خوشمزه ترین غذاهای دریایی لهستان

به گزارش مجله سایه، غذاهای دریایی لهستان

لهستان با داشتن دریای بالتیک و منطقه مازوری که 2 هزار تا دریاچه دارد هیچ محدودیتی برای ماهی گیری و غذاهای دریایی خوشمزه ندارد. دستور پخت غذاهای دریایی سنتی در منطقه ها مختلف لهستان با هم فرق دارند و رستوران های دریایی هم سعی می نمایند با کیفیت ترین غذاها را برای مشتری ها درست نمایند. اگر شما هم عاشق غذاهای دریایی هستید و یکی از دلایل سفرتان به منطقه ها ساحلی همین غذاها هستند در لهستان با وجود منطقه ها ساحلی فراوان، انتظار غذاهای دریایی تازه و خوشمزه را داشته باشید. می خواهیم درباره غذاهای دریایی خوشمزه لهستان حرف برنیم پس در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

خوشمزه ترین غذاهای دریایی لهستان

دامپلینگ با ماهی | Pierogi z łososiem

پیروگی، دامپلینگ معروف لهستانی که در آن خمیر بعد از پر شدن با موادی مثل سبزیجات و گوشت در آب جوشانده می گردد. حالا اگر در داخل خمیر به جای گوشت و سبزیجات از ماهی استفاده گردد نامش می گردد Pierogi z łososiem. برای درست کردن این غذا، ماهی های تازه سالمون از دریاچه های مازوری و یا سواحل شمالی دریای بالتیک گرفته می شوند. برترین جا برای امتحان این نوع پیروگی، ریزورت های لب آب شهرهای گدنیا و سوپوت است که در آنجا انواع مختلف این دامپلینگ سرو می گردد.

رول موپ های عید کریسمس | Christmas Eve Rollmops

با اینکه این غذا اصلیت آلمانی دارد اما نقش مهمی را در فرهنگ غذایی لهستان بازی می نماید به خصوص در شب عید کریسمس! از قدیم لهستانی ها در شب عید، 12 تا غذا درست می نمایند که در آن ها نباید هیچ گوشتی وجود داشته باشد! البته وجود ماهی، اشکالی ندارد. یکی از این 12 غذا، رول موپ است که در آن فیله های ماهی به شکل رول پیچیده و در وسط آن مواد خوراکی گذاشته می گردد. اگر این غذا را با مقداری خیارشور میل کنید خیلی خوشمزه می گردد.

سالاد ماهی Szałot

این سالاد شبیه سالاد اولویه ما ایرانی هاست با این تفاوت که در آن ماهی هم استفاده می گردد. این سالاد محبوب که بر پایه ماهی درست می گردد مخصوص ناحیه تاریخی سیلزی است و مواد اولیه اش، ماهی و سیب زمینی آب پز است که به شکل مربعی خورد می شوند. البته در کنار این دو ماده اصلی، هویج، لوبیا سبز، سوسیس، همبرگر، تخم مرغ و سبزیجات معطر هم اضافه و روی سالاد آغشته به سس مایونز می گردد. مردم ناحیه سیلزی هر وقت که مهمانی داشته باشند این سالاد خوشمزه را در کنار دیگر غذاها آماده می نمایند.

ماهی لوتی سرخ شده | Okoń smażony

لهستان آنقدر غذاهای دریایی دارد که تنوع و مزه خوش طعم آن ها حتما شما را راضی می نماید. لهستانی ها یک ماهی مخصوص به نام ماهی لوتی (Perch) دارند که از آن در غذاهای زیادی استفاده می نمایند. در این غذا ماهی لوتی، نمک سود و در محلول سرکه سرخ می گردد. این غذا می تواند یک پیش غذای خوشمزه باشد البته اگر در کنار آن انواع سبزیجات هم باشد به عنوان غذای اصلی سرو می گردد.

ماهی یونانی | Ryba po Grecku

با اینکه ترجمه نام این غذا یعنی ماهی یونانی اما در واقع یک غذای لهستانی ست و قرن هاست که با این نام شناخته می گردد. در این غذا از ماهی هایی مثل ماهی لوتی، اردک ماهی و یا ماهی سفید استفاده می گردد تا خوشمزه تر و خوش طعم تر گردد. برای درست کردن این غذا اول فیله های ماهی در آرد و روغن، سرخ و بعد سس گوجه و سبزیجات به آن اضافه می گردد. راز خوشمزه بودن این غذا در سس آن است که با گوجه، هویج، پیاز سرخ شده درست می گردد.

غذای Forszmak

یک پیش غذای خوشمزه که با ماهی و یا گوشت چرخ نموده شور درست می گردد و طرز تهیه اش در هر کشور و ناحیه فرق دارد. این غذا در لهستان، آلمان و روسیه محبوب است و در هر کدام از این کشورها هم به شیوه ای خاص درست می گردد هر چند که در همه آن ها گوشت چرخ نموده، ماده اصلی غذا است. برای درست کردن نوع دریایی این غذا، گوشت لوتی ماهی کاملا چرخ می گردد و بعد از ترکیب با خامه ترش، سرخ می گردد. معمولا این غذا در ظرف های کوچک سرو می گردد و روی آن با پنیر آب شده و پیاز تزئین می گردد. گاهی هم موادی مثل تخم مرغ و سیب زمینی به گوشت چرخ نموده اضافه می گردد که هواداران خاص خودش را دارد.

ماهی سالمون دریای بالتیک | Łosoś baltycki

در سواحل دریای بالتیک، ماهی های سالمون زیادی صید می شوند که مستقیما به آشپزخانه ها می فرایند و تبدیل به غذاهای خوشمزه می شوند. سرآشپزها در شهرهای ساحلی ای مثل سوپوت برای درست کردن این ماهی، دستورالعمل ها و شیوه های خاص خودشان را دارند. اما معمولا این ماهی در سس شوید پخته و یا آب پز و به همراه لیمو و کمی سالاد سرو می گردد.

سوپ خرچنگ رودخانه ای و گزنه | Crayfish and stinging nettle soup

در سواحل شمالی لهستان به خاطر آب های دریای بالتیک سوپ ها، سالادها و غذاهای زیادی درست می گردد که ماده اصلی آن ها ماهی است. در کنار رودخانه شهر گدانسک یک رستوران قدیمی به نام کوبیکی هست که با خرچنگ و گزنه، سوپ های خوشمزه ای درست می نماید. این سوپ خوشمزه از سوپ های دریایی محبوب لهستان است که خیلی هم مقوی و انرژی زاست و مطمئنا با تماشا رنگ سبزش اشتهایتان باز می گردد!

شاه ماهی | Śledź

در لهستان شاه ماهی آنقدر طعم لذیذی دارد که از غذاهای مخصوص جشن عروسی شده است. معمولا این ماهی بعد از سرخ شدن به همراه پیاز، شوید و گوجه سرو می گردد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 10687

به "خوشمزه ترین غذاهای دریایی لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای دریایی لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید