چگونه می توان کسری بودجه را جبران کرد؟ ، اصلاح نظام مالیاتی اولویت اقتصاد ایران

به گزارش مجله سایه، آنالیز ها و اظهارات کارشناسان مالی نشان می دهد که دولت با اصلاح بودجه با موضوع اصلاح نظام مالیاتی از جمله گسترش پایه های مالیاتی و شفافیت تراکنش های بانکی برای جلوگیری از فرار های مالیاتی، می تواند کسری بودجه را جبران کرده و از فروش اموال دولتی که سهم نسل آینده است، تا حدودی خودداری نماید.

چگونه می توان کسری بودجه را جبران کرد؟ ، اصلاح نظام مالیاتی اولویت اقتصاد ایران

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

گروه اقتصادی خبرنگاران، برخلاف دولت که برای جبران کسری بودجه اقدام به تامین منابع به وسیله فروش اموال و املاک دولتی کرده است که البته به نوعی آینده فروشی نیز محسوب می گردد، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند که دولت باید به دنبال ایجاد منابع پایداری برای تامین هزینه های جاری خود باشد. منبعی که علاوه بر افزایش درآمد های دولت به رونق اقتصادی و جهش فراوری نیز یاری نماید.

کارشناسان اقتصادی اقتصادیات را دارای ویژگی های درآمدزایی پایدار و عدالت محور می دانند و معتقدند که اگر دولت برای تامین هزینه های خود و جبران کسری بودجه به سمت سیستم اقتصادیاتی درست و عادلانه حرکت کند منبعی پایدار ایجاد خواهد شد که علاوه بر تامین هزینه های جاری اداره کشور حتی بیش از حد احتیاج و با راهنمایی نقدینگی سبب ایجاد رونق در بخش های مولد اقتصادی نیز خواهد شد.

رقم های نجومی فرار و معافیت های اقتصادیاتی در کشور

این فرایند، اما در گرو اصلاح نظام اقتصادیاتی با موضوع خذف معافیت های اقتصادیاتی گسترده و بی هدف، جلوگیری از فرار های اقتصادیاتی به خصوص به وسیله شفافیت تراکنش های بانکی و در نهایت گسترش پایه های اقتصادیاتی است. برای محاسبه میزان فرار اقتصادیاتی از روش های مختلفی بهره گرفته می گردد که یکی از آن ها، استفاده از شاخص کوشش اقتصادیاتی یا سهم اقتصادیات در فراوری ناخالص ملی به عنوان استاندارد است. در حال حاضر میانگین سهم اقتصادیات از فراوری ناخالص ملی تنها 7 درصد است که دست کم نصف میانگین و استاندارد جهانی است. این اختلاف نشان از حداقل فرار اقتصادیاتی به میزان درآمد اقتصادیاتی فعلی است.

بیشتر بخوانید:

پفراینده ویژه باج و خراج | بخش سیزدهم؛

وکلا چگونه 7/000/000/000/000 تومان اقتصادیات نمی دهند!

پفراینده ویژه باج و خراج | بخش پانزدهم؛

چه کارهایی با درآمد نجومی مهناز افشار و نوید محمدزاده می گردد کرد؟

پفراینده ویژه باج و خراج | بخش چهارم؛

فرار اقتصادیاتی در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از 40 هزار میلیارد است

سید احسان حسینی؛ کارشناس مسائل اقتصادی درباره میزان فرار های اقتصادیاتی در کشور معتقد است: رقم دقیق فرار های اقتصادیاتی تعیین نیست، اما از روی بعضی گزاره¬ های اقتصادی می¬ توان به عدد حدودی آن دست یافت. برای مثال طبق گزارشات، ارزش فراوری ناخالص داخلی ایران 420 میلیارد دلار است؛ در همین حال رئیس مرکز اصناف اعلام کرده است 20 درصد از این فراوری ناخالص داخلی سهم اصناف ماست. براین اساس اگر 420 میلیارد دلار را در 20 درصد ضرب کنید گردش اقتصادی این اصناف تعیین می¬گردد. از این گردش اقتصادی اگر با پایین ترین پایه اقتصادیاتی یعنی 15 درصد هم اقتصادیات اخذ گردد، رقم 140 هزار میلیارد تومان به دست می ¬آید.

همچنین سینا احدیان؛ کارشناس مسائل اقتصادی در نقد نظام اقتصادیاتی کشور می گوید: سیستم اقتصادیاتی باید بگونه ای باشد که ثروتمندان و افرادی که درآمد های راحت و بالا دارند مثل وکلا و تجار نسبت به فقرا و ضعفا و کسانی که در بخش های مولد و پرریسک و مسئله مثل کارآفرینی و فراوریی ها فعالیت می نمایند اقتصادیات بیشتری پرداخت نمایند، در تمام کشور های پیشرفته از جمله آمریکا، اروپا و کشور های اسکاندیناوی و حتی آسیای شرقی نیز به همین شکل است، اما متاسفانه در ایران عکس این قضیه حاکم است و شاهد فرار های اقتصادیاتی گسترده یا معافیت های اقتصادیاتی قانونی، اما غیر منطقی و رانتی هستیم که در نتیجه یک نظام اقتصادیاتی ناعادلانه بوجود آمده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه می نماید: طبق گزارش مراجع رسمی دولتی و اظهار صریح معاون برنامه ریزی وزارت صمت 61 درصد اقتصادیات کل کشور از صنایع و واحد های فراوریی صنعتی گرفته می گردد درحالی که در بیشتر کشور ها این رقم کمتر از 15 درصد است بنابراین انتظار صنعتی شدن کشور با این سیستم بانکی و اقتصادیاتی که حامی دلالی و سوداگری و اقتصاد زیرزمینی است و دست روی گلوی فراورینماینده و صنعت گر گذاشته است انتظار بجایی نخواهد بود.

از سوی دیگر علی شماعی؛ استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره نقش ساماندهی سیستم بانکی در کاهش فرار اقتصادیاتی بیان کرد: با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانک های اطلاعاتی موجود، از حدود 100 هزار میلیارد تومان فرار اقتصادیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسری بودجه موجود را می توان جبران کرد.

بیشتر بخوانید:

پفراینده ویژه باج و خراج | بخش یازدهم؛

چه کسی مسئول به تاراج رفتن هزاران میلیارد سرمایه ملی است؟

پفراینده ویژه باج و خراج | بخش دوازدهم؛

سودجویی از کاشانه مردم تمامی ندارد / اقتصادیات بر احتکار و دلالی خانه معطل نمایندگان مجلس

پفراینده ویژه باج و خراج | بخش ششم؛

واکنش رئیسی به رقم غیر واقعی فرار اقتصادیاتی مدیر دولتی

گسترش پایه های اقتصادیاتی، گام دیگر اصلاح نظام اقتصادیاتی

موضوع دیگری سبب شده تا درآمد های اقتصادیاتی در کشور کم باشد، وجود معافیت های اقتصادیاتی گسترده به خصوص در طبقات ثروتمند جامعه است. اخذ اقتصادیات از این بخش ها به دو جهت ضرورت دارد. از یک جه اخذ اقتصادیات از این بخش های سبب افزایش درآمد های دولت و از جهت دیگر سبب راهنمایی سرمایه ها به سمت بخش های مولد خواهد شد.

سید امیر سیاح؛ کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم افزایش پایه های اقتصادیاتی به وسیله اخذ اقتصادیات از انباشت ثروت می گوید: خیلی از درآمد ها و ثروت¬ ها هستند که از آن اقتصادیاتی گرفته نمی¬ گردد مثلاً سود سهام. خیلی¬ از سهام¬داران عظیم دارند سود های خیلی عظیمی می¬ گیرند که از آن ها اقتصادیات گرفته نمی¬ گردد. خیلی از صاحبان خودرو های لوکس، خانه¬ های لوکس تا دو سه ماه پیش همواره هر وقت از این حرف¬ها می ¬زدیم می- گفتیم اقتصادیات بگیرید، اقتصادیات از این ثروت ¬ها بگیرید.

عایدی دولت از افزایش پایه های اقتصادیاتی به میزانی است که کارشناسان آن را بیشتر از درآمد های مورد احتیاج دولت بر می شمارند. میرهادی رهگشای؛ تحلیلگر اقتصادی در این باره معتقد است: درآمد دولت اساساً باید به وسیله اقتصادیات باشد. در کشورمان هم حتی اگر این میزان اقتصادیاتی که از فراوری می ¬گیریم را نخواهیم زیاد کنیم، ولی بخواهیم از مابقی گردش¬ اقتصادی ¬هایی که در بخش¬ های اساساً غیرمولد دارد اتفاق می¬افتد اقتصادیات بگیریم، درآمدی خیلی بیشتر از احتیاج فعلی دولت، می گردد کسب کرد.

از این رو به نظر می رسد که دولت با اصلاح بودجه با موضوع اصلاح نظام اقتصادیاتی می تواند کسری بودجه را جبران کرده و از فروش اموال دولتی که فروش سهم نسل های فعلی و آینده از این کشور است، خودداری نماید و البته با استقرار یک نظام اقتصادیاتی عادلانه و منطقی با تحولی اساسی در فضای اقتصادی و کسب و کار و در ارتقا کیفیت معیشت مردم و تحقق عدالت اجتماعی گام بردارد موضوعی که سال ها مورد تاکید بسیاری از صاحب نظران و فعالان اقتصادی بوده و هست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3923

به "چگونه می توان کسری بودجه را جبران کرد؟ ، اصلاح نظام مالیاتی اولویت اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان کسری بودجه را جبران کرد؟ ، اصلاح نظام مالیاتی اولویت اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید