تغییر مرکز فرماندهی مشترک عملیات های هوایی آمریکا از قطر به کارولینا

به گزارش مجله سایه، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که ارتش آمریکا اخیرا به صورت موقت و از بیم ایران، مرکز فرماندهی مشترک عملیاتهای هوایی خود را از پایگاه قطر به پایگاهی در کارولینای جنوبی تغییر داده است.

تغییر مرکز فرماندهی مشترک عملیات های هوایی آمریکا از قطر به کارولینا

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، آمریکا به مدت بیش از 13 سال از یک ساختمان در کشور کوچک قطر برای فرماندهی جتهای جنگنده، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تجهیزات نیروی هوایی خود در منطقه غرب آسیا استفاده می کرد. اما روز شنبه، در حالیکه 300 هواپیما در مناطق مختلف غرب آسیا از جمله سوریه، افغانستان و خلیج فارس روی هوا بودند، صدها جایگاه مربوط به مقر فرماندهی عملیاتهای هوایی العدید در قطر خالی بودند.

این روزنامه در ادامه نوشت: در عوض، نیروی هوایی ایالات متحده و متحدانش توسط تیمهایی در پایگاه هوایی شاو در کارولینای جنوبی راهنمایی و کنترل شدند، بیش از 7 هزار مایل دورتر از خاورمیانه. هرچند که تعطیلی العدید موقتی بود و به مدت 24 ساعت طول کشید اما این تغییر موقت، یک تغییر تاکتیکی بسیار مهم بود.

این عملیات از پیش اعلام نشده، که روزنامه واشنگتن پست نیز برای مشاهده آن دعوت شده بود، برای اولین بار بود که از خارج از منطقه انجام می شد. مرکز فرماندهی عملیات هوایی ارتش آمریکا در سال 1991 در جریان جنگ خلیج فارس در عربستان سعودی ایجاد شده بود.

واشنگتن پست اضافه نمود: با اینکه این تغییر پایگاه فرماندهی یک جاه طلبی بود که از مدتها پیش پیگیری می شد و امکانات تکنولوژیک آن را میسر نموده اما این اقدام در بحبوحه تنشها با ایران انجام شد، کشوری که تنها صدها مایل با مرکز فرماندهی هوایی آمریکا در العدید فاصله دارد.

این روزنامه در ادامه به حوادث اخیر در خلیج فارس از جمله ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران و حمله به نفتکشها و تاسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره نمود و به نقل از ژنرال چنس سالتزمن نوشت: عملکردی که این مقر فرماندهی برای عملیاتهای هوایی فراهم می نماید بسیار حیاتی و اساسی است و ما نمی توانیم شاهد نقص در آن باشیم.

جایگاههای خالی مرکز فرماندهی آمریکا در قطر در زمان عملیات مذکور

سرهنگ فردریک کولمن فرمانده واحد 609 مرکز عملیات هوا وفضای ارتش آمریکا نیز می گوید، ایران چندین بار به وسیله منابع مختلف از قصد خود برای حمله به نیروهای آمریکایی خبر داده است.

واشنگتن پست در نهایت نوشت: تحلیلگران نیز می گویند که در صورت یک درگیری با ایران، این احتمال وجود دارد مرکز فرماندهی عملیاتهای هوایی مشترک مورد هدف قرار بگیرد و تضمین کمی نیز وجود دارد که بتوان از آن دفاع کرد.

در این گزارش اشاره نشده است که آیا این فقط یک رزمایش برای تغییر مرکز فرماندهی در صورت اضطرار بوده است یا اینکه آمریکا میخواهد مرکزفرماندهی عملیاتهای هوایی خود را به صورت کامل از قطر به درون خاک خود منتقل کند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 715

به "تغییر مرکز فرماندهی مشترک عملیات های هوایی آمریکا از قطر به کارولینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر مرکز فرماندهی مشترک عملیات های هوایی آمریکا از قطر به کارولینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید