جزئیات بی سابقه ای از کهکشان راه شیری آشکار شد

به گزارش مجله سایه، فضای وسیع بین میلیارد ها ستاره کهکشان راه شیری خالی نیست، بلکه پر از محیط نازک بین ستاره ای است و پژوهشگران چینی به تازگی جزئیات بی سابقه ای از راه شیری را آشکار کردند.

جزئیات بی سابقه ای از کهکشان راه شیری آشکار شد

به گزارش ایسنا به نقل از چاینادیلی، دانشمندان چینی با استفاده از تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) یا چشم آسمان چین جزئیات بی سابقه ای از محیط میان ستاره ای کهکشانی را آشکار کردند.

به گفته هان جینلین، دانشمند رصدخانه ملی نجوم چین و رهبر این پژوهش، طی آنالیز حساس تپ اختر ها با استفاده از تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری، داده های خط طیفی محیط بین ستاره ای به طور همزمان ثبت شد.

اگرچه کالیبراسیون دقیق هنوز در حال اجرا است، اما نتایج موجود در حال حاضر حساس ترین نتایج برای تشخیص ابر های گاز هیدروژن خنثی تا به امروز هستند و جزئیات بی سابقه ای را در خصوص توزیع گاز هیدروژن خنثی نشان می دهند.

جان ام. دیکی، استاد بازنشسته دانشگاه تاسمانی در استرالیا و دانشگاه مینه سوتا در ایالات متحده گفت: در مقایسه با تمام آنالیز های قبلی، بهبود وضوح و حساسیت زاویه ای در آنالیز صورت گرفته به وسیله این گروه پژوهشی تأثیرگذار است. پژوهشگران بعلاوه منطقه ها درخشان یونیزه شده به وسیله ستارگان درخشان و گاز یونیزه پراکنده با منشا ناشناخته را آشکار نموده است.

به گفته دانا اس. بالسر، دانشمند رصدخانه ملی نجوم رادیویی در ایالات متحده، تلسکوپ های بزرگ تک بشقابی مانند تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری برترین گزینه برای کاوش در گاز یونیزه شده هستند.

برای دانشمندان در سراسر دنیا، مقدار گیری میدان های مغناطیسی کهکشانی که در محیط بین ستاره ای نفوذ می نماید بسیار سخت است. این تیم تحقیقاتی برای مقدار گیری اثر فارادی، تعداد زیادی تپ اختر ضعیف را با حساسیت تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری آنالیز کردند و پس از آن این تلسکوپ میدان های مغناطیسی کهکشانی را در محدوده وسیع تری در دیسک و هاله کهکشانی آشکار کرد.

هان در این باره تأکید کرد: بدون تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری، میدان مغناطیسی بین ستاره ای در چنین منطقه وسیعی هرگز شناسایی نمی شد. این موارد با ابزاری با حساسیت بالا، وضوح طیفی بالا و وضوح فضایی بالا معین می گردد، داده های خط طیفی منبع بسیار ارزشمندی برای مطالعه ساختار کهکشان راه شیری و چرخه اکولوژیکی بین ستاره ای است.

بعلاوه جینگ ییپنگ، پژوهشگر آموزشگاه علوم چین و استاد دانشگاه شانگ های جیائو تونگ تأکید کرد: مشاهدات حساس تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری می تواند جزئیات بی سابقه ای از کهکشان راه شیری را آشکار کند. اطلاعات منتشر شده به وسیله این مقالات، منابع ارزشمندی برای ستاره شناسان در سراسر دنیا هستند.

تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری که در یک کارست طبیعی عمیق و گرد در استان گوئیژو در جنوب غربی چین قرار گرفته است، فعالیت رسمی خود را در ژانویه 2020 شروع کرد. گمان می رود این تلسکوپ حساس ترین تلسکوپ رادیویی دنیا باشد.

یافته های این پژوهش در مجله Science China: Physics, Mechanics & Astronomy منتشر شد.

منبع: فرارو