برای مقابله با استرس بچه ها چه باید کرد؟

به گزارش مجله سایه، یک کارشناس ارشد روان شناسی عمومی درخصوص نحوه مقابله با استرس و اضطراب در بچه ها توضیحاتی را ارائه کرد.

برای مقابله با استرس بچه ها چه باید کرد؟

مرجان پلوئی کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در گفت وگو با خبرنگار درباره استرس بچه ها اظهار کرد: بچه ها معمولا در خصوص استرس هایی که دارند، صحبت نمی نمایند و اغلب والدین زمانی که به دلیل تغییر رفتار کودک به روان شناس مراجعه می نمایند با انجام تست های مختلف متوجه استرس ها و اضطراب پنهان او می شوند.

پلوئی در ادامه اضافه نمود: وجود استرس و اضطراب طولانی مدت اثرات مخربی بر سلامت جسم و روان کودک خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه استرس می تواند تاثیر سوئی بر روابط کودک با همسالانش داشته باشد، بیان نمود: وجود استرس در بچه ها باعث افت تحصیلی آن ها شده و زندگی عادی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

پلوئی درباره نشانه های وجود استرس در بچه ها، گفت: کابوس شبانه، دل درد های بدون دلیل پزشکی، بی اشتهایی یا پرخوری، بی قراری، عصبانیت های پی در پی و بی دلیل، وابستگی شدید به والدین، لجبازی، پرخاشگری و مسائل شدید در روابط دوستان از علائم وجود استرس در بچه ها هستند.

این کارشناس ارشد روان شناسی عمومی ادامه داد: بچه های که با بیماری جسمی خاصی درگیر هستند استرس زیادی را تجربه می نمایند. همچنین کمبود اعتماد به نفس در فرزندان هم باعث ایجاد استرس در آن ها خواهد شد.

او در ادامه بیان نمود: ورزش هایی مثل یوگای مخصوص بچه ها می تواند در کم کردن استرس کودک مفید واقع گردد. البته برای درمان استرس و اضطراب بچه ها حتما باید ریشه آن شناسایی گردد. مثلا بچه های که با اختلافات شدید خانوادگی و تهدید والدین به طلاق زندگی می نمایند، استرس زیادی را تجربه دارند.

پلوئی اضافه نمود: اغلب بچه ها نمی دانند چگونه برون ریزی احساسات داشته باشند، هنگامی که کودک عصبانی و ناراحت است، همدلی نموده و او را تشویق کنید که در خصوص احساساتش صحبت کند؛ زیرا این کار می تواند از استرس کودک را کاهش دهد. همچنین تکنیک آموزش حل مساله و بارش فکری نیز برای بچه های که در زمان مواجهه با مسائل استرس دارند بسیار موثر است. در این تکنیک کودک یاد می گیرد که با استفاده از افکار مختلفی که به ذهنش خطور می نماید راه چاره جدیدی برای مسائلش پیدا کند.

این کارشناس ارشد روان شناسی عمومی تاکید نمود: بچه ها بسیاری از والدینی که کمال گرایی دارند و می خواهند کودکشان در همه مسائل بهترین باشد همیشه استرس زیادی دارند. البته این والدین معمولا خودشان نیز مضطرب هستند و در چالش های زندگی و حل مسائل مرتب نگران ومضطرب می شوند که بچه ها از آن ها الگوبرداری نمایند.

او گفت: تشویق های کلامی مثل احسنت یا تشویق مادی مثل دادن هدیه های کوچک انگیزه ای برای کودک شده و او را از استرس دور می نماید. اگر شرایط یا موقعیت های ویژه ای باعث بروز استرس و اضطراب در کودکتان می گردد حتما آن را محدود کنید و یا شرایط بهتری برای کودک فراهم کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 5161

به "برای مقابله با استرس بچه ها چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مقابله با استرس بچه ها چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید