راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد

به گزارش مجله سایه، راه آهن سراسری ایران در لیست یونسکو به ثبت رسید

در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) در تاریخ 1400/05/03 برابر با 25 جولای 2021، راه آهن سراسری ایران به اسم بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در لیست جهانی یونسکو ثبت شد.

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد

راه آهن سراسری ایران که موسوم به راه آهن شمال - جنوب است و قدمت آن به 85 سال می رسد، طولانی ترین راه آهن ثبت شده در میراث دنیای یونسکو است و بعلاوه به اسم نخستین اثر میراث صنعتی کشور ایران در لیست یونسکو به ثبت رسیده است.

راه آهن سراسری ایران اولین راه آهن غرب آسیا است و جای بسی خوشحالی است که ایران توانست به اسم چهارمین کشور دنیا، راه آهن خود را به ثبت دنیای یونسکو برساند. تا پیش از این راه آهن هند، اتریش و راه آهن مشترک سوییس-ایتالیا در یونسکو ثبت شده بودند.

چرا راه آهن ایران یک اثر دنیای است؟

جهت را ه آهن ایران علاوه بر تکنیک و کیفیت بالا در ساخت، در زمینه گردشگری هم حرف زیادی برای گفتن دارد، چرا که در جهت خود از منظره ها زیبا و چهار فصل کشور عزیزمان برخوردار می گردد، از رشته کوه های معروف زاگرس و البرز، جنگل های سرسبز و زیبا، رودخانه های خروشان و صدها جاذبه طبیعی و انسان ساخت دیگر عبور می نماید. در واقع یکی از دلایل ثبت دنیای این جهت هم، عبور آن از اقلیم های متفاوت ایران و پیوند و اتصال اقوام و فرهنگ های مختلف ایران مانند لر، کرد، عرب، مازنی، ترکمن و… به یکدیگر است.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هردو نظر به ثبت این جهت در لیست یونسکو داشتند تا خاتمه پس از پیگیری های مستمر در اجلاس کشور چین، یونسکو به دنیای شدن این جهت ریلی با جاذبه های طبیعی، ایستگاه ها، تاسیسات، بناها و پل های ساخته شده در جهت و حتی لوکوموتیوهای تاریخی و قدیمی آن رای داد.

به گفته یونسکو، این راه آهن 1394 کیلومتری، دریای خزر در شمال شرقی ایران (بندر ترکمن) را به خلیج فارس در جنوب غربی (بندر امام خمینی) متصل نموده است. راه آهن سراسری ایران به علت ابعاد و کار عمرانی و مهندسی برای غلبه بر جهتهای ناهموار و شیب دار و سایر مسائل موجود حائز اهمیت بسیار است. جالب است بدانید در جهت این راه آهن ساخت 174 پل عظیم، 186 پل کوچک، 224 عدد تونل و همچین 11 تونل مارپیچ انجام شده است. بعلاوه در این وب سایت، در رابطه با بودجه بندی این پروژه گفته شده است که برای جلوگیری از سرمایه گذاری های خارجی و کنترل آن ها، تامین این بودجه به وسیله مالیات ملی صورت پذیرفته است.

پیشینه احداث راه آهن ایران

با وجودیکه احداث و بهره برداری های اولیه راه آهن ایران در دوران قاجار و حدود سال 1227 شمسی در شمال کشور صورت گرفت، اما آغاز اصلی این پروژه در سال 1305 تصویب شد و سال بعد مهندسان ایرانی با همکاری مهندسان آمریکایی و آلمانی ساخت این جهت ریلی را آغاز کردند. بهره برداری کامل این راه آهن در سال 1314 رقم خورد و آغاز به کار کرد.

امید است این اتفاق خوش یمن، یعنی ثبت دنیای جهت راه آهن سراسری، باعث بهبود هرچه بیشتر شرایط ریلی کشور و بعلاوه حفاظت از آن گردد و با انجام اصلاحات مورد احتیاج در طرح یونسکو صندلی خود را در این لیست دنیای حفظ نماید.

زهرا بینازاده

  • راهنمای اخذ گواهینامه بین المللی
  • بخشنامه های خارجی هواپیمایی کاسپین
  • آتش سوزی در جنگل های ترکیه

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8762

به "راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید