20 کاربرد باورنکردنی سرکه برای نظافت خانه

به گزارش مجله سایه، اگر فکر می کنید که سرکه فقط برای ترشی درست کردن و طعم دادن به سالاد است، اشتباه بزرگی می کنید. این ماده خوراکی کاربردهای مختلفی در خانه دارد. اگر در استفاده از محصولات شیمیایی برای تمیز کردن و نظافت خانه محدودیت دارید یا دوست دارید از موادی بهره ببرید که دوستدار طبیعت باشد، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا با 20 نمونه از کاربردهای سرکه در نظافت منزل آشنا شوید.

20 کاربرد باورنکردنی سرکه برای نظافت خانه

چرا سرکه برای نظافت استفاده می گردد؟

یکی از برترین محصولات خوراکی که در تمام خانه ها پیدا می گردد، سرکه است. سرکه غیر از کاربردهایی که برای درست کردن ترشی و اضافه کردن به سالاد و غذا دارد، در کارهای دیگر مثلا نظافت منزل هم استفاده می گردد.

چرا سرکه یک محصول خانگی همه کاره است؟ سرکه به علت خاصیت اسیدی بالایی که دارد، به عنوان تمیزنماینده استفاده می گردد. می توانید از آن برای خلاص شدن از شر لکه ها و برای دور کردن حشره ها از آن بهره ببرید یا وسایل آشپزخانه را تمیز کنید. انواع مختلفی از سرکه وجود دارد اما سرکه سفید و سرکه سیب برترین انتخاب به عنوان پاک نماینده ای قوی و بدون آسیب به سطوح هستند.

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از سرکه به جای مواد شوینده این است که هیچ آسیبی برای محیط زیست ندارد. فراوری مواد شوینده شمیایی و ورود آن ها به محیط زیست هر دو باعث تخریب و آسیب رسیدن به طبیعت می گردد. علاوه بر این، بسیاری از شوینده های شیمیایی برای دستگاه تنفسی هم آسیب های فراوانی دارند. به همین علت بسیاری از افراد با وجود تنوع در مواد شوینده، ترجیح می دهند از مواد طبیعی استفاده نمایند.

هنوز متقاعد نشده اید که می توانید پاک نماینده های شیمیایی را با یک بطری سرکه جایگزین کنید؟ در ادامه 20 نمونه از کاربردهای سرکه در خانه را بخوانید.

کاربردهای سرکه در خانه

این روزها برای تمیز کردن قسمت های مختلف خانه، شوینده ها و محصولات شیمیایی متعددی فراوری شده است. با سر زدن به فروشگاه ها می توانید تعداد زیادی از این محصولات را بخرید اما بسیاری از افراد، برای حفظ محیط زیست، ترجیح می دهند از محصولات شیمیایی استفاده ننمایند.

کاربردهای سرکه در خانه را بخوانید تا متوجه شوید که برای بسیاری از کارهای مربوط به نظافت خانه اصلا احتیاجی به استفاده از محصولات شیمیایی نیست.

1. کنترل حشرات در آشپزخانه

یکی از کاربردهای سرکه دور کردن حشرات است. با یاری سرکه می توانید یک تله برای حشرات درست کنید بدون اینکه به محیط زیست آسیبی بزنید. در یک ظرف کوچک یک فنجان سرکه سیب، یک فنجان آب سرد و یک تکه پوست موز بریزید. این تله را می توانید جاهای مختلف بگذارید و صبر کنید. کم کم حشرات داخل خانه به این تله جذب می شوند و می توانید آن را دور بیاندازید و یک تله نو بسازید.

2. شستن و تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی تمام ظرف ها را می شوید و تمیز می نماید اما خود ماشین ظرفشویی را چطور باید تمیز کرد؟ برای این منظور یک فنجان سرکه داخل ماشین ظرفشویی بگذارید و بدون هیچ ظرف دیگری آن را روشن کنید. این کار را ماهی یک بار یا دو بار انجام دهید. با این روش، تمام رسوبات ایجاد شده از مواد شوینده، از بین می فرایند و ماشین ظرفشویی شما مثل روز اول، تمیز می گردد.

3. تمیز کردن سردوش ها

سوراخ های سردوش ها بعد از مدتی می گیرند و رسوبات مانع از خروج آب می گردد. با یک کاسه آب جوش که یک دوم فنجان سرکه داخل آن ریخته اید می توانید رسوبات سردوش را تمیز کنید. برای این کار، سردوش را برای ده دقیقه داخل آب و سرکه بگذارید و از بین رفتن رسوبات را دیدن کنید. اگر رسوبات خیلی سخت شده اند، می توانید از مسواک برای تمیز کردن آن ها بهره ببرید.

4. از بین بردن زنگ زدگی ها

برای تمیز کردن زنگ زدگی های اشیا و ظروف فلزی، آن ها را برای چند روز داخل سرکه بگذارید. بعد از جدا شدن و حل شدن زنگ زدگی ها، اشیا و ظروف را از داخل سرکه در بیاورید و آن را آب کشی کنید. این روش برای پیچ و مهره هایی که به خاطر زنگ زدگی محکم شده اند، به کار می آید.

5. تمیز کردن کف پوش های چوبی

برای تمیز کردن کف پوش های چوبی خانه می توانید از یک روش قدیمی بهره ببرید. برای این منظور، نصف فنجان سرکه را به یک گالن آب داغ اضافه کنید. با یاری پارچه یا تی، زمین را تمیز کنید. بعد از تمیز کردن زمین با این محلول، آن را با یک حوله خشک کنید. دقت کنید که کفپوش اصلا خیس نماند چون رطوبت، دشمن کفپوش های چوبی است.

از این روش برای کفپوش های چوبی که روکش مومی دارند استفاده نکنید چون باعث خراب شدن روکش آن ها می گردد. برای کم کردن بوی سرکه، یکی دو قطره از عصاره های معطر داخل این مخلوط بریزید. برای این کار می توانید از عصاره های لاوندر (اسطوخودوس) یا لیمو بهره ببرید.

6. تمیز کردن قلم موهای خشک شده

قلم موهای خشک شده که از الیاف مصنوعی تهیه شده اند، دور نیاندازید. رنگ خشک شده روی قلم مو را هم می توانید با سرکه تمیز کنید. برای این کار، قلم مو را داخل یک فنجان سرکه خیس کنید تا جایی که تارهای به هم چسبیده قلم مو از هم باز شوند. سپس آن را در آب گرم که مقداری صابون دارد بشویید. اگر هنوز هم چیزی به قلم مو چسبیده، آن را ده دقیقه در سرکه بجوشانید. یک بار دیگر آن را در آب گرم و صابون بشویید. با این کار قلم موی شما دوباره نرم و اعطاف پذیر می گردد و می توانید از آن بهره ببرید.

7. از بین بردن بوی دود

قطران و رزین حاصل از دود سیگار می توانند به مبلمان بچسبند و مدت طولانی پس از پراکنده شدن دود، بویی از خود به جا بگذارند. برای از بین بردن این بوی ماندگار، سرکه را روی سطوح سخت اسپری کنید، بگذارید بماند و سپس با یک پارچه خشک و تمیز، آن را پاک کنید. اگر با یک بار اسپری کردن سرکه، این بوی بد رفع نشد، ممکن است لازم باشد این فرایند را چند بار تکرار کنید. از اسپری کردن سرکه روی پارچه ها خودداری کنید.

8. تمیز کردن کاشی و سرامیک

برای تمیز کردن کاشی و سرامیک در حمام و دستشویی می توانید این محلول تمیزنماینده خانگی را تهیه کنید. یک دوم فنجان سرکه، یک دوم فنجان آمونیاک و یک چهارم فنجان بوراکس را به یک گالن آب اضافه کنید. با این محلول، کاشی ها و سرامیک ها و درز آن ها را تمیز کنید و شاهد درخشش آن باشید.

بعد از تمیز کردن کاشی و سرامیک با این محلول، حتما سطوح را آب بکشید و اجازه دهید که به مرور در مجاورت هوا، خشک شوند. بوره یا بوراکس یکی از مواد معدنی و از نمک های اسید بوریک است. بوره معمولاً به شکل پودر سفید متشکل از بلورهای نرم بی رنگ عرضه می گردد و به آسانی در آب حل می گردد.

9. تست کردن خاک گلدان

اگر از علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی باشید می دانید که اسیدی یا قلیایی بودن خاک نقش مهمی در رشد گیاه دارد. بعضی گیاهان خاک اسیدی را ترجیح می دهند و بعضی دیگر خاک با خاصیت قلیایی را بیشتر دوست دارند. از سرکه می توانید برای امتحان کردن خاصیت اسیدی یا قلیایی بودن خاک بهره ببرید.

مقدار از خاک را داخل یک ظرف بریزید و نصف فنجان سرکه روی آن بریزید. اگر خاک آغاز به حباب زدن و فراوری گاز کرد، به این معنا است که به شدت قلیایی است. در این صورت با اضافه کردن پیت ماس یا سولفور می توانید pH خاک را به سطح خنثی برسانید که برای بیشتر گیاهان، مناسب است.

10. باز کردن راه فاضلاب

برای باز کردن راه فاضلاب در سینک ظرفشویی یا روشویی، می توانید از سرکه و جوش شیرین بهره ببرید. برای این کار، نصف فنجان جوش شیرین را داخل راه فاضلاب بریزید و بعد یک فنجان سرکه سفید هم به آن اضافه کنید. این دو ماده با هم ترکیب می شوند و کف فراوری می نمایند. بعد از متوقف شدن این فرایند، آب داغ را باز کنید تا راه فاضلاب شسته گردد. حدود 5 دقیقه بعد، جهت را با آب سرد آب کشی کنید.

این روش، راهکاری مؤثر و بدون آلودگی برای تمیز کردن راه فاضلاب است و آسیب کمتری به لوله ها می زند. لوله بازکن های شیمیایی به مرور زمان و در صورت استفاده زیاد، به لوله ها آسیب می زنند و برای دستگاه تنفس هم ضرر دارند.

11. ضدعفونی کردن تخته آشپزی

تخته های پلاستیکی را به راحتی می توانید در ماشین ظرفشویی بشویید اما فشار آب داغ داخل ماشین ظرفشویی باعث ناهموار شدن و خمیده شدن تخته های چوبی می گردد. برای تمیز و ضدعفونی کردن تخته های چوبی، روی آن مقداری سرکه رقیق نشده اسپری کنید و اجازه دهید تا سرکه کمتر از 5 دقیقه روی تخته باقی بماند. بعد از این مدت، با یک دستمال تمیز و مرطوب، تخته را تمیز کنید.

12. افزایش عمر گل ها

قرار دادن شاخه گل های تازه روی میز و داخل خانه، جذابیت خاصی به محیط خانه می دهد. برای اینکه بتوانید عمر گل های تازه در گلدان را افزایش دهید، مقدار مساوی از سرکه سفید یا سرکه سیب را با شکر مخلوط کنید. برای یک گلدان با مقدار میانه، دو قاشق غذاخوری از هر کدام، کافی است. این مخلوط را به آب گلدان اضافه کنید تا عمر گل ها افزایش پیدا کند.

سرکه سطح pH آب را پایین می آورد و مانع از ورود باکتری به آب می گردد. شکر هم نوعی ماده مغذی برای گل ها است.

13. تمیز کردن دستگاه قهوه ساز

جمع شدن چربی و مواد معدنی قهوه در دستگاه قهوه ساز می تواند به مرور زمان روی طعم قهوه ای که با آن تهیه می کنید، تاثیرگذار باشد. به همین علت باید هر سه تا شش ماه یک بار، دستگاه قهوه ساز خود را تمیز کنید. خوشبختانه این کار سخت نیست. محفظه آب را با مخلوط آب و سرکه سفید با نسبت مساوی پر کنید و چرخه دم کردن دستگاه را فعال کنید. در اواسط کار، دستگاه را متوقف کنید و اجازه دهید تا سرکه برای تمیز کردن دستگاه، معجزه خودش را آغاز کند. بعد از سی دقیقه اجازه دهید که فرایند دم کردن دستگاه، ادامه پیدا کند و خنک گردد. بعد محفظه آن را خالی کنید و آب بکشید.

14. تمیز کردن حوله ها

بعد از مدتی حوله هایی که از آن ها استفاده می کنیم بوی نامطبوعی به خود می گیرند که ناشی از باقی ماندن باکتری ها داخل بافت های حوله و تجمع مواد شوینده در آن است. برای اینکه حوله ها دوباره تمیز و خوشبو شوند، یک بار برای شستن آن ها به جای مواد شوینده از یک فنجان سرکه سفید بهره ببرید.

15. تمیز کردن پنجره ها

یکی از کاربردهای سرکه برق انداختن شیشه ها است. برای اینکه شیشه هایی درخشان و بدون لک داشته باشید، خودتان در خانه یک مایع شیشه شوی تهیه کنید. برای تهیه این مایع به سرکه آب احتیاج دارید. سرکه و آب را با نسبت یک به دو در یک بطری که دارای اسپری است بریزید. این مایع شیشه شوی، بسیار تاثیرگذار است و شیشه هایی براق و زیبا به شما تحویل می دهد.

16. تمیز کردن مایکروویو

ریختن و پاشیدن مواد غذایی و روغن به دیوارها و در مایکروویو کاملا طبیعی است. قبل از اینکه آغاز به سابیدن لکه های چسبناک روغن کنید، با یاری سرکه، کار را برای خودتان راحت تر کنید. در یک کاسه به نسبت مساوی، آب و سرکه سفید بریزید. ظرف را داخل مایکروویو بگذارید و آن را روشن کنید. 5 دقیقه صبر کنید یا تا زمانی که آب جوش بیاید. بعد از تمام شدن این مدت، ظرف را برای 3 تا 5 دقیقه دیگر هم داخل مایکروویو بگذارید و اجازه دهید تا بخار آن، تمام لکه های چربی را جدا کند. بعد از این مدت می توانید به آرامی و با یک تکه ابر یا پارچه، داخل آن را حسابی تمیز کنید.

17. از بین بردن علف های هرز

برای از بین بردن علف های هرز در باغ و باغچه از محصولات شیمیایی قوی استفاده نکنید چون می توانند به سایر گیاهان و حیوانات آسیب برسانند. به جای علف کش های قوی از سرکه بهره ببرید. سرکه را داخل ظرف های اسپری دار بریزید و روی برگ های علف های هرز اسپری کنید. مراقب باشید که موقع این کار، گیاهان مجاور آسیب نبینند چون علف کش های طبیعی می توانند گیاهان دیگر را هم از بین ببرند.

18. تمیز کردن ظروف استیل

بعد از مدتی که از ظرف های استیل استفاده می کنید متوجه می شوید که مثل سابق اتمیز نمی شوند و جای دست روی آن ها می ماند. برای تمیز کردن جای دست و سایر رسوبات روی این ظروف، روی سطح ظروف استیل کمی سرکه اسپری کنید و بعد با یک پارچه میکروفایبر آن را تمیز کنید. در نهایت می توانید از کمی روغن های معدنی روی ظروف استیل بمالید تا درخشندگی سابق را پیدا نمایند.

19. از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی بعد از مدتی استفاده بوی نامطبوعی می گیرد. برای اینکه از شر این بوی بد خلاص شوید، می توانید از سرکه بهره ببرید. برای این منظور مقداری سرکه سفید به قسمت شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید و اجازه دهید تا ماشین با بیشترین حرارت خود کار کند. بعد از اینکه آب و سرکه ترکیب شد و داخل فضای ماشین لباسشویی ریخته شد، کار ماشین لباسشویی را متوقف کنید تا برای مدت نیم ساعت آب و سرکه داخل آن بماند. سپس آن را راه بیاندازید تا چرخه شست وشوی ماشین کامل گردد.

20. تمیز کردن لک لباس و فرش

بعضی لکه های ایجاد شده روی لباس و فرش را می توانید با سرکه تمیز کنید؛ مثلا لک قهوه. نباید فراموش کنید که برای تمیز کردن این لکه ها باید خیلی زود دست به کار شوید قبل از اینکه لکه ها جا خوش نمایند. مقداری سرکه و آب را ترکیب کنید و روی لکه بریزید.

جمع بندی

سرکه کاربردهای زیادی در تمیز کردن خانه دارد. برای از بین بردن لکه ها، باز کردن راه فاضلاب، حتی تمیز کردن ماشین ظرفشویی و لباسشویی می توانید از آن بهره ببرید. اگر شما هم تجربه ای از کاربردهای سرکه در نظافت منزل دارید، در بخش نظرات، تجربه خود را با سایر همراهان خبرنگاران مگ در میان بگذارید.

منبع: Bobvila

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 10707

به "20 کاربرد باورنکردنی سرکه برای نظافت خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 کاربرد باورنکردنی سرکه برای نظافت خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید