کشف بقایای کارگاه باستانی فراوری رنگی ارزشمند در یونان

به گزارش مجله سایه، ایسنا/ براساس آخرین گزارش و خبرهای منتشر شده، کشف بقایای کارگاه باستانی فراوری رنگی ارزشمند در یونان صورت گرفت.

کشف بقایای کارگاه باستانی فراوری رنگی ارزشمند در یونان

ایجاینا واقع در یونان اگرچه جزیره ای کوچک است اما تاریخچه غنی دارد که قدمت آن به هزاره قبل می رسد. سکونتگاه اصلی این جزیره که با نام کولونا شناخته می گردد، در سواحل شمال غربی این جزیره و در عصر برنز پیشین تاسیس شد و با استفاده از سنگ مستحکم شد.

آرت نت نوشت، این مکان از حوالی سال 2000 قبل از میلاد، دوران شکوفایی فرهنگی و مالی را تجربه کرد و یافته هایی از جمله گورهای مجلل، سرامیک های مینوسی و زیورآلات طلا گواهی بر این مسئله هستند.

در نتیجه کاوش اخیری که به وسیله محققان دانشگاه زالتسبورگ انجام شد، معین شد که این سکونتگاه ماقبل تاریخ بعلاوه محل فراوری نوعی رنگ ارغوانی که به عنوان ارغوانی امپراتوری شناخته می گردد و زمانی از ارزش بسیار بالایی برخوردار بود نیز بوده است.

کاوش در دو ساختمان متعلق به میسنی ها به کشف سه 6 تکه سفال منجر شد که درحقیقت بقایای ظرف حاوی رنگدانه هایی است که هنوز سالم به جای مانده اند. پس از آزمایش و مقایسه این رنگدانه ها با نمونه های ارغوانی امپراتوری موجود، معین شد که رنگ از نظر کمی و کیفی مشابه است.

بعلاوه در این مکان یک گودال نیمه پر از پوسته خردشده حلزون دریایی بلینوس برندریس پیدا شد. در میان خرده های صدف های حلزون، سه سنگ به میزان مشت نیز وجود داشت که احتمالا برای کوبیدن صدف نرم تنان بر روی یک سنگ آسیاب استفاده میشد. کشف بقایای استخوان های سوخته حیوانات بعلاوه این فرضیه را مطرح می نماید که ممکن است، در جریان فراوری این رنگ مراسم های آیینی نیز اجرا شده باشد.

با توجه به زمان بر بودن فرآیند فراوری این رنگ، ارغوانی امپراتوری ارزش بسیار بالایی داشت و گفته می گردد ارزش آن سه برابر وزن آن در طلا بوده است. در طول عصر برنز از آن برای موارد مختلفی از نقاشی گرفته تا شنل استفاده میشد.

باستان شناسان براساس یافته های خود در کولونا به این نتیجه رسیدند که یک کارگاه رنگ سازی را کشف نموده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 تیر 1403 بروزرسانی: 2 تیر 1403 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 16755

به "کشف بقایای کارگاه باستانی فراوری رنگی ارزشمند در یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای کارگاه باستانی فراوری رنگی ارزشمند در یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید