تدوین ششمین استاندارد بین المللی نانو در حوزه فیلترها، شروط تدوین استانداردهای ملی و بین المللی

به گزارش مجله سایه، رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با بیان اینکه برنامه داریم تا 6 سال آینده تعداد استانداردهای ملی به حدود 300 استاندارد و تعداد استانداردهای بین المللی را به 30 مورد برسانیم گفت: ایران در جایگاهی رسیده که 160 کشور عضو ایزو، از استانداردهایی که ما رهبری تدوین آنها را در اختیار داریم استقبال می نماید.

تدوین ششمین استاندارد بین المللی نانو در حوزه فیلترها، شروط تدوین استانداردهای ملی و بین المللی

به گزارش خبرنگاران، دکتر علی بیت اللهی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در جمع خبرنگاران، استانداردهای تدوین شده در ستاد نانو را در حوزه های مواد نانویی با کاربردهای مختلف است، افزود: با تدوین یکصد استاندارد نانو کوشش کردیم تا محصولاتی که در داخل کشور فراوری می گردد با پشتوانه استانداردهای لازم در بازار داخل و حتی در بازارهای بین المللی عرضه شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر 100 استاندارد ملی تدوین شده در پشتیبانی از صادرات محصولات نانو به خارج ستاد نانو بسیار فعال بوده به گونه ای که تاکنون 5 استاندارد بین المللی را منتشر کردیم.

بیت اللهی، 5 استاندارد بین المللی را در حوزه های نانو مواد، ایمنی محصولات، نانو فیلترها دانست و یادآور شد: این استانداردها بر روی فناوری های نانویی تمرکز دارد که ماه در کشور توسعه داده ایم و برای بازاریابی بین المللی و پشتیبانی از این محصولات اقدام به تدوین این استانداردها کردیم.

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو،افزود: به عنوان مثال، در حوزه نانو کلی (نانو ذرات رس) که یک ماده پایه ای بسیار مهم نانویی است، شاخص های اصلی این ماده را معین می نماید با یک مارکت چند صد میلیارد دلاری در جهان که ماحصل فعالیت 4 ساله ایران به عنوان رییس کمیته TC229 پیروز شدیم این استاندارد را تدوین کنیم.

به گفته وی جهان برای فروش نانو کلی باید محصولات خود را با ویژگی های مندرج در این استاندارد منطبق نمایند.

بیت اللهی با بیان اینکه 3 استاندارد بین المللی دیگر را در دستور کار داریم، در این باره شرح داد: یکی از آنها در حوزه محصولات نساجی آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات و نانو مواد است که بازار بزرگی در جهان دارد و خوشبختانه شرکت های متعددی در ایران این محصول را فراوری می نمایند.

وی دومین استاندارد را بسته بندی مورد احتیاج در صنایع غذایی و سومین استاندارد را نیز در حوزه ارزیابی میان کنش نانو ذرات با پروتئین ها در حوزه ایمنی دانست و اظهار کرد: ما کوشش کردیم با تدوین این استانداردهای بین المللی بازار را برای محصولاتی که بر مبنای فناوری های توسعه داده شده در کشور فراوری کردیم را ایجاد کنیم ضمن آنکه ملاکی برای ارزیابی بین المللی محصولات در این حوزه عرضه کردیم.

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، از تدوین ششمین استاندارد بین المللی این کارگروه در زمینه فیلترها اطلاع داد که در حال انتشار است و تاکید نمود: ایران در جایگاهی رسیده که 160 کشور عضو ایزو، از استانداردهایی که ما رهبری تدوین آنها را در اختیار داریم استقبال می نماید.

بیت اللهی با اشاره به برگزاری جشن تدوین یکصدمین استاندارد ملی با تاکید بر اینکه ایران رتبه سوم در جهان به لحاظ تعداد استانداردهای ملی دارد، خاطر نشان کرد: استاندارد سازی کلید توسعه فناوری نانو و توسعه بازار است و با توسعه تجاری سازی محصولات، توانستیم به موقع وارد تدوین استانداردها شدیم و امروز تعداد زیادی استاندارد را در اختیار داریم و برنامه داریم که تا 6 سال آینده تعداد استانداردهای ملی به حدود 300 استاندارد و تعداد استانداردهای بین المللی را به 30 مورد برسانیم.

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با بیان اینکه 100 استاندارد ملی تدوین شده کل حوزه فعالیت های نانو فناوری کشور را پوشش نمی دهد اظهار کرد: با توجه به گستردگی محصولات نانو، باید استانداردهای مرتبطی تدوین گردد و ما در این زمینه شاخص هایی داریم. استاندارد برای محصولات تجاری سازی شده باشد از این رو ملاک ما برای تدوین استانداردها وجود بازار است ضمن آنکه به فراوری انبوه برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 972

به "تدوین ششمین استاندارد بین المللی نانو در حوزه فیلترها، شروط تدوین استانداردهای ملی و بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین ششمین استاندارد بین المللی نانو در حوزه فیلترها، شروط تدوین استانداردهای ملی و بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید