زبان بدن تاثیرگذارتر از محتوا!

به گزارش مجله سایه، شما ممکن است گمان کنید که زبان اصلی شرکت یا مجموعه شما زبان فارسی است، اما اشتباه می کنید. بیشترین زبانی که به آن زبان صحبت می گردد، زبانی نیست که با یاری آن صحبت می کنید.

زبان بدن تاثیرگذارتر از محتوا!

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام بیشتر از یک نفر، اولین زبانی که احتیاج به یادگیری آن داریم زبان بدن است و شما احتیاج دارید توجه بیشتری به آن کنید. پس باید بدانیم زبان بدن چیست؟

زبان بدن یا تن گفت به مجموعه رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می گردد که در آن فرد بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیغام و برقراری ارتباط با دیگران است. یادگیری تکنیک های زبان بدن باعث می گردد که ما در ارتباطات غیرکلامی خود که بخش عمده ای از ارتباطات ما را تشکیل می دهند توانمندتر شویم و با استفاده بهینه از این تکنیک های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر بدرخشیم.

به نظر شما چرا زبان بدن تا این اندازه اهمیت دارد؟

زبان بدن، تاثیرگذارتر از محتوا! تا به حال برای شما پیش آمده که ایمیل یا پیغامکی برای کسی فرستاده باشید و گیرنده آن، منظورتان را اشتباهی فهمیده باشد؟ خیلی مواقع فراموش می کنیم که لغات و واژه ها، بدون احساسات، پوچ و بی معنی هستند!

در هر دوره ای از آموزش مهارت های سخنرانی، از شرکت کنندگان می خواهیم که به یاد ماندنی ترین و بهترین ارائه های که در طول زندگیشان دیده اند (چه خوب و چه بد) به یاد آورند. بسیاری از آنها از استاد دانشگاه یا رئیسشان مثال می زنند. سپس از شرکت کنندگان می خواهیم که ویژگی های برجسته یا چیزی که در ذهنشان ماندگار شده است را به یاد آورند. هیچ وقت نشنیده ایم که کسی بگوید: محتوای فلان سخنرانی حیرت انگیز بود.

اغلب اوقات نکته ای که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفته، خود سخنران، شیوه بیانش یا روش های خاص او برای انتقال محتوی آن سخنرانی بوده است.

بعضی از این روش ها شوخی، تعریف یک خاطره عالی، ارتباط چشمی، توضیحات مفید و مختصر، شخصیتی گیرا و مثال هایی مثل تعریف یک داستان بوده است.

این استراتژی های ساده زبان بدن را به کار بگیرید تا سخنرانی موثرتری داشته باشید...

قرص و محکم بایستید

اگر یک سخنران حرفه ای هستید اما پیش خود می گویید: ایستادن که دیگه مهم نیست. آموزش هم نمی خواد متاسفانه باید بگوییم هنوز به سطح عالی نرسیده اید. در بسیاری از مواقع، نوع نشستن و ایستادن ما، با نوع محتوایی که ارائه می دهیم، همخوانی و تناسب ندارد. با قوز کردن یا پایین نگه داشتن سر، نمی توانید تاثیر مثبتی که انتظارش را دارید، روی حضار بگذاید.

برای اینکه درست بایستید: از دوست یا همکارتان بخواهید بهترین وضعیت ایستادن شما را بگویند، برای این کار روبروی او بایستید، چانه خود را کاملا پایین ببرید، سرتان را آهسته بالا بیاورید و از او بخواهید وضعیتی که اعتماد به نفس بیشتری ظاهراً دارید را به شما بگویند. اگر چانه شما خیلی بالا باشد، ممکن است از خودراضی یا خودخواه به نظر بیایید و اگر خیلی پایین باشد مضطرب و بی اعتماد به نفس!

ساکن نباشید، اما زیاد هم حرکت نکنید

شما حتما می دانید که یک جا ایستادن خیلی جالب نیست؛ اما شاید باز هم این کار را تکرار می کنید. یک ترفند جالب این است که یک چسب از زمینی که رویش ایستاده اید تا حضار بکشید به طوری که آنها نبینند. بعد ببینید چند بار این نوار چسب را طی می کنید، به نزدیکی حضار می روید و برمی گشت. این نوار چسب را در چند جهت مختلف بچسبانید.

وقتی ارائه خود را شروع کردید، به جهت های مختلف راه بروید. اما اصلا در این کار زیاده روی نکنید که چشم های مخاطبین خسته نگردد.

حتی اگر کاملا آماده و مسلط نیستید، حفظ ظاهر کنید!

یک ضرب المثل هست که می گوید: اگه بلد نیستی، اداشو دربیار!

منظور این است که گاهی اوقات بهتر است با حفظ ظاهر، اعتماد بقیه را به دست بیاوریم. نه اینکه ادای فهمیدن دربیاوریم اما می توانیم با یک ژست به موقع و حرفه ای، وانمود کنیم که کاملاً اوضاع تحت کنترل است.

مثلا اگر مضطرب هستید، اشکالی ندارد؛ اما به عنوان یک سخنران حرفه ای، نباید حس اضطرابتان را حضار بدانند.

بنابراین، تمرین کنید که بتوانید خود را کاملا حرفه ای نشان دهید.

از دست های خود بهره ببرید

به آسانی می توانید با استفاده از دستهایتان، شخصیت و جذابیت خود را به نمایش بگذارید. در واقع دست ها، ابزارهای مهم دیداری هستند. مردم همواره می پرسند: با دست هایمان دقیقا در هنگام سخنرانی چه کنیم؟

پاسخ این است: از آنها بهره ببرید

شما می توانید دست ها را در جیب بگذارید و یا به کمرتان بزنید. ولی بهتر است که برای تاثیرگذاری بیشتر، آنها را هدر ندهید.

عمق و گستردگی سخنرانی خود را باید بتوانید با دست های خود نشان دهید. مجددا می توانید از همکاران خود برای تمرین، مشورت بگیرید.

حالا یکی از سخنرانی هایتان را تصادفاً انتخاب کنید و به دقت ببینید که در کدام بخش ها می توانید از دست هایتان برای انتقال مفاهیم بهره ببرید.

منبع: بیشتر از یک نفر

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 617

به "زبان بدن تاثیرگذارتر از محتوا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان بدن تاثیرگذارتر از محتوا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید