بهترین و رنگارنگ ترین فستیوال های تایلند

به گزارش مجله سایه، فستیوال های تایلند جشنواره های رنگارنگ جنوب شرقی آسیا

تایلند نه تنها سواحل درخشان و درختان بکر سر به فلک کشیده ای دارد، بلکه مقصدی دارای فرهنگی غنی و سنت های جذابی است که عمیقا تحت تاثیر معنویت و مذهب قرار گرفته اند. جشنواره های زیادی وجود دارد که برای احترام و شادی هر سال برگزار می شوند و بازدیدنمایندگانی که از این جشنواره ها لذت می برند به آسانی می توانند در برنامه ها شرکت نمایند و مردم نیز به حضور گردشگران در میان فستیوال عادت دارند. این جشنواره ها نگاه عمیقی به تاریخ پر فراز و نشیب کشور تایلند دارد. اگرچه اکثر فستیوال های تایلند مراسم هایی فرهنگی اند، جشن های خاصی نیز وجود دارند که مخصوص شهرهای خاص یا مناطق محدودی هستند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا 10 مورد از فستیوال های تایلند که جشنواره های رنگارنگ جنوب شرقی آسیا هستند را به شما معرفی کنیم.

بهترین و رنگارنگ ترین فستیوال های تایلند

با تور تایلند ارزان به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

این مراسم جذاب با توجه به باورهای مذهبی و آداب و رسوم باستانی برگزار می شود و گردشگران هم اجازه دارند تا در این جشن های محلی شرکت نمایند. این جشنواره ها و جشن های فرهنگی پر از رنگ های خیره نماینده، آداب و رسوم عجیب و آیین های باستانی است و فرصت تماشایشان احتمالا فقط یک بار در طول زندگی گردشگران اتفاق می افتد و سفرشان را بیاد ماندنی می سازد. فهرست فستیوال ها به ترتیب از ماه ژانویه تا دسامبر نوشته شده است. دقت کنید که این تاریخ ها بسرعت پر می شوند و اگر قصد تماشا و شرکت در جشنواره های رنگارنگ جنوب شرقی آسیا را دارید از مدت ها قبل بلیط خود را از خبرنگاران آنلاین رزرو کنید.

سال نو چینی ها | Chinese New Year

بزرگترین جشنواره چینی در تایلند، بدون شک، سال نو رنگارنگ و هیجان انگیز چینی ها است که ماه ژانویه یا فوریه در Yaowarat (محله چینی های بانکوک) برگزار می شود و تاریخ دقیق آن بسته به تقویم قمری چینی تغییر می نماید. خیابان ها مملو از جمعیت می شونند و فانوس های چینی قرمز رنگ، نمایش های رنگارنگ، آتش بازی های هیجان انگیز و پایکوبی اژدهای عجیب و غریب همه جا دیده می شود. البته این مورد از فستیوال های تایلند به خیابان Yaowarat محدود نمی شود و در Nakhon Sawan، کوه ساموئی، چیانگ مای و پوکت نیز بساط جشن و شادی برپاست و انواع غذاهای خیابانی و نمایش های عجیب اژداهایی همه جا هست.

سال نو چینی توسط مردم محلی به شکل دعا و عبادت جشن گرفته می شود، آن ها در مهمانی های بزرگ خانوادگی شرکت نموده و به اجدادشان ادای احترام می نمایند. مشاوره رایگان فنگ شویی نیز به عنوان تخفیف های بزرگ و تبلیغات در مراکز خرید داده می شود.

فستیوال گل چیانگ مای | Chiang Mai Flower Festival

نمی توان منظره ای رنگارنگ تر از صحنه نمایش گل های عظیم و شگفت انگیزی که جشنواره گل در چیانگ مای اولین تعطیلات آخر هفته ماه فوریه نمایش می دهد، تصور کرد. مجموعه ای بزرگ و خیره نماینده از گل های زیبا و خوش بو در هر رنگ، اندازه و تنوع را تصور کنید که به ردیف همه جا چیده شده اند و بسیاریشان نیز در هوا معلق مانده اند. این جشنواره مطمئنا یکی از جشنواره های ویژه در تایلند برای کسانی است که دوست دارند جوانه ها، شکوفه ها و نظم و ترتیب گل های درخشان طراحی شده کشور را تماشای نمایند. یکی از برجسته ترین و هیجان انگیزترین بخش های جشنواره گل از فستیوال های تایلند رژه خیره نماینده ای است که در طول جاده Charoen Muang در چیانگ مای برگزار می شود. در این نمایش قایق های رنگی با گل ها پوشانده می شوند و گروه های درام نواز و پایکوبینده های که لباس های سنتی پوشیده اند در خیابان حرکت می نمایند.

پارک Suan Buak Hat نیز با گل های خیره نماینده ارکیده فرش می شود و همه پر از گل های محلی Damask و chrysanthemums است. این مناظر چنین دیدنی هستند که بر هر بیننده ای اثر می گذارند. برای رفتن به چیانگ مای از بانکوک می توانید از هواپیما، قطار یا اتوبوس بهره ببرید.

سونگکران | Songkran

24 تا 26 فروردین زمان برگزاری یکی از هیجان انگیزترین و مشهورترین فستیوال های تایلند به نام سونگکران است. سونگکران از کلمه سانسکریت به معنی عبور یا نزدیک شدن منشا می گیرد. مهم ترین، جالب ترین و شناخته شده ترین جشنواره تایلند، سونگکران، معمولا به نام جشنواره آب تایلند شناخته می شود. رویداد قابل توجه در تقویم کشور، Songkran نشانه شروع سال جدید سنتی تایلندی است، اما بیشتر مردم آن را به عنوان فرصتی برای یک آب بازی تمام عیار و سپری کردن لحظاتی شاد می شناسند. شور و هیجان را می توان در چهره همه حاضران از بچه ها نوپا گرفته تا سالخوردگانی که از سر تا به پا خیس شده اند دید. به مدت سه روز همه دست از کار بر می دارند و فقط سطل آب را روی سر و صورت همدیگر می ریزند. از بالکن آب می پاشند یا سوار بر موتور بر عابران آب می پاشند این رویداد با موسیقی و انواع غذاهای لذیذ همراه است.

سنتی که در ابتدا فقط همراه با ریختن مقداری آب به نشانه تطهیر همراه بود کم کم تبدیل به یکی از مفرح ترین و بهترین فستیوال های بانکوک شده است.

فستیوال فی تا خون | Phi Ta Khon

فی تا خون، که به عنوان فستیوال روح شناخته می شود، جشنواره ای کاملا منحصرمتعلق ناحیه دان سای در استان Loei است و نماد اعتقادات محلی به ارواح و اشباح است. این جشن به عنوان بخشی از جشنواره با شکوه (بوون لئونگ) برگزار می شود و یکی از بزرگترین جاذبه های روستایی کشاورزی و کوچک در کوه های شمال شرقی تایلند است. تاریخ برگزاری جشن در اولین آخر هفته بعد از ششمین ماه کامل سال است و بی شباهت به جشنواره هالووین نیست. مردان محلی با پوشیدن ماسک های تزئینی، لباس های کهنه و انجام حرکاتی شبیه به ارواح فضا را حسابی ترسناک می نمایند. این جشنواره پر از بچه ها شاد و هیجان زده (و گاهی وحشت زده) است که پایکوبی نمایندگان از میان جمعیت رد می شوند و برای خودشان آواز می خوانند.

فی تا خون نه تنها یکی از جشنواره های پر جنب و جوش و رنگارنگ تایلند است، بلکه به بازدیدنمایندگان اجازه می دهد تا در باره باور های مردم محلی و سنت هایشان اطلاعات کاملی بدست آورند. این جشنواره یکی از جاذبه های غیر قابل چشم پوشی کشور تایلند به حساب می آید. آن ها اعتقاد دارند پرنس Vessantara برای مدت زیادی از سفر بازنگشته بود و همه فکر می کردند که او جانش را از دست داده و دیگر هیچ وقت به خانه باز نمی شود تا این که یک روز صحیح و سالم سر و کله اش پیدا شد.

پیروانش آن قدر از بازگشتش شادمان شدند که انگار یک روح زندگی دوباره یافته است و همه جشنی شادمانه برگزار کردند.

فستیوال شمع یوبون راتچاتانی | Ubon Ratchathani Candle Festival

این جشنواره در استان اسان از یوبون راتچاتانی برگزار می شود و یکی از بهترین فستیوال های تایلند است که مهارت ها و استعدادهای هنرمندان تایلندی را نشان می دهد. نمایش های شگفت انگیز افرادی که نقوش پیچیده موم را درست می نمایند (که معمولا به نام wats شناخته می شود) خیابان های یوبون راتچاتانی را پر می نماید. حکاکی های شمع ها معمولا از موم زنبور عسل ساخته شده و به طور دقیق با شخصیت های تایلندی و فولکلور هندو و اساطیر تزئین شده است. شمع ها نماد عبور از دلتنگی در فرآیند آماده شدن برای فصل بارانی و روزهای غم انگیز پاییزی هستند، یک تجربه بسیار دلپذیر برای گردشگرانی که شانس دیدنش را داشته باشند. این تجربه بصری خیره نماینده یک راه عالی برای بازدیدنمایندگان است تا شهر را پر از شادی و جشن تماشا نمایند و اطلاعات بیشتری در خصوص سنت ها و آداب و رسوم تایلندی بدست آورند.

مراسم شمع در هنگام کامل شدن ماه جولای برگزار می شود و هنرمندانی از سراسر دنیا برای برخ کشیدن توانایی هایشان در حکاکی روی موم در این مورد از فستیوال های تایلند شرکت می نمایند.

قطار، اتوبوس و هواپیما آماده بردن شما به شهر یوبون راتچاتانی هستند.

بنگ فی فایا نیک | Bang Fai Phaya Nak

در سال های اخیر، یک ویژگی عجیب در رودخانه مکونگ در نونخای اتفاق افتاده است و هزاران نفر از بازدیدنمایندگان را از سراسر تایلند به حوزه رودخانه ای عجیب و غریب خود جلب نموده است. گفته شده است که هر سال در شب ماه کامل اکتبر، توپ های بی صدا و بخار مانند، در حوالی رودخانه به اندازه کره های کوچک، صورتی، در هوا شناو می شوند که تا ارتفاع 30 متر نیز بالا می روند و سپس از بین می روند. برخی سال ها فقط تعداد انگشت شماری از این توپ های آتشین دیده می شوند گاهی هم تعداد آن ها هزاران تا می رسد. یک نظریه علمی تایید نشده نشان می دهد که توپ های آتشین ترکیبی از نیتروژن و متان هستند که هنگامی که به دمای خاصی رسیدند در هوا پخش می شوند؛ با این حال رویاپردازان و رمانتیک ها، معتقدند که رودخانه نگها (مارها) این توپ های آتشین را در کوشش برای تماس با ارواخ برای بازگشت به زمین پس از گذشت زمان درست می نماید.

این پدیده عجیب و غریب در حال حاضر تبدیل به جشنواره دو روزه بنگ فای فایا نیک شده و صرفنظر از این توپ های آتشین، گردشگران می توانند مناظر چشمگیر و زیبای Nong Khai را در ماه اکتبر تماشا نمایند.

فستیوال گیاهخواری پوکت | Phuket Vegetarian Festival

نام این جشن نشان دهنده هیچ یک از که فعالیت های جادویی و ترسناکی که با این جشنواره غیرمعمول همراه است، نیست. احتمالا این مورد از فستیوال های بانکوک است یکی از عجیب ترین و تکان دهنده ترین ها در سراسر کشور است. این جشنواره به اعتقاد جامعه چینی که باید از خوردن گوشت در ماه نهم تقویم چین پرهیز نمایند تا سلامت جسمی و روحی بیشتری داشته باشند برگزار می شود. به غیر از عدم مصرف گوشت، بسیاری از مردم محلی بر روی زغال سنگ پابرهنه حرکت می نمایند یا به صورت داوطلبانه چهره ها و قسمت های از بدن خود را با اشیا بخصوصی پیرسینگ می نمایند تا ترسناک شوند و روحشان پاک شود. سپس در خیابان ها رژه می روند و مشغول آتش بازی و درام نوازی می شوند. اگر به غذاهای گیاهی علاقه دارید این جا برایتان فرصت مناسبی است که انواع و اقسام غذاهای لذیذ گیاهی تایلند را امتحان کنید. علی رغم تمام جذابیت ها اگر به گوشت علاقه دارید یا طاقت دیدن صحنه های دلخراش را ندارید از این فستیوال دیدن نکنید.

حرکت قایق های روشن | Lai Ruea Fai

نشان دهنده خاتمه ایام روزه داری تایلندی هاست و ماه یازدهم قمری تقویمشان در Nakhon Phanom جشن گرفته می شود. از برجسته ترین ویژگی های این مورد از فستیوال های تایلندی آن است که قایق های چراغانی شده که پر از هزاران شمع، گل، مواد معطر خوشبو و فانوس های کاغذی هستند شب هنگام بر روی رودخانه Mekong به حرکت در می آیند. سایر فعالیت های سرگرم نماینده جشن عبارتند از غذا فروش های خوشمزه، آتش بازی، پایکوبی و اجرای برنامه های فرهنگی. فضای این جشنواره یکی از لذت ها و هیجان های بزرگ است که در سفر به تایلند می توانید تجربه کنید.

نکات بازدید از فستیوال های تایلند

  • در جشنواره هایی که محتوای مذهبی و اعتقادی دارند لباس های پوشیده بپوشید تا کسی ناراحت نشود.
  • اگر قصد سفر در زمان جشنواره های مهم جنوب شرقی آسیا را دارید بهتر است از قبل برنامه سفر را بچینید و بلیط هایتان را رزرو کنید چرا که بسرعت پر می شوند.
  • قبل از شرکت در فستیوال اطلاعات کاملی درباره دلیل برگزاری و آداب آن کسب کنید تا بهترین استفاده را از آن بکنید.
  • به اعتقادات و احترامی که تایلندنی ها برای این جشنواره ها قائلند احترام بگذارید.
  • هنگام عکس دریافت حواستان باشد که کسی را ناراحت نکنید.
  • اگر در فستیوال سونگکران شرکت می کنید حواستان باشد که اگر تلفن همراه، پول و پاسپورت همراهتان است آن ها را در کیفی ضد آب بگزارید.

منبع: 12go.asia

منبع: الی گشت
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 900

به "بهترین و رنگارنگ ترین فستیوال های تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین و رنگارنگ ترین فستیوال های تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید