خبرنگاران رحماندوست: برهم زدن کلیشه های سنتی برای نسل جدید قصه گویان ضروری است

به گزارش مجله سایه، شیراز- خبرنگاران- مصطفی رحماندوست، شاعر، نویسنده و مترجم ادبیات کودک گفت: نسل گذشته در زنده نگه داشتن سنت قصه گویی، تلاش خود را به کارگرفته بود اما به کاربردن کلیشه ها همه چیز را تکراری کرده و اگر به عنوان قصه گو توان بر هم زدن کلیشه ها را نداشته باشیم قصه گوی خوبی نخواهیم بود.

خبرنگاران رحماندوست: برهم زدن کلیشه های سنتی برای نسل جدید قصه گویان ضروری است

رحماندوست که بنیانگذار جشنواره قصه گویی در ایران است، دوشنبه در نخستین کارگاه مجازی انجمن قصه گویی نوجوانان کانون فارس در شیراز افزود: امروز با گذشت بیش از 20 سال از فعالیت جشنواره قصه گویی، لازم است با داشتن رویکردی متفاوت و تغییر در نحوه انتخاب قصه، نوع پوشش، لحن و بیان قصه گو و نحوه اجرا به ارائه این فرهنگ دیرپای ایرانی به مخاطبان بپردازیم.

مسوول دبیرخانه جشنواره بین المللی قصه گویی نیز در این کارگاه بر لزوم به کارگیری تمام حواس برای اجرای قصه گویی منحصر به فرد تاکید کرد.

الهام دارابی بیانداشت: گام های قصه گویی اعم از انتخاب قصه، پرداخت قصه، اجرا و پایان قصه می تواند با خلاقیت قصه گو متحول شود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها ونوجوانان استان فارس نیز در این کارگاه، از اعضای نوجوانان به عنوان ارزشمندترین سرمایه های کانون یاد کرد و توجه به تفکر و حقوق این گروه از مخاطبان کانون را مهم و ضروری دانست.

زهرا افتخاری با اشاره به سلیقه نوجوانان امروز، بر لزوم تغییر دید و نگرش و یافتن فرصت های تازه برای توجه بیشتر به بچه ها و نوجوانان تاکید کرد.

کارگاه قصه گویی با حضور نوجوانان و مربیان عضو انجمن قصه گویی استان فارس امروز (دوازدهم خرداد 99) به صورت مجازی برگزار شد.

مصطفی رحماندوست معروف به شاعر صد دانه یاقوت شاعر، نویسنده و مترجم کتاب های بچه ها و نوجوانان است.

از این نویسنده و شاعر ایرانی، تا به امروز 160 اثر به صورت مجموعه شعر برای بچه ها و نوجوانان، تالیف و ترجمه داستان های بچه ها و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده است. شمارگان کتاب های او به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می رسد که از این میان می توان به آثاری همچونفرهنگ آسان، دانشنامه ویژه بچه ها و نوجوانان، فرهنگ ضرب المثل ها که مجموعه ای ارزشمند از ضرب المثل های ایرانی است، اشاره کرد.

از دیگر آثار رحماندوست ترانه های نوازش شامل مجموعه ای از لالایی ها است که از میان آنها لالایی عاشورا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، مجموعه شعرهای این شاعر با عنوان قصه پنج انگشت و بازی با انگشت ها نیز ریشه در ادبیات فرهنگ عامه (فولکلور) ایران دارد که تعدادی از اشعار این مجموعه به زبان سوئدی نیز ترجمه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4210

به "خبرنگاران رحماندوست: برهم زدن کلیشه های سنتی برای نسل جدید قصه گویان ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رحماندوست: برهم زدن کلیشه های سنتی برای نسل جدید قصه گویان ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید