آسیای مرکزی در سال 2020؛ چشم انداز مالی دست اندازهای سیاسی

به گزارش مجله سایه، پیش بینی می گردد رشد مالی کشورهای آسیای مرکزی در سال 2020 تا 4.2 درصد کاهش یابد، چراکه کاهش رشد اقتصاد قزاقستان و ترکمنستان نمی تواند با رشد بیش تر در دیگر کشورها جبران گردد.

آسیای مرکزی در سال 2020؛ چشم انداز مالی دست اندازهای سیاسی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی لحظه آخری همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران، بر اساس داده های بانک توسعه آسیا، کاهش قیمت نفت در سال های اخیر تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی داشته است.

پیش بینی می گردد رشد اقتصاد در منطقه آسیای مرکزی در سال 2020 تا 4.2% کاهش یابد، چرا که کاهش سرعت رشد اقتصاد در قزاقستان و ترکمنستان نمی تواند با رشد بیشتر در دیگر کشورها جبران گردد.

خطرات اصلی در آسیای مرکزی همانند سابق با درگیری تجاری بین چین و آمریکا در ارتباط است. مذاکرات و اختلافات طولانی مدت بین این دو کشور سرمایه گذاری ها و رشد را در منطقه محدود می سازد.

در سال های اخیر، رشد متوسط اقتصاد در منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی در نتیجه تسریع رشد اقتصاد در تاجیکستان و ازبکستان؛ از 4.2% تا 4.4% افزایش یافته است. در این سال ها، رشد اقتصاد در قزاقستان بدون تغییر بوده و در قرقیزستان و ترکمنستان هم کاهش یافته است.

پیش بینی می گردد که سرعت رشد اقتصاد در نتیجه کاهش قیمت نفت در قزاقستان تا 4.2% در سال 2020 کاهش یابد.

بیشترین رشد در تاجیکستان به لطف حفظ سرمایه گذاری های دولتی هنگفت و افزایش وجوه ارسالی مهاجران کاری و کم ترین رشد در قزاقستان به دلیل کاهش قیمت نفت و محدودیت فراوری آن پیش بینی می گردد.

قزاقستان

انتظار می رود که در سال های آینده، سرمایه گذاری های دولتی در کنار نفت، به منبع اصلی رشد اقتصاد قزاقستان تبدیل گردد.

طبق پیش بینی ها، فراوری نفت قزاقستان ممکن است در سال 2020 احیا گردد که به رشد تدریجی صادرات خالص به میزان 2% منجر خواهد شد.

با تکمیل چندین پروژه زیرساختی، واردات هم کاهش خواهد یافت.

قرقیزستان

طبق پیش بینی ها، رشد اقتصاد در قرقیزستان در نتیجه افزایش فراوری طلا و بهبود اقتصاد و علی رغم کاهش رشد در قزاقستان و روسیه، به میزان 4.4% در سال 2020 احیا خواهد شد.

تاجیکستان

پیش بینی می گردد که رشد اقتصاد در تاجیکستان با کاهش هزینه ها در سال 2020 افزایش یابد. تنوع بخشی به صادرات می تواند درآمدها و پایداری مالی را افزایش دهد.

پیش بینی می گردد که رشد اقتصاد در تاجیکستان در سال 2020 با کاهش هزینه ها پس از اتمام پروژه نیروگاه برق آبی راغون، تا 6.5% افزایش یابد.

در این راستا، تاجیکستان باید به اقتصاد و صادرات خود تنوع ببخشد.

ترکمنستان

ممکن است در سال 2020 تورم در ترکمنستان کمتر گردد، اما در سطح دو رقمی باقی خواهد ماند.

افزایش صادرات منابع هیدروکربوری کسری حساب جاری را کاهش خواهد داد.

ازبکستان

پیش بینی می گردد که صادرات کالاها در ازبکستان به میزان 12.0% در سال 2020 افزایش یابد که انتظار قیمت های بالاتر طلا، تقاضای پایدار گاز طبیعی از چین، گسترش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و دیگر کشورها، از جمله قزاقستان را منعکس می نماید.

پیش بینی می گردد که واردات کالاها به میزان 20.0% در سال 2020 افزایش یابد، چرا که تقاضاهای ایجاد شده توسط پروژه های زیرساختی و مدرنیزه سازی صنعت؛ واردات به این حوزه ها را تحریک می نمایند.

وظیفه اصلی ازبکستان اصلاح زیرساخت های آبیاری است. تحقیقات تخصصی نشان داده است که بیش از نیمی از زمین های زراعی دچار خشکی ناشی از آبیاری شدید شده اند. برای حل و فصل این مشکل دولت با سرمایه گذاری 350 میلیون دلار، سیستم آبیاری را احیا نموده است.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2232

به "آسیای مرکزی در سال 2020؛ چشم انداز مالی دست اندازهای سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیای مرکزی در سال 2020؛ چشم انداز مالی دست اندازهای سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید