استفاده از یافته های معنی شناسی در مطالعه، توصیف و طبقه بندیِ دقیق مفاهیم پیچیده علمی

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگاران؛ چهارمین نشست تخصصی واژه گزینی و اصطلاح شناسی روز چهارشنبه 1 دی 1400، با سخنرانی محمدرضا رضوی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده واژه گزینی و از سوی مرکز نشر دانشگاهی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبانشناسی ایران برگزار شد.

استفاده از یافته های معنی شناسی در مطالعه، توصیف و طبقه بندیِ دقیق مفاهیم پیچیده علمی

در این نشست که به موضوع معنی شناسی و اصطلاح شناسی پرداخته شد، عضو هیات علمی پژوهشکده واژه گزینی گفت: زبان علم به مثابه گونه ای از زبان معیار و رسمی کشور نیز از واحدهای واژگانی تشکیل شده است.

وی اضافه نمود: واژه ها در گونه علمی زبان، اصطلاح یا دانش واژه نامیده می شوند. آشکار است که این واحدها نیز معنی و مفهوم دارند. ازاین رو می توان از یافته های معنی شناسی در مطالعه، توصیف و طبقه بندیِ دقیق مفاهیم پیچیده علمی بهره گرفت.

رضوی ادامه داد: اصطلاح شناسان همواره به این موضوع توجه داشته اند. در ابتدا آراء ساختگرایانه سوسور درباره زبان، نشانه زبانی و رابطه معنی و صورت بسط داده و در اصطلاح شناسی به کار بسته شد و امروزه حتی نظریه هایی که اساسا در حیطه معنی شناسی پدید آمده اند.

وی اضافه نمود: معنی شناسی قالبی و شناختی، در حوزه اصطلاح شناسی به شکلی گسترده به کار گرفته شده اند و پاسخ های مناسبی را برای پرسش های اصطلاح شناسان فراهم آورده اند.

نشست های اصطلاح شناسی و واژه گزینی چهارشنبه ها ساغت 18 تا 20 برگزار می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این نشست های تخصصی می توانید به وبسایت مرکز نشر دانشگاهی(www.iup.ac.ir) مراجعه کنید.حضور علاقمندان در نشست های تخصصی اصطلاح شناسی آزاد و رایگان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 10265

به "استفاده از یافته های معنی شناسی در مطالعه، توصیف و طبقه بندیِ دقیق مفاهیم پیچیده علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از یافته های معنی شناسی در مطالعه، توصیف و طبقه بندیِ دقیق مفاهیم پیچیده علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید