ویلا آیکنهوف در آستانه تخریب

به گزارش مجله سایه، تئو برادر ونگوگ در سال 1891 تنها 6 ماه پس از برادرش فوت کرد. جو پس از آن که همسرش را از دست داد از پاریس به هلند بازگشت تا زندگی جدیدی را آغاز کند. وی به شهر بوسوم رفت و یک مهمانخانه کوچک راه انداخت تا بتواند مخارج زندگی خود و نوزادش را تامین کند.

ویلا آیکنهوف در آستانه تخریب

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

این ویراستار و مترجم هلندی یک دهه بعد، با یوهان کوهن هنرمند و منتقد ازدواج کرد و به همراهی وی خانه ای را در حومه شهر بوسوم ساخت. در تاریخ 9 آوریل سال 1901، سنگ بنای این ویلا توسط ونسان ویلم ونگوگ پسر جو و تئو که نامش را از عموی هنرمندش گرفته بود، گذاشته شد. این خانواده در تاریخ 21 اوت همان سال، این ویلا را آیکنهوف (باغ بلوط) نام نهادند.

کانونی برای معرفی ونگوگ به دنیا

جو در اوایل دهه 1900 میلادی از این ویلا به عنوان پایگاهی برای جلب توجه دنیایان به آثار ونگوگ استفاده کرد؛ ویلایی که در زمان خود همچنین به یک کانون فرهنگی و محلی برای گردهمایی شعرا، نقاشان و نویسندگان تبدیل شده بود.

حدود 300 نقاشی و 500 طراحی از ونگوگ و آثاری از دیگر هنرمندان هم عصر وی، یا به دیوار این خانه آویخته شده و یا در انبار و اتاق زیرشیروانی آن نگهداری می شدند. جو با استفاده از آثار موجود در این ویلا بود که توانست در سال 1905 در موزه اشتدلیک آمستردام نمایشگاهی را از آثار ونگوگ برپا کند؛ نمایشگاهی که تا به همین امروز بزرگترین شوی هنری از آثار این هنرمند بوده است.

هانس لویتن (Hans Luijten) نویسنده کتاب زندگینامه جو بونگر، ویلای آیکنهوف را بخشی مهم از تاریخ ونگوگ می داند زیرا از اتاق های این ویلا بود که بونگر و کوهن آثار ونگوگ را به شهرت رسانده و از علاقمندان داخلی و خارجی برای بازدید از کلکسیون آثار این هنرمند استثنایی استقبال کردند.

خطر تخریب در کمین میراث ونگوگ

جو و یوهان تنها مدت کوتاهی را در این ویلا اقامت داشتند و در سال 1904 آن را به مقصد آمستردام ترک کردند. این خانواده پس از ترک بوسوم، ویلای آیکنهوف را تا سال 1978 اجاره می دادند تا این که پس از مرگ ونسان ویلم برادرزاده ونگوگ، این خانه در نهایت فروخته شد. این اواخر خانم مسنی مالک آیکنهوف بود اما سال گذشته با فوت وی این ویلا به قیمت 1.6 میلیون پوند به فروش رسید. آن طور که به نظر می رسد مالک فعلی قصد تخریب این ویلا را دارد و می خواهد به جای آن چند خانه بسازد.

روزنامه هنر نوشت، هفته گذشته نامه ای اعتراضی به تخریب این خانه تاریخی منتشر شد که مدیران سه موزه مهم هلند یعنی موزه ونگوگ، کرولر-مولر و موزه ملی آمستردام از امضاکنندگان آن بودند. یوزین ونگوگ رئیس بنیاد ونگوگ و نواده جو بونگر نیز به نمایندگی از خانواده ونگوگ این نامه را امضا کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3882

به "ویلا آیکنهوف در آستانه تخریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلا آیکنهوف در آستانه تخریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید