توسعه صادرات به یک خط مشی بلندمدت و تغییرناپذیر احتیاج دارد

به گزارش مجله سایه، صادرات روزهای سختی را پشت سر می گذارند؛ ازیک طرف تحریم ها و از طرف دیگر محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده تا صادرنمایندگان با محدودیت های بسیاری دست وپنجه نرم نمایند. علاوه بر تنگناهای پیش آمده ناشی از مسائل بین الملل، سیاست های متناقض دستگاه های اجرایی ازجمله بانک مرکزی در مقوله برطرف تعهد ارزی نیز باعث شده تا هر روز بر مسائل تولیدنمایندگان و صادرنمایندگان افزوده گردد.

توسعه صادرات به یک خط مشی بلندمدت و تغییرناپذیر احتیاج دارد

در همین زمینه، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران می گوید: یکی از موانع عظیم صادرنماینده، قوانین و دستورالعمل های خلق الساعه و تغییر فرآیندها از سوی دولت است.

محمدرضا طلایی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می افزاید: برای اینکه صادرنماینده بتواند بازار جدیدی را به وجود بیاورد، ماه ها و بعضا سال های زیادی را باید صرف ایجاد شکل گیری محیطی کند تا بتواند در آن، محصولات و خدمات خود را عرضه کند. این نکته را با هم در نظر داشت، که شرایط مالی و سیاسی کشور موقعیتی را به وجود آورده است که موقعیت شرکت های ایرانی را متمایز از سایر کشورها نموده است. به خصوص که تحریم ها، حضور در مجامع بین المللی را بسیار سخت نموده است.

او ادامه می دهد: با در نظر دریافت همه این شرایط، بازاری برای صادرنمایندگان به وجود می آید، اما ناگاه توسط یک دستورالعمل و بخشنامه داخلی آن بازار را به راحتی از دست می دهند. بنابراین، معتقدم دولت ها علاوه بر اینکه باید فضای همکاری با سایر کشورها را مساعد نمایند، حمایت از صادرنمایندگان را هم باید در اولویت قرار دهند.

طلایی به همین دلیل تاکید می نماید: به نظرمن یکی از مهم ترین نیازهای ما در شرایط فعلی برای توسعه صادرات، ایجاد یک خط مشی بلندمدت است که به هیچ عنوان تحت تغییرات داخلی روزانه قرار نگیرد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات می افزاید: کشور ما از حوزه فناوری اطلاعات گرفته تا سایر رشته های فعالیت مالی دارای پتانسیل های فراوانی است که می توان به پشتوانه آنها درآمد ارزی کسب کرد؛ اما مشکل ما قوانین و مقررات داخلی و دیگری مساعدشدن همکاری ما با سایرکشورهاست. هرچقدر هم قوانین و مقررات را تسهیل کنیم، اما باید شرایط همکاری با سایر کشورها از سوی دولت تسهیل گردد.

طلایی در همین زمینه بر ضرورت فعالیت بیش از پیش وزارت امورخارجه و سفارت خانه ها تاکید و اضافه کرد: سفارت خانه های ما در خارج از کشور به نوعی ویترین معرفی ظرفیت های تولیدی و صادراتی است. اما متاسفانه عظیمترین ضعف دولت این است که دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور، فعالیت مالی انجام نمی دهند. این در حالی است که اولویت اول سفارت خانه های سایر کشورها، بحث مالی و مطالعات بازار کشورهای هدف است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 6716

به "توسعه صادرات به یک خط مشی بلندمدت و تغییرناپذیر احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه صادرات به یک خط مشی بلندمدت و تغییرناپذیر احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید