هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

به گزارش مجله سایه، هزینه تعمیر و سرویس پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

در گذشته جهت گرمایش واحد های مسکونی موجود در آپارتمان ها از موتور خانه استفاده می کردند . هزینه بر بودن تجهیزات و نصب موتورخانه ها از یک طرف و از طرف دیگر مشکل تامین سوخت و نگهداری آنها نیز بر مسائل می اضافه کرد . حال با آمدن پکیج ها می توان تصور کرد تعمیر یک پکیج تا چه میزان ساده تر از تعمیر یک موتورخانه با حجم بزرگ و پیچیده است. بعلاوه در هزینه ها نیز صرفه جویی می گردد . اما مشکل اساسی زمانی پیش می آید که مستاجر و موجر بر سر هزینه تعمیر آن دچار اختلاف می شوند. یکی از مزایایی مهمی که می توان برای پکیج های دیواری نام برد می توان به میزان کوچک آن در مقایسه با آبگرمکن های زمینی و موتور خانه ها اشاره نمود و از مزایای دیگر آن می توان به فراهم کردن همزمان آب گرم و گرمایش ساختمان اشاره نمود و از طرفی هزینه این نوع پکیج ها در مقایسه با دو مورد قبلی خیلی کم تر است . در واقع پکیج به عنوان یک تأمین کننده سیستم گرمایش شوفاژها و تأمین دائمی آب گرم مورد احتیاج منازل و ساختمان ها بکار برده می گردد ، که در سالهای اخیر بجای شوفاژ خانه در ساختمان ها الزامی شده است . در این مقاله خواهیم دانست که هزینه های تعمیراتی پکیج بر عهده مستاجر است یا صاحب خانه ؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیرات پکیج بر عهده مالک است یا مستاجر ؟

آنچه در قانون تملک اپارتمان ها و ماده 486 قانون مدنی آمده است به این موضوع می پردازد که صاحب خانه موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد. اگر در طول مدت اجاره مسئله ای برای ملک یا تاسیسات آن به وجود آید، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت هزینه تعمیرات است . برخی مواقع پیش می آید که در پرداخت هزینه های تعمیراتی ساختمان بین صاحب خانه و مستاجر اختلاف نظر پیش می آید همین موضوع می تواند باعث درگیری بین طرفین گردد . مستاجر معتقد باشد که مالک باید از هزینه ای که بابت پرداخت اجاره دریافت می نماید، مبالغ هزینه تعمیرات را کم کند. از طرف دیگر، مالک خانه به احتمال زیاد بر این عقیده باشد که مستاجر که در خانه زندگی می نماید و مسئول خرابی هایی که وی باعث آن ها شده است، نیست و خانه را همان طوری از مستاجر تحویل خواهد گرفت که به وی تحویل داده است . اگر بصورت عادلانه به قضیه بنگریم هر دو طرف تا حدودی درست می گویند و نمی توان تمام هزینه ها تعمیراتی را بر عهده یکی از طرفین قرار داد . در آنالیز نحوه تقسیم هزینه های مربوط تعمیرات بین موجر و مستاجر با توجه به قوانین موجود: در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی بوجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می گردد .

هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است . تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی ، تابع عرف است ؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس کاری سالیانه به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مسائل جدی بر عهده مالک واقع شده است .

پکیج چیست و چه کاربردی در منزل دارد ؟

در گذشته صاحبان مجتمع های مسکونی از یک موتور خانه جهت سیستم گرمایشی کل ساختمان استفاده می کردند که این نوع سیستم ها به مرور زمان دچار فرسودگی و آسیب می شدند که احتیاجمند نگهداری و وارسی مستمر بودند . موتور خانه علاوه بر هزینه بالا به مکان جداگانه ای از جمله یک اتاق یا انبار احتیاج داشت و محیط زیادی را اشغال می کرد . از طرفی پکیج نصب شده مختص یک واحد می باشد و بین دیگر واحد ها مشترک نیست که این به نوبه خود باعث کاهش اختلاف و سوء ظن ها بین مستاجر و صاحب خانه و تیم مدیریتی ساختمان در زمینه پرداخت هزینه های تعمیراتی می گردد . پکیج یک سیستم گرمایشی مانند آبگرم کن است که هم وظیفه آبگرمکن و هم موتور خانه را انجام می دهد . در جواب پکیج چیست بهتر است بگویم که نوعی سیستم گرمایشی بسیار پر کاربرد و پرطرفدار است که باعث حذف موتور خانه ها و بعلاوه آبگرمکن در منزل شما شدند . از پکیج به طور کلی می توان بعنوان سیستم گرمایشی و گرم کردن آب مصرفی واحد مسکونی استفاده کرد . هزینه های تعمیراتی پکیج در مقایسه با تعمیر موتور خانه های قدیمی خیلی مقرون بصرفه است .

پکیج چه نوع سوختی مصرف می نماید ؟

پکیج هم مانند سایر سیستم های گرمایشی از یک منبع سوختی استفاده می نماید و باعث گرم شدن آب می گردد . گاز و برق بعنوان سوخت مصرفی در پکیج های تازه استفاده می گردد . با وجود اینکه در این نوع سیستم ها از دو نوع انرژی استفاده می گردد اما در مقایسه با سیستم های گرمایشی قدیمی مثل بخاری و شوفاژ و… از مقدار انرژی کمتری استفاده می نمایند . منظور از اینکه می گوییم کم مصرف است این است که نسبت به کاربردی که دارد کم مصرف است چرا که هم آب گرم مصرفی منازل را تامین می نماید و هم آب گرمی که برای گرم کردن محیط به واسطه رادیاتور و شوفاژ مورد احتیاج است را تامین می نماید . از طرفی استفاده از پکیج باعث می گردد تا هزینه های جاری یک واحد مسکونی پایین تر بیاید . وقتی مستاجر خانه را تحویل می گیرد باید از سالم بودن پکیج و تمام متعلقات آن مطمئن گردد تا بعد ها در پرداخت هزینه های تعمیراتی با صاحب خانه به مشکل برنخورد .

پکیج چه موقع احتیاج به تعمیر پیدا می نماید ؟

افراد ساکن در یک واحد مسکونی بخصوص افرادی که مستاجر هستند باید به علت خرابی پکیج واحد خود آشنایی داشته باشند تا بدانند این خرابی ها ناشی از عملکرد آنان است یا علت دیگری می تواند داشته باشد از طرف دیگر تعیین میگردد که پرداخت هزینه های تعمیراتی به عهده آنان است یا صاحب خانه . در این بخش علت خرابی پکیج شرح داده می گردد تا متناسب با آن تعمیرات لازم انجام گردد .

1- سرد و گرم شدن آب

برای مثال برخی مواقع امکان دارد که پکیج آب را گرم نکند در این حالات باید به این نکته توجه کنید که علت گرم نکردن آب بوسیله پکیج چه می تواند باشد و سپس برای تعمیر آن اقدام کنید . یکی از علت های سرد و گرم کردن آب پکیج جرم گرفتن لوله ها است که اجازه ورود آب را به درستی نمی دهد و باعث بروز اختلال در عملکرد پکیج می گردد . راه چاره برطرف آن این است که با استفاده از مواد شوینده جرم گیر لوله ها را شستشو دهید و پس از آن با آب تمیز بشوید و دوباره لوله کشی را ببندید .

در برخی موارد علت آن فشار کم آب است که احتیاج به تعمیر ندارد . پس برای تعمیر بهتر است ابتدا علت را جویا شوید و سپس اقدام به تعمیر کنید که در برخی موارد اصلا احتیاج به تعمیر نمی باشد. در صورتی که توانایی تعمیر پکیج خود را ندارید می توانید از یک فرد متخصص یاری بگیرید .

2- انفجاری روشن شدن پکیج

علت این مشکل می تواند موارد زیر باشد

2-1- تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن با مشعل

2-2- تنظیم نبودن فشار گاز

در برخی منطقه ها و در برخی فصول سال فشار گاز کم و زیاد شده و یا دچار نوسان می گردد

2-3- اگر فشار اولیه گاز زیاد باشند باعث انفجاری روشن شدن پکیج می گردد

2-4- خرابی دودکش

اگر محصولات احتراق نتوانند به خوبی از دودکش خارج شوند علت مهمی برای انفجاری روشن شدن پکیج می تواند باشد .

2-5- ضعیف شدن برق شهری

2-6- مسدود شدن سوراخ های مشعل در اطراف جرقه زن در اثر کار کردن شعله و فراوری ریز غبار ها این مواد روی سوراخ های مشعل نشسته و از نشر مناسب و مساعد گاز جلوگیری می نمایند .

2-7- کثیفی سر الکترود جرقه زن

الکترود جرقه زن به علت آنکه برای مدت های طولانی داخل آتش است قسمت نوک الکترود اکسید شده و توانایی جرقه زدن کاهش پیدا می نماید .

2-8- کافی نبودن اکسیژن کافی جهت عمل احتراق برای این کار معمولا در پکیج ها دو تا درپوش بالای پکیج تعبیه شده آنها را باز کنید .

نحوه سرویس پکیج

با توجه به اهمیت این دستگاه ها در زندگی روزمره باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که باعث بهبود کارایی و افزایش طول عمر این دستگاه ها گردد . سرویس برترین راه برای حفظ و نگهداری پکیج ها بوده و همینطورباعث جلوگیری از خسارات احتمالی و پرداخت هزینه های سنگین دیگر می گردد .

سرویس پکیج باید هر ساله انجام گردد البته در منطقه های که آب آن جا دارای املاح معدنی بیشتر است باید هر شش ماه یک بار انجام گردد . نحوه سرویس پکیج اینگونه است که باید لوله های آب آنالیز شوند و در صورتی که رسوب گرفته اند با مواد شوینده قوی و یا اسید شسته شوند و پس از آن با آب به صورت تمیز شستشو داده شوند . پس از اینکه سرویس لوله های آب را انجام دادید باید دود کش را آنالیز کنید که تکان نخورده باشد و گاز را به داخل محیط پس دهد و یا اینکه شیء خارجی آن را مسدود کرده باشد .

پس از اینکه سرویس این دو را انجام دادید اتصال گاز به پکیج را برسی کنید و آن را محکم کنید . وقتی تمام این کار ها را انجام دادید و از اتصالات آن ها مطمئن شدید می توانید پکیج خود را روشن کرده و دوباره از آن بهره ببرید .تمام این موارد حتما باید به وسیله تعمیرکار مجرب انجام گردد . برای جلوگیری از خرابی بیشتر و پرداخت هزینه های سنگین تعمیراتی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

1- کوشش کنید درجه گرمایش پکیج را تا آخر زیاد نکنید

2- اگر پکیج در داخل منزل واقع شده است بهتر است نزدیک ترین پنجره به آن را باز کنید تا پکیج کارکرد بهتری داشته باشد .

3- برای جلوگیری از خسارات ناشی از نوسانات برق حتما از محافظ برق بهره ببرید تا به برد پکیج آسیبی وارد نگردد .

4- اگر چند وقت یکبار فشار پکیج کم میگردد حتما با سرویسکار تماس بگیرید

5- اگر پکیج شما بدون فن است حتماً در پشت بام کلاهک دودکش نصب کنید

6- در پشت بام یک مترو نیم به ارتفاع دودکش خود اضافه نمایند

7- در تابستان شیرهای رفت و برگشت پکیج و شیرهای رادیاتور را احتیاجی نیست ببندید

8- توجه کنید به هیچ وجه در فضای بالای پکیج چیزی قرار ندهید

9- نهایتاً دو سال یکبار اسید شویی انجام دهید و نگذارید پکیج معیوب گردد

10- نصب فیلتر آب و صافی برگشت در جهت شوفاژ ها بسیار یاری نماینده است

11- از سرویسکار بخواهید تا شعله پکیج را تنظیم کند و کیفیت دودکش را کنترل کند

نتیجه گیری

با توجه به مطلب فوق باید گفت پکیج یکی از ضروری ترین امکانات واحد مسکونی می باشد. امروزه نبود پکیج در یک آپارتمان واقعا قابل تصور نیست. با این حال برخی از موجرین هنوز از موتورخانه استفاده می نمایند اما ساختمان های تازه ساخت همگی دارای پکیج هستند. عرف در اختلاف بین موجر و مستاجر بر سر مسئله هزینه های تعمیر پکیج حکم می نماید. باید دید هزینه ایجاد شده جزء هزینه های اساسی می باشد یا از هزینه های کم و جزئی است.

پیشنهاد

اپلیکیشن مدیریت ساختمان خبرنگاران با دسترسی به مختصصین زیادی در سراسر کشور ، برترین تعمیرکاران پکیج را در اختیار ساکنین قرار می دهد. مدیریت ساختمان می تواند با این اپلیکیشن موبایلی در کمترین زمان با افراد مجرب و مورد اعتماد در زمینه تعمیرات صحبت کرده و از ایشان برای تعمیر بخش خورد نظر دعوت کند. بعلاوه ساکنین می توانند هماهنگی های لازم جهت حضور تعمیرکار را در خبرنگاران با مدیر ساختمان انجام دهند.

مطالب پیشنهادی:

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 12245

به "هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید