تولید 20 محصول بومی برای توسعه حمل ونقل عمومی هوشمندانه

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی، حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از حوزه های کاربردی در کشور چند سالی است که با استفاده از فناوری های نوین به سمت کارآمدتر شدن و بهینه سازی خدمات حرکت کرده است.

تولید 20 محصول بومی برای توسعه حمل ونقل عمومی هوشمندانه

به همین علت 20 برنامه داخلی طراحی شد تا این صنعت گامی به سمت خودکفایی و توسعه فناورانه بردارد. برنامه هایی که در پی ارتقای ایمنی و امنیت سفرها و تجربه سفرهایی آسان و مطمئن برای مسافران است. از جمله این برنامه ها می توان به یکپارچه سازی سامانه پرداخت در تاکسی ها و حذف پرداخت های نقدی، اطلاع از زمان حرکت اتوبوس با استفاده از تلفن همراه هوشمند، انتخاب ایستگاه مورد نظر بر روی نقشه و نمای جهتهای منتهی به آن ایستگاه در سامانه، نمایش تمام اتوبوس های در جهت به سمت ایستگاه مودر نظر بر روی نقشه همراه با فاصله، مشاهده زمان تقریبی رسیدن اتوبوس و محل آن ها به تفکیک خطوط به صورت زنده بر روی نقشه و غیره اشاره کرد.

این موضوع در دنیا نیز مورد توجه است و اپلیکیشین هایی برای این کار طراحی شده و مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. حمل و نقل هوشمند را یکی از مؤلفه های تحقق شهر هوشمند می دانند. موضوعی که قرار است به ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و حرکت شهرها به سمت هوشمندی منتج شود.

مزایای اجرایی شدن این طرح را بهبود کیفیت زندگی، تحقق حمل و نقل عمومی قابل دسترس و کارآمدتر، کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و غیره می دانند. این فناوری ها با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور پیشرفته است و شرکت های دانش بنیان به سمت استفاده از این فناوری ها و طراحی و تولید بومی این محصولات سوق یافته اند.

از دیگر محصولات تولیدی در این حوزه می توان به اخذ نوبت سفر تاکسی با وارد کردن مقصد و انجام سفر، پرداخت کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو با استفاده از تلفن همراه و اسکن بارکد از طریق اپلیکیشن همراه کارت، پرداخت کرایه قطار شهری، رزرو طرح ترافیک، رزرو پارکینگ حاشیه ای و غیره اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 10726

به "تولید 20 محصول بومی برای توسعه حمل ونقل عمومی هوشمندانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید 20 محصول بومی برای توسعه حمل ونقل عمومی هوشمندانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید