه پکن منتقل شد.

سلادون های موزه ملی ایران وارد کاخ موزه پکن شد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران ضمن اعلام این خبر اضافه نمود: این آثار شامل 14 قلم ظروف سلادون از مجموعه ای مربوط به دوره صفوی است که در زمان شاه عباس وقف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شده بود. این آثار در سال 1314 به موزه ملی ایران رسیده است.

در مجموع ده موزه از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا، و امارات متحده عربی، و همچنین بیش از سی موزه از کشور چین آثار خود را در این نمایشگاه شرکت داده اند.

وی در مورد تاریخچه ظروفی به این نام گفت: سلادون نام خانواده ای از سفال است که دارای لعاب ویژه ای است. نام سلادون برای اولین بار توسط فرانسوی ها برای این نوع ظروف به کار برده شد. از ویژگی های این سفال بدنه سخت، به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزئین چون نقش قالب زده و برجسته است. کرمان و اصفهان از مراکز مهم فراوری این نوع سفال در ایران بوده اند.

نمایشگاه سلادن های لونگ چوآن و دنیای شدن در روز دوشنبه 24 تیر ماه 1398، در کاخ موزه پکن گشایش خواهد یافت و تا 12 مهرماه در این موزه ادامه خواهد یافت.

کاخ موزه پکن یا همان شهر ممنوعه باستانی با نزدیک به دو میلیون شیء از دوره های سلسله مینگ و چینگ در سال 1925 تبدیل به موزه شد و شامل 980 ساختمان و 72 هکتار مساحت است. این کاخ در سال 1987 به عنوان میراث دنیای ثبت شد و توسط یونسکو، به عنوان بزرگترین مجموعه ساختارهای چوبی باستانی حفظ شده در دنیا، نامگذاری شد. کاخ موزه پکن سالانه بیش از 16 میلیون بازدیدکننده دارد.

اخبار تکمیلی این نمایشگاه در روزهای آینده پس از گشایش رسمی به آگاهی همراهان و دوستداران موزه ملی ایران خواهد رسید.

موزه ملی ایران با 15 قلم آثار تاریخی فرهنگی خود به عنوان سفیر فرهنگی کشورمان در کنار 24 کشور آسیایی دیگر در نمایشگاه شکوه تمدن های آسیا که در حال حاضر در موزه ملی پکن دایر است، حضور دارد. نمایشگاهی که تنها با حدود دو ماه فعالیت خود پذیرای بیش از 800 هزار بازدیدکننده بوده و نشان از علاقمندی و نگاه فرهنگی مردمان کشوری است که امروز از مقاصد مهم جذب گردشگر محسوب می شوند. اطلاعات بیشتر این نمایشگاه در تارنمای موزه ملی ایران قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 403

به "سلادون های موزه ملی ایران وارد کاخ موزه پکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلادون های موزه ملی ایران وارد کاخ موزه پکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید